تاریخ انتشار: شنبه 1395/04/05 - 15:45
کد خبر: 203169

اساتیدی که دانشجویان را بلاتکلیف رها کرده‌اند؛

دانشجــویان نمــره می‌خــواهند! +عکس

دانشجــویان نمــره می‌خــواهند! +عکس

فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و تلاقی آن با ایام برگزاری امتحانات در دانشگاه‌ها بهانه‌ای شد تا برخی از دانشگاه‌ها زمان برگزاری امتحانات رو جلوتر بیاندازند؛ این اتفاق اگر در وهله اول خوشایند به نظر می‌رسید ولی در بازه اعلام نمرات، کمی دانشجویان و دانشگاه‌ها را با مشکل مواجه کرد.

خبرنامه دانشجویان ایران: فصل امتحانات رو به پایان است و در برخی از دانشگاه‌ها حتی نمرات پایانی نیز از سوی اساتید اعلام شده است و تکلیف دانشجویان را روشن کرده است.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در میان همه این روزهای دانشگاه‌ها و تلاطم برگزاری مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا، کوپا آمریکا، لیگ جهانی والیبال، جام جهانی کشتی – که چند روز پیش برگزار شد-، فصل داغ نقل و انتقالات فوتبال و البته دید و بازدیدهای رمضانیه، میهمانی‌ها، هیئات، شبهای قدر و سریال‌های تلویزیونی این ماه، بدیهی است که صدای اعتراض دانشجویان حتی به گوش اساتیدشان نمی‌رسد، چه برسد به دانشگاه و مسئولین آموزش عالی.

فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و تلاقی آن با ایام برگزاری امتحانات در دانشگاه‌ها بهانه‌ای شد تا برخی از دانشگاه‌ها زمان برگزاری امتحانات رو جلوتر بیاندازند؛ این اتفاق اگر در وهله اول خوشایند به نظر می‌رسید ولی در بازه اعلام نمرات، کمی دانشجویان و دانشگاه‌ها را با مشکل مواجه کرد.

دسترسی ضعیف در این ایام به اساتید به واسطه شلوغی‌های حاصل از موارد مذکور، کمی دانشجویان را بلاتکلیف گذاشته است؛ این در حالی است که بسیاری از دانشجویان، قصد ثبت نام در ترم تابستانی را دارند که بر این اساس کمی با مشکل مواجه شده‌اند.

این روزها که اکثر امتحانات دانشجویان تمام شده است، کم نیستند دانشجویانی که هر روز به سایت دانشگاه سری میزنند تا نمره نهایی خودشان را مشاهده کنند اما گویا تعداد قابل توجهی از اساتید دغدغه ای برای تصحیح به موقع برگه های امتحانی ندارند!

قوانین یک طرفه در حوزه ی آموزش عالی و آن هم به نفع مدیران دانشگاهی و کادر آموزشی و اساتید در تمامی حوزه های صنفی-آموزشی، دست دانشجویان را در پرداختن مطالبات به حق از دانشگاه بسته است! وقتی دانشجویی با تاخیر چند دقیقه ای قصد حضور در کلاس را دارد آن هم در بیشتر اوقات با خواهش و تمنا! استاد به استناد قانون از ورود دانشجو به کلاس ممانعت میکند این در حالی است که اگر استاد با تاخیر در کلاس حاظر شود آثاری بر این بی نظمی و تاخیر مترتب نیست، تاخیر دانشجو در سر جلسه امتحان مستلزم حذف دانشجو از درس مربوطه است البته قانونمند بودن از نشانه های خوب و مثبت  یک فضای  دانشگاهی است اما نکته قابل تامل و محل بحث یک طرفه بودن این ماجرا است.

برای مثال دانشجویان نه تنها در این نیم سال تحصیلی بلکه سال های متوالی است که پس از گذراندن یک ترم و با با فرا رسیدن امتحانات و در نهایت تحمل یک سری مشکلات صنفی-آموزشی باید از مشکل نهایی و پایانی ترم یعنی بی توجهی اکثر اساتید در اعلام نمرات دانشجویان و بی تفاوتی آشکار آن ها در دادن پاسخی روشن و قانع کننده درباره چرایی تاخیر در اعلام نتایج امتحانات است.نکته قابل تامل این رفتار که قطعا برایند و نتیجه خوبی برای فضای آموزشی و در نهایت وجهه مناسبی برای استادان نخواهد داشت و از طرفی دیگر در این بین حقی برای دانشجویان در نظر گرفته نشده است که استیفا شود!

بر همین اساس، «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تعداد کمی از پیام‌های وارده از اعتراض و سردرگمی دانشجویان را منتشر می‌کند:

استاد در مقام یک الگو!
وقتی از مقام استادی سخن می‌گوییم از جایگاهی صحبت می‌کنیم که می‌تواند الگودهنده و هدایت‌کننده مسیر زندگی دانشجویان باشد. از طرفی برای دانشجویی که به تازگی با فضای دانشگاهی آشنا شده است، شاید تصور چگونگی برقراری ارتباط با استاد سخت و نامفهوم باشد.

ارتباط با دانشجو در سطح علمی، فقط ابعاد لفظی و کلامی نیست. پیامهای پنهان جنبه ارتباطی ما، از آن مواردی است که گاهی اوقات متوجه نیستیم، نقش اساسی در ارتباط دارد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top