تاریخ انتشار: دوشنبه 1393/09/10 - 20:08
کد خبر: 149306

امضایی که تخریب محیط زیست را رقم زد

خبرنامه دانشجویان ایران: در خواست تعدادی نماینده مجلس از دکتر روحانی برای تسریع در ساخت جنگل ابر در حالی مطرح شده که کارشناسان معتقدند احداث این جاده به جنگل زیبای ابر و اکوسیستم منطقه آسیب جدی می‌رساند.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، بار دیگر پای خبرها به جنگل ابر باز شد و دست و دل دوست‌داران محیط زیست را لرزاند. سالهاست که صحبت از جاده و ساخت و ساز در جنگل ابر مطرح شده است بطوریکه تیرماه سال 91 با وجود اخطارهایی که در چند سال اخیر کارشناسان و متخصصان محیط زیست در خصوص خطرات احداث جاده در مسیر جنگل ابر و غیر ضروری بودن این جاده داده بودند رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: برای احداث جاده جنگل ابر هیچ مشکلی وجود ندارد و سازمان حفاظت محیط زیست بر اجرای آن نظارت کامل دارد.
 



محمدجواد محمدی زاده گفته بود احداث جاده جنگل ابر مصوب دولت است و نقشه احداث آن به تایید سازمان حفاظت محیط زیست رسیده است. عملیات اجرایی آن آغاز و قسمتی از کنار گذر جاده ساخته شده است اما یک هفته پس از اعلام این خبر از شنیده ها از قطع شبانه  درختان با ارزش در مسیر جاده ابر خبر داد و گفت: جاده ابر بستری برای سودجویی برخی شده تا با ویلاسازی و شهرک سازی به تخریب هرچه بیشتر محیط زیست بپردازند.
 


اعتراض ها ادامه یافت تا سرانجام محمدجواد محمدی‌زاده رییس سازمان محیط زیست اعلام کرد: عملیات ساخت‌وساز جاده ابر متوقف مانده و باید وزارت راه گزینه‌ای خارج از جنگل را مطرح کند تا در صورت ارزیابی زیست محیطی با آن موافقت شود و استاندار سمنان نیز دستور توقف عملیات احداث جاده ابر را صادر کرد.

اما تازه در آغاز همین هفته کنونی بود که این نگرانی‌ها بار دیگر در سطح گسترده رسانه‌ای شد و اینبار تعدادی از  نماینده مجلس طی نامه ایی خطاب به رئیس جمهوری خواستار تسریع در ساخت جاده ابر شدند.
 

*جنگل ابر چرا ابر است!
 
جنگل ابر حدود ۵۰ کیلومتری شمال شرق شهر شاهرود در مرز استان سمنان و گلستان در کنار روستای ابر قرار دارد. این جنگل از قدیمی‌ترین و زیباترین جنگل‌های ایران است که با گونه‌های گیاهی و جانوری متعدد و نادر، یکی از منحصربه‌فردترین زیست‌بوم‌های ایران محسوب می‌شود.
 

 
این جنگل قسمتی از جنگل‌های باستانی هیرکانی با قدمتی به درازای دوران سوم زمین‌شناسی است و گیاهان دارویی کم‌نظیری دارد.
 
اکوتن این ناحیه دارای اهمیت است چرا که این جنگل مرز میان‌بند بین دو اکوسیستم منطقه نیمه بیابانی و جنگلی است. در جنگل‌های این ناحیه می‌توان درختان سوزنی‌برگ را در کنار درختان پهن‌برگ دید که این امر در گونه‌های جانوری هم تاثیرگذار بوده است. کارشناسان منابع طبیعی این جنگل را لایه حفاظتی زمین و سپری برای حفاظت از منطقه ابر می‌داند.
 

 
جغرافیای خاص منطقه که دو منطقه کم‌ارتفاع و بلند را در کنار هم قرار داده است باعث شده اقیانوس ابر در این منطقه تشکیل شود که پدیده کم نظیری در دنیا محسوب می‌شود. در عین حال  وجود ۸۰ گونه متفاوت گیاهان چوبی مانند راش، بلوط، توسکا، نارون، گیلاس وحشی، بارانک، سرخدار، نمدار و مانند آن‌ها از این منطقه موزه‌ای زنده برای جذب گردشگران داخلی و خارجی ساخته است. برای نمونه در منطقه ابر سرخدار بالای سه هزار سال قدمت دارد و در کمتر نقطه ای از دنیا اینچنین می روید. زندگی درختان کهنسال اورس در این جنگل نیز نشان می دهند این منطقه از دیرباز از موقعیت مطلوبی برای رشد جنگل برخوردار بوده است.
 
کارشناسان معتقدند احداث این جاده به جنگل زیبای ابر و اکوسیستم منطقه آسیب جدی می‌رساند و ادامه عملیات راهسازی در این منطقه می‌تواند این جنگل را برای همیشه محو کند. چرا که احداث جاده مذکور می‌تواند موجب تخریب حداقل ۵۰ هکتار از جنگلهای هیرکانی با تاج پوشش بالای ۸۰ درصد در طول مسیر احداث و برهم خوردن تعادل اکولوژیک منطقه شود.
 


 تمامی این موارد در حالیست که بار دیگر نمایندگان مجلس که وظیفه شان رسیدگی به دغدغه های مردم است اینبار در کمال ناباوری طی نامه ایی خطاب به روحانی خواستار تسریع عملیات ساخت جاده در جنگل ابر هستند. حال جای این سوال باقیست که وقتی نمایندگان مجلس موضوع تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست را به دلیل عدم رسیدگی به وضعیت بحرانی محیط زیست کشور مطرح میکنند چگونه و با چه باوری بر تخریب جنگل های هیرکانی ابر دامن میزنند.
 



گزارش از سارا کیسه چی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واقعا آب چاه بخوریم بهتر از آب‌معدنی است؟
چه کسی رئیس سنی مجلس دوازدهم خواهد شد؟
فرمانده کل سپاه پیام داد
آتش بس، اسم رمز شکست اسرائیل در غزه
از اولین انسانی که به آنفلوآنزای پرندگان مبتلا شد چه می‌دانیم؟
صندوق‌های بازنشستگی/ از افزایش نرخ جایگزینی تا بی‌عدالتی در مستمری‌های پرداختی
عصر فناوری‌/ هوش مصنوعی چگونه آینده را تغییر می‌‍‌دهد؟
جشن برداشت زعفران در ایران
آموزش تیزهوشان نهم رایگان!
معرفی صرافی آبان تتر، نگاهی بر قابلیت ها و خدمات این صرافی ارز دیجیتال
راهنمای خرید ویپ از سایت ویپ دیاکو
پاپ اسمیر چیست؟ و بهترین زمان انجام آن
فرش ماشینی با فرش دستباف چه تفاوت‌هایی دارد؟
امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود + عکس
بزرگترین مزرعه استخراج ارز دیجیتال در خراسان شمالی کشف شد
آمریکا این بار با اف ۱۵ های جدید جیب عربستان را خالی می‌کند
امام‌ جمعه این شهر در اثر سانحه تصادف درگذشت
صدایی که دستور جنایت صادر کرد!
مرگ؛ ایستگاه پایانی دو قاتل
سرکوب آمریکایی‌ها توسط چماقداران ایرانی - یهودی
باران بهاری در راه ۱۸ استان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top