تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/05/01 - 14:13
کد خبر: 241575

واکنش‌های قابل‌تامل روزنامه‌های خاص سیاسی به تغییرات دانشگاه آزاد؛

دهن‌کجی به یک تودیع و معارفه! +تصاویر

در این گزارش، به واکنش روزنامه‌های مختلف کشور به مراسم تودیع و معارفه سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته‌ایم. قانون، فرهیختگان، آرمان و آفتاب از جمله روزنامه‌هایی بودند که مراسم مذکور را پوشش داده بودند و نسبت به آن واکنش نشان دادند.

خبرنامه دانشجویان ایران: در تغییرات جدید دانشگاه آزاد، فرهاد رهبر به عنوان سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شده و علی‌محمد نوریان دبیر کل هیات موسس این دانشگاه شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  مراسم تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با حضور علی اکبر ولایتی، فرهاد رهبر، علی‌محمد نوریان و همچنین با حضور عبدالله جاسبی رییس اسبق دانشگاه آزاد صبح روز گذشته، شنبه 31 تیرماه در سالن شهید مطهری ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد برگزار شد. در تغییرات جدید دانشگاه آزاد، فرهاد رهبر به عنوان سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شده و علی‌محمد نوریان دبیر کل هیات موسس این دانشگاه شد. این مراسم با واکنش‌های متفاوت رسانه‌های مختلف دیداری و نوشتاری مواجه شد که در ادامه به بررسی آنها خواهسم پرداخت:

* روزنامه قانون: آزادی دانشگاه در دستان دو قوه
روزنامه اصلاح‌طلب قانون با تیتری تحت عنوان «آزادی دانشگاه در دستان دو قوه» با ادبیاتی بسیار تند، انتصاب‌های دانشگاه آزاد را «دهن‌کجی به صندوق رای» خواند. این روزنامه فرهاد رهبر را «مخالف افکار هاشمی» خطاب کرد و نوشت: «مرکز علمی‌ای که بیشتر از یک میلیون نفر دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند و منبع مالی بزرگی به حساب می‌آید، قرار است در دستان فردی باشد که چند سال اندکِ مدیریت وی در دانشگاه تهران، سبب اعتراض همگان شده بود.»

قانون در بخش دیگری از گزارش تند خود مدعی شد: «بر اساس مقررات، سرپرست جدید دانشگاه آزاد را ابتدا باید وزیر علوم دولت روحانی تایید و سپس به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی معرفی کند.» این روزنامه حامی دولت خواسته خود را از زبان «مردم» مطرح کرد و نوشت: «در وهله اول مردم از محمدفرهادی به عنوان وزیر دولت روحانی انتظار دارند که فرهاد رهبر را تایید نکند.»

در قسمت دیگری از این گزارش، قانون از اعضای اصلاح‌طلب مجلس و علی‌الخصوص محمدرضا عارف می‌خواهد که به این موضوع ورود کنند و مانع از ریاست فرهاد رهبر بر دانشگاه آزاد شوند.

* روزنامه آرمان: یار رئیسی معرفی شد یادگار امام نیامد
روزنامه آرمان که به روزنامه خاندان هاشمی معروف است در گزارشی تحت عنوان «یار رئیسی معرفی شد یادگار امام نیامد»، ضمن انتقاد از سیاست‌های علی‌اکبر ولایتی در دانشگاه آزاد نوشت: «سخت است حرف از دانشگاه آزاد بزنیم اما نامی از آیت‌ا... هاشمی نبریم. او که تمام تلاش خود را وقف توسعه این مجموعه کرد تا افراد بیشتری بتوانند از قبل دانشگاه آزاد به مدارج عالیه برسند. اکنون در فقدان آیت‌ا... دانشگاه نیز دیگر رنگ و بوی هاشمی ندارد و دیگر از یاران او خالی شده است. زمانی که علی اکبر ولایتی بر کرسی ایشان نشست پیش‌بینی می‌شد که تغییرات در دانشگاه به کدام سمت و سو پیش خواهد رفت. دیری نپایید که این تغییرات در دانشگاه کلید خورد، یاران آیت‌ا... یک به یک دانشگاه را ترک کردند و جای خود را به دلواپسان دادند. اکنون یار رئیسی سکاندار دانشگاه آزاد شده است. دیروز مراسم تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه آزاد با حضور علی اکبر ولایتی، فرهاد رهبر، علی‌محمد نوریان و همچنین با حضور عبدا... جاسبی رئیس اسبق دانشگاه آزاد در سالن شهید مطهری ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد برگزار شد. در تغییرات جدید دانشگاه آزاد، فرهاد رهبر به عنوان سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شده و علی‌محمد نوریان دبیرکل هیات موسس این دانشگاه شد.»

آرمان در انتهای این گزارش به غیبت چهره‌هایی چون سیدحسن خمینی، حمید میرزاده، محمد فرهادی، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در مراسم تودیع و معارفه سرپرست دانشگاه آزاد اشاره کرده است.

همچنین روزنامه آرمان در صفحه «سیاست»، به گفت‌وگو با غلامرضا ظریفیان استاد دانشگاه تهران و معاون وزیر علوم در دولت اصلاحات پرداخته است. اهم اظهارات ظریفیان در گفت‌وگو با آرمان:

- مشکلات وزارت علوم ارتباطی به انتصاب‌های اخیر در دانشگاه آزاد ندارد و تصمیمات اخیر وزارت علوم در مورد دانشگاه آزاد، به مدت‌ها قبل بازمی‌گردد.
- زمانی که در وزارت علوم وزرای اصولگرا یا اصلاح