تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/06/14 - 12:38
کد خبر: 209106

سلمان کدیور

شوم‌تر از خود FATF

شوم‌تر از خود FATF

اما از منظر قوانین حقوق و سیاست بین الملل، با امضای FATF در این سیاست یک تجدید نظر کلی صورت پذیرفته است و آن این است که جمهوری اسلامی با مورد تحریم قرار دادن سپاه پاسداران، حزب الله و ...(که قطعنامه های بین المللی آنان را در لیست تروریست هایی که باید مورد تحریم قرار بگیرند، قرار داده است) به صورت «ضمنی» آن قطعنامه ها را پذیرفته و با آن سیاست همراهی نموده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: سلمان کدیور*// در حقوق و روابط بین الملل کشورها به دو روش، صریح یا ضمنی، تصمیمات و یا معاهدات سازمان های بین‌المللی را مورد رد یا پذیرش قرار می دهند.

حالت صریح، آن است که یک کشور طی یک بیانیه رسمی، یا اعلام یک مقام رسمی صلاحیتدار، آن بیانیه و موضع سازمان بین المللی را رد می کنند یا می پذیرند.

روش ضمنی به این مفهوم است که کشور مذبور، صریحا و رسما موضع خود را اعلام نمی کند، بلکه رویه یا رفتاری را اتخاذ می کند که تلقی رد یا پذیرش معاهده یا قطعنامه سازمان بین المللی را می شود به صورت شفاف از آن برداشت نمود. وجه تشابه این دو نوع رد یا پذیرش این است که هر دو در محاکم و دادگاه های بین المللی قابلیت استناد را دارند.

سازمان ملل و اتحادیه اروپا سال های سال است که طی قطعنامه های مختلف، ایران و سازمان های رسمی آن چون سپاه پاسداران، وزارت دفاع، قرارگاه خاتم  و متحدان منطقه ای اش همچون حزب الله لبنان، حماس، جهاد اسلامی و ... را حامی اصلی تروریسم در جهان معرفی نموده است. اما جمهوری اسلامی نیز همواره صریحا این اتهامات را رد کرده و آنان را یکجانبه و ظالمانه قلمداد نموده و رویه همیشگی خویش را ادامه داده است.

اما از منظر قوانین حقوق و سیاست بین الملل، با امضای FATF در این سیاست یک تجدید نظر کلی صورت پذیرفته است و آن این است که جمهوری اسلامی با مورد تحریم قرار دادن سپاه پاسداران، حزب الله و ...(که قطعنامه های بین المللی آنان را در لیست تروریست هایی که باید مورد تحریم قرار بگیرند، قرار داده است) به صورت «ضمنی» آن قطعنامه ها را پذیرفته و با آن سیاست همراهی نموده است.

هرچند ممکن است جمهوری اسلامی پس از مدتی این قرارداد ننگین را لغو نماید، اما این تایید ضمنی، به عنوان یک عمل یا اظهار نظر رسمی، در کارنامه سیاست خارجی و بین المللی کشور برای همیشه ماندگار می گردد، به نحوی که در دادگاه های بین المللی قابلیت استناد به آن علیه جمهوری اسلامی نیز در آینده وجود دارد.

خلاصه اینکه، جمهوری اسلامی حداقل در یک مقطع زمانی خاص، با امضای یک بیانیه خاص، با تحریم برخی نهادهای داخلی و متحدان منطقه ای خود، به صورت ضمنی(و شاید صریح) پذیرفته است که این نهادها، حامی تروریسم جهانی هستند که باید مورد تحریم و تعقیب قرار گیرند. و این میراث، حقیقتا از خود FATF,  شوم تر و پلیدتر است.

* دانش آموخته روابط بین الملل و عضو اسبق شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
صندوق‌های بازنشستگی/ از افزایش نرخ جایگزینی تا بی‌عدالتی در مستمری‌های پرداختی
عصر فناوری‌/ هوش مصنوعی چگونه آینده را تغییر می‌‍‌دهد؟
جشن برداشت زعفران در ایران
آموزش تیزهوشان نهم رایگان!
معرفی صرافی آبان تتر، نگاهی بر قابلیت ها و خدمات این صرافی ارز دیجیتال
راهنمای خرید ویپ از سایت ویپ دیاکو
پاپ اسمیر چیست؟ و بهترین زمان انجام آن
فرش ماشینی با فرش دستباف چه تفاوت‌هایی دارد؟
امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود + عکس
بزرگترین مزرعه استخراج ارز دیجیتال در خراسان شمالی کشف شد
آمریکا این بار با اف ۱۵ های جدید جیب عربستان را خالی می‌کند
امام‌ جمعه این شهر در اثر سانحه تصادف درگذشت
صدایی که دستور جنایت صادر کرد!
مرگ؛ ایستگاه پایانی دو قاتل
سرکوب آمریکایی‌ها توسط چماقداران ایرانی - یهودی
باران بهاری در راه ۱۸ استان
چند ساعت در شبانه‌روز بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟
۳ روز مانده به بازگشایی نمایشگاه کتاب/ کارگران مشغول کارند
کمبود آب بلوچستان تا ۴ سال آینده رفع می شود
رونالدو و مسی هم تیم می‌شوند؟!
مورایس: برای آینده برنامه‌هایی دارم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top