تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/10/05 - 15:12
کد خبر: 220726

بحث چالش‌برانگیز مسئولین آموزش عالی روی آنتن زنده تلویزیون؛

کدام دانشجو هزینه داده است، محکوم امنیتی یا شکایت با علامت تعجب؟ +فیلم

کدام دانشجو هزینه داده است، محکوم امنیتی یا شکایت با علامت تعجب؟ +فیلم

حضور حسن روحانی در دانشگاه تهران به مناسبت روز دانشجوی سال 1395، نکات قابل تاملی داشت که از نظرها نیز مخفی نمانده است؛ یکی از مهمترین ابهامات، عدم پخش سخنان دانشجویان در حضور رئیس جمهور است بعد از گذشت 20 روز، همچنان مورد سوال قرار می‌گیرد.

خبرنامه دانشجویان ایران: حتی اگر فضای دانشگاه یا دوران دانشجویی را تجربه نکرده‌اید، با کمی مرور اخبار و ررصد رسانه‌های مجازی و حقیقی، داده‌هایی هرچند سطحی اما کاربردی از درون‌مایه جریان دانشجویی و مواجهه‌اش با کنش‌های سیاسی و اجتماعی روز، دستگیرتان می‌شود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از اقتضائات جریانات دانشجویی، نقد و مطالبه‌گری است که حتی از نظر بسیاری از جمله رهبری معظم انقلاب، جزو اصلی‌ترین وظایف دانشجویان است؛ سیاسیونی که تن‌شان به تن جریان دانشجویی خورده است خوب می‌دانند که این نقدها گاهی می‌تواند از تیغ هم تیزتر باشد.

زبان جریان دانشجویی تند است؛ حتی دیدار دانشجویان با رهبر معظم انقلاب که هر ساله در ماه مبارک رمضان (ماه دیدار ماه) برگزار می‌شود نیز سراسرش چالش و مطالبه‌گری است و دانشجویان، بدون هیچ مانعی، نقطه نظراتشان را به سمع و نظر عالی‌ترین مقام کشور می‌رسانند.

حالا این نوبت شخصیت‌هاست تا ظرفیت خود را در مواجهه با دانشجویان ابراز کنند؛ برخی اشتیاق خود را روز به روز بیشتر نشان می‌دهند تا دانشجویان با فراغ بال بیشتر و تکلف کمتری نقد خود را مطرح کنند؛ مثل رهبر انقلاب که برای دومین سال متوالی، جلسه گفت و شنود با دانشجویان را نزدیک به دوساعت افزایش داده و بعد از افطار نیز سخنرانی کردند.

جالب‌تر اینکه تندترین نقدهای دانشجویان در زمینه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سایر حوزه‌ها، بدون هیچ دخل و تصرفی به روی آنتن زنده تلویزیون رفت.

اما برخی دیگر نیز در پاسخ به انتقاد دانشجویان می‌گویند که چرا فقط ما را نقد می‌کنید؟ قوای دیگر را نیز نقد کنید!

حضور حسن روحانی در دانشگاه تهران به مناسبت روز دانشجوی سال 1395، نکات قابل تاملی داشت که از نظرها نیز مخفی نمانده است؛ یکی از مهمترین ابهامات، عدم پخش سخنان دانشجویان در حضور رئیس جمهور است بعد از گذشت 20 روز، همچنان مورد سوال قرار می‌گیرد.

اما چند روز پس از این دیدار، وزیر ارشاد - احتمالا در پاسخ به ابهامات در خصوص علت عدم پخش صحبت‌های دانشجویان – نوشته تندی علیه سخنرانان مراسم روز دانشجوی سال 95 را منتشر و آنها را با گروهک منافقین مقایسه کرد.

محمدصادق کوشکی و حمیدرضا جلایی پور، دو استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در این خصوص، در برنامه تلویزیونی زاویه، بحث چالش‌برانگیزی کردند که در ادامه می‌بینید:


جلایی پور، استاد اصلاح طلب دانشگاه تهران در حالی، از بهاره هدایت به عنوان نماد دانشجویی که هزینه داده است نام می‌برد که نامبرده بعد از حوادث سال 88 به 9 سال حبس محکوم شده بود.

