تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/12/26 - 12:31
کد خبر: 349108

بسیج ساختارهای اقتصادی در مقابل کرونا؛

۸ تصمیم اقتصادی دولت برای حمایت از مردم در مقابل کرونا

بر این اساس، مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی، تالارهای پذیرایی، قهوه خانه‌ها، اغذیه فروشی‌ها (و موارد مشابه به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت) به‌عنوان یکی از گروه‌های شغلی آسیب دیده از کرونا به‌شمار می‌روند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در پی شرایط فوق العاده ای که با شیوع ویروس کرونا در کشور ایجاد شد، معضلات ریز و درشت اقتصادی ایجاد شده که در پی آن ضربات مهلکی به پیکیره کسب و کارهای کوچک و بزرگ و در نتیجه خانواده ها وارد می شود، این شرایط به خصوص نیازمند اخذ تصمیمات خاص و در حمایت از مردم و فعالین اقتصادی جهت جلوگیری از ورشکستگی است.

در گزارش قبلی سرویس اقتصادی «خبرنامه دانشجویان ایران» به موضوع چالش های کسب و کارهای کوچک و لزوم حمایت مردمی و دولتی پرداختیم:

بیش تر بخوانید:حمایت‌های دولتی و مردمی از کسب‌وکارهای کوچک در مقابل کرونا

در همین راستا در این گزارش به تصمیمات اقتصادی دولت برای شرایط بحرانی برآمده از ویروس منحوس کرونا می پردازیم.

ستاد اقتصادی دولت  برای حمایت از کسب و کارها و مردم در مبارزه با کرونا
روحانی در جلسه چهارشنبه گذشته هیأت دولت گفته بود که از فشار اقتصادی برخی اقشار جامعه مطلع هستیم و «بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و بودجه ، معاونت اقتصادی که مسئولیت این جلسات را بر عهده دارد همه تلاش کردند؛ مصوبات را دیدم و این مصوبات را روز یکشنبه آینده«دیروز» با حضور مسئولین اتاق‌ها و اصناف مرور می‌کنیم و هر امکانی در اختیار دولت باشد در این زمینه تلاش خواهد کرد.»

روز گذشته در جلسه مشترک ستاد اقتصادی دولت با نمایندگان بخش خصوصی و اتاق اصناف و با همکاری و همفکری دو طرف، بسته‌های حمایتی برای اقشار و گروه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی تدوین و مصوبات آن نهایی شد. این تصمیمات و مصوبات که در پایان جلسه از سوی رئیس جمهوری تشریح شد، حوزه‌های مختلف از امهال پرداخت مالیات، تا امهال پرداخت اقساط بانکی در سه ماه، امهال پرداخت حق بیمه سهم کارفرما، و وام‌ها و کمک‌های معیشتی به اقشار نیازمند را شامل می‌شود.

حسن روحانی حتی اعلام کرد که مردم می‌توانند قبوض آب، برق و گاز و حتی عوارض شهرداری را نیز پس از سه ماه پرداخت کنند. او در این جلسه درعین حال به مردم تأکید کرد که همه نیازهای ضروری چه در حوزه کالاهای اساسی و چه کالاهای بهداشتی و درمانی، تهیه شده و به هیچ عنوان قرنطینه‌ای، نه برای تهران و نه برای هیچ شهر دیگر کشور وجود نخواهد داشت، هرچند او از مردم درخواست کرد که پروتکل‌ها و الزامات بهداشتی مقابله با کرونا در این ایام را رعایت کنند.

کمک به اقشار و مشاغل آسیب دیده از کرونا، وعده رئیس جمهوری و دولت به مردم بود. روحانی در جلسه چهارشنبه گذشته هیأت دولت گفته بود که از فشار اقتصادی برخی اقشار جامعه مطلع هستیم و «بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و بودجه ، معاونت اقتصادی که مسئولیت این جلسات را بر عهده دارد همه تلاش کردند؛ مصوبات را دیدم و این مصوبات را روز یکشنبه آینده با حضور مسئولین اتاق‌ها و اصناف مرور می‌کنیم و هر امکانی در اختیار دولت باشد در این زمینه تلاش خواهد کرد.» این همان جلسه ای است که روز گذشته به ریاست روحانی برگزار شد.

شرایط زندگی مردم باید عادی باشد
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی در این جلسه با اشاره به اینکه تصمیم و تأکید جمع این بود که علی رغم مواجهه به کرونا و لحاظ کردن پروتکل‌های بهداشتی، شرایط و روند اقتصادی، تعامل مردم و  فعالیت‌های اقتصادی عادی باشد و نگذاریم در زمینه فعالیت اقتصادی مشکلی ایجاد شود، تأکید کرد: ما چیزی به نام قرنطینه اصلاً نداریم، اینکه شایع شده در تهران یا در بعضی از شهرها برخی از فروشگاه‌ها، برخی از مشاغل قرنطینه می‌شوند، چنین چیزی اصلاً وجود ندارد، نه امروز قرنطینه است و نه در ایام عید نوروز و نه بعد از آن و نه قبل از آن.

