تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/08/28 - 12:46
کد خبر: 291059

«خبرنامه دانشجویان ایران» به مناسبت هفته کتابخوانی معرفی می‌کند؛

۴ کتاب برای دانشجویانی که می‌خواهند طلبه شوند

۴ کتاب برای دانشجویانی که می‌خواهند طلبه شوند

هستند دانشجویانی که بعد از ورود به دانشگاه و گذراندن چند ترم اقدام به تغییر رشته کرده و علاقمند به دروس علوم دینی و فضای حوزه علمیه می‌شوند. اما این دسته از دانشجویان از فضای طلبگی و الزامات آن خبر دارند؟ سوالی که تلاش شده در ادامه به آن پاسخ داده‌ شود.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی به سراغ کتاب هایی رفته ایم که برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در حوزه علمیه را دارند مفید و لازم می باشد و خوب است که قبل از تصمیم گیری نهایی برای ورود به حوزه علمیه نگاهی به این کتاب ها بیاندازند، در این گزارش به چهار کتاب مهمی که به راه و رسم طلبگی و کلیات تحصیل در حوزه علمیه و علوم دینی می باشد پرداخته ایم که شرح مبسوط آن را در ادامه مشاهده خواهید کرد:

*بدان، اَیَّدَک الله
این کتاب  که به همت انتشارات انقلاب اسلامی جمع آوری شده است حاوی توصیه‌ها و سخنان رهبر انقلاب خطاب به طلّاب در سه فصل «کلیات»، «شئون و وظایف طلبگی» و «تکالیف سنگین علما» بوده و در ۱۷۶ صفحه در قطع رقعی به چاپ رسیده است.

در فصل اول این اثر به مباحثی مانند «طلبه در تراز انقلاب اسلامی باید چگونه باشد؟، رابطه‌ی غفلت از هدف و آفت برای طلبه‌ها از نظر معظّمٌ‌له، نقش و و ارزش ویژه‌ی طلبه به عنوان مهم‌ترین عنصر حوزه، عشق، شور، محبت و احساس وظیفه در کار طلبگی، مسئولیت‌های عمده‌‌ی یک روحانی از قبیل هدایت دینی، سیاسی و اجتماعی و موضوع بانوان طلبه به عنوان آبروی نظام اسلامی در جهان» پرداخته است.

در فصل دوم این کتاب رهنمودهای حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای‌(مدّظلّه‌العالی) در ارتباط با شئون و وظایف طلبگی مانند تحصیل، تهذیب، بصیرت سیاسی، تبلیغ و ورزش و نشاط آورده شده است.

در آخرین فصل کتاب بدان، ایدک‌الله به تکالیف سنگین علما با مفاهیمی از قبیل فهم و انتقال معارف، مجاهدت برای مردم، حفظ آبروی انقلاب و حفظ موقعیت جمهوری اسلامی پرداخته شده است.

*کتاب آداب الطلاب و آفات الطلاب
کتاب دو جلدی آداب الطلاب و آفات الطلاب مجموعه سخنان و تجربیات عالم ربانی و معلم اخلاق، حضرت آیت الله حاج شیخ احمد مجتهدی تهرانی است که قریب 60 سال از عمر شریف خود را جهت تعلیم و تربیت طلاب علوم دینیه سپری کرده اند. مطالب این کتاب در مدت پنج سال به همت یکی از شاگردان این عالم ربانی ، حجت الاسلام شاکر برخوردار فرید جمع آوری و تنظیم گردیده است.

آداب و رسوم مطرح شده در این کتاب، از حالت دستورات خشک و آئین نامه ای خارج، و به صورت حکایات شیرین، و با زبانی ساده و بدون به کار بردن کلمات مشکل و سخت آورده شده است  و در کنار آن بیش از ششصد حدیث با ذکر منابع و با اعراب گذاری و ترجمه آن به مناسبت های مختلف گنجانیده شده است.

آیت الله مجتهدی تهرانی در قسمتی از این کتاب می فرمایند:طلاب علوم دینیه احتیاج به استاد اخلاق دارند، در غیر اینصورت همانطور که آیه الله می شویم، نفس اماره ما هم آیه الله می شود، بلکه او آیه الله العظمی می شود، پس باید یک استاد اخلاق باشد تا طلبه بداند که چگونه نفس را کنترل و سرکوب نماید.

برای اینکه این کتاب، بیشتر مورد استفاده و اطمینان خوانندگان محترم قرار گیرد،‌اسناد و مدارک آن اعم از احادیث و روایات و غیره، پس از تفحص و جستجو در میان کتب مختلف، در پاورقی ذکر شده است. در این کتاب اگر چه به بیان آداب و آفات طلبگی پرداخته شده است اما به جهت بیان روان و شیوای آن و نیز حکایات آموزنده  می تواند مورد استفاده علاقمندان نیز قرار گیرد.

*راه طلبگی
این کتاب به همت  کانون اندیشه جوان وابسته به موسسه کانون اندیشه جوان تهران و به قلم استاد جواد محدثی جمع آوری شده است و آنچه در این کتاب می خوانید، مجموعه ای از سوالاتی است که برای هر طلبه مطرح است و نویسنده بر آن است که بدان ها پاسخ گوید تا تجربه هایی را به طلاب جوان انتقال دهد و چراغ راهی برای نوآموزان حوزه روشن کند. توجه به نکات مطرح شده در این پرسش ها و پاسخ ها، سبب می شود هم از فرصت های تحصیلی بیشترین بهره راببریم، هم از آسیب ها و آفات مصون بمانیم، هم با آشنایی با آداب طلبگی، راه علم و عمل را بهتر بپوییم.
آنکه بهترین اوقات عمر خویش را با ورود به حوزه های علمیه، صرف آموختن علوم دینی می کند، دوست دارد در این سرمایه گذاری معنوی بیشترین سود را ببرد و راه آن، اطمینان یافتن از درستی راه و روشی است که برای تحصیل وتهذیب در پیش می گیرد.
راه طلبگی مجموعه ای از پرسش های مطرح برای هر طلبه است که موجز و گذرا بدان پاسخ داده می شود و کتاب پیش رو از بیست و هفت سرفصل تشکیل شده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
هشدار وزارت بهداشت درباره سیگارهای الکترونیک
بازداشت ۴ کنکوری متخلف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top