هدایت در آخرین حضورش در مراسم روز دانشجوی دانشگاه شیراز، با تیم اسکورتش قصد زیرگرفتن دانشجویانی را داشت که مخالف حضورش در دانشگاه بودند. (اینجـــــا)

این دست اقدامات دولت در مواجهه با تشکل‌های دانشجویی اما مسبوق به سابقه است؛ جایی که حتی بر خلاف اظهارات روحانی در در دانشگاه صنعتی شریف مبنی بر ایجاد فضای امن و ضد امنیتی، دانشجویان به دلایل عجیبی مورد فشار دانشگاه‌ها قرار گرفتند.

مثلال در ماجرای تحصن دانشجویان دانشگاه هرمزگان در اعتراض به حضور محمدرضا خاتمی، یکی از سران فتنه 88 در این دانشگاه که به ادعای دانشجویان، خواسته استانداری بوده است، کار یکی از دانشجویان به کمیته انضباطی کشید. (اینجـــــا) و (اینجـــــا)

یا در اقداماتی شبیه به برخورد معاونت فرهنگی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین که با دانشجویان و شکایت از آنها به خاطر درج علامت تعجب جلوی نام دولت و رفتارهای مشابه دیگر، ردپای رویکرد امنیتی با حضور نمایندگان دولتی برای برخورد مستقیم با دانشجویان را تقویت کرد. (اینجـــــا)

در این خصوص نیز سیدضیاء هاشمی، معاون فرهنگی وزیر علوم به داوود گودرزی، رئیس سازمان بسیج دانشجویی در برنامه تلویزیونی زاویه به چالش جالب توجهی رسیدند که می‌توانید در ادامه ببینید:


حالا به راحتی می‌شود محاسبه کرد مدعیان آزادی بیان در دانشگاه، چقدر از نقادی دانشجویان استقبال می‌کنند و تحمل زبان تند و البته دلسوز دانشجویان را دارند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زن ایرانی در همه‌ میدان‌ها با موفقیت، سربلندی و حجاب اسلامی
مصرف این چهار مکمل را بعد از ۴۰ سالگی جدی بگیرید
چرا ناخواسته وزن اضافه می‌کنیم؟
نگاهی به تغییرات جدید در جامعه ژاپن با محوریت خانواده‌
دانشجویان خط مقدم اجرای سیاست‌های قانون جوانی جمعیت
بهانه‌های بنی اسرائیلی تل‌آویو برای کارشکنی در توافق جدید
اظهارات گروسی در خصوص مذاکراتش در ایران
نقش فعال ایران در ارتقای صلح و امنیت بین‌الملل
رونمایی از ۳ محصول نوآورانه و خلاق در اینوتکس ۲۰۲۴
زلفی‌گل: نشریات دانشجویی قدرت انتشار دستاوردهای علمی را دارند
برگزاری دو دیدار آینده پرسپولیس و سپاهان فقط با تماشاگر خانم
حجت الاسلام نبویان منتخب اول تهران در دور دوم انتخابات به چه کسانی رای می‌دهد؟
کاریکاتور| انقلاب اسلامی ایران زنجیرهای وابستگی به غرب و آمریکا را گسست
مراسم گرامیداشت چهلمین روز شهادت شهدای راه قدس +عکس
اعلام نتایج فراخوان جذب مدرس حق التدریس دانشگاه علمی‌کاربردی
کنفرانس خبری رییس سازمان انرژی اتمی و مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی +عکس
دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با قالیباف +عکس
آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از فردا
دانشجویان آزادی‌خواه حامی غزه با شرایط ویژه پذیرش می‌شوند
عبور از نگاه سنتی به رسانه با پدیده‌ دانشجو خبرنگار
دادگاه رسیدگی به اتهامات گروهک تروریستی منافقین +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top