او با بیان اینکه همه در کسب و کار و فعالیت خود آزاد هستند و خدمات دولت هم به طور معمول به مردم خواهد رسید، افزود: اما تلاش ما این است که فعالیت‌های اقتصادی و خدماتی دولت، حتی‌الامکان به گونه‌ای باشد که مردم بیشتر در خانه بمانند، در جایی اجتماع نکنند یا اگر اقدامی انجام می‌گیرد در چارچوب یک پروتکل بهداشتی باشد.

روحانی تأکید کرد که باوجود این، مرجع اینکه کاری یا کسب خاصی، روزی یا ساعتی تعطیل شود یا با محدودیت مواجه شود، فقط ستاد ملی مبارزه با کرونا در تهران است، استان‌ها، استاندارها و بخش‌های بهداشتی، به هیچ عنوان در این زمینه‌ها حق تصمیم‌گیری ندارند. اینگونه محدودیت‌ها و هرگونه محدودیتی، صرفاً در ستاد ملی در تهران تصمیم‌گیری می‌شود و بنابراین در استان‌ها در این زمینه اقدامی اصلاً نباید انجام گیرد. رئیس جمهوری، ضمن ابراز اطمینان به مردم مبنی بر اینکه کالای مورد نیاز آنان، اعم از کالاهای بهداشتی و درمانی یا کالاهای مصرفی تأمین، ذخایر کافی وجود و بنادر پر از کالا است، گفت: با کشورهای همسایه خود در حال مذاکره هستیم تا رفت و آمد افراد به ویژه برای نقل و انتقال کالا در مرزها در چارچوب پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی انجام ‌گیرد.

۱۰ رسته شغلی آسیب‌دیده از کرونا
بانک مرکزی مصادیق بخش‌ها و رسته‌های کسب و کارهایی را که به‌طور مستقیم از بیماری کرونا دچار بیشترین آسیب شده‌اند اعلام کرد.  بخشنامه بانک مرکزی درباره مصادیق بخش‌ها و رسته‌های کسب و کارهایی که به‌طور مستقیم از بیماری کرونا دچار بیشترین آسیب شده‌اند، پس‌از مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص مساعدت به صاحبان کسب و کارهایی که به‌دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا در کسب و کار خود با مشکلاتی مواجه شده‌اند، ابلاغ شده است.  این بخشنامه جهت اطلاع مدیران عامل بانک‌های دولتی، غیردولتی، شرکت دولتی پست بانک، مؤسسات اعتباری غیربانکی و بانک مشترک ایران - ونزوئلا ارسال شده است.

بر این اساس، مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی، تالارهای پذیرایی، قهوه خانه‌ها، اغذیه فروشی‌ها (و موارد مشابه به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت) به‌عنوان یکی از گروه‌های شغلی آسیب دیده از کرونا به‌شمار می‌روند.

مراکز مربوط به‌گردشگری شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، میهمانپذیرها، میهمانسراها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، مراکز بوم گردی، مراکز اقامتی و پذیرایی و تفریحی و خدماتی بین راهی و موارد مشابه به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز جزو این گروه‌ها هستند. از دیگر گروه‌های شغلی آسیب دیده می‌توان به‌حمل‌ونقل عمومی مسافر درون شهری و برون شهری اعم از هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، مراکز تولید و توزیع پوشاک و مراکز تولید و توزیع کیف و کفش اشاره کرد. همچنین مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه، مراکز و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی، مراکز و مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی و مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع دستی نیز به‌عنوان رسته‌های شغلی محسوب شده‌اند که بیشترین آسیب را از کرونا دیده‌اند.

بسته ستاد اقتصادی دولت  برای حمایت از کسب و کارها و مردم در مبارزه با کرونا :

مهلت و فرصت سه ماهه در پرداخت بیمه و مالیات

معافیت از مالیات برای بخش خصوصی تأمین کننده لوازم و تجهیزات بهداشتی و درمانی مورد نیاز

امهال سه ماهه اقساط اسفند ، فروردین و اردیبهشت مردم به بانک‌ها

برداشتن محدودیت استفاده از خدمات بانکی برای صاحبان چک های برگشتی در این دوره دو الی سه ماهه در 10 رسته شغلی

تأخیر پرداخت حق بیمه سهم کارفرما در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت و پرداخت تدریجی آن در سال 99

تعویق پرداخت بدهکاری سه ماهه مردم در زمینه آب، برق، گاز و عوارض شهرداری

4 بسته حمایتی از 200 تا 600 هزار تومان برای 3 میلیون خانوار با درآمد خیلی کم؛ اولین بسته اواخر همین هفته

پرداخت وام 1 تا 2 میلیون تومانی بدون درخواست تضمین و با کارمزد 4 درصد برای 4 میلیون خانوار کم درآمد

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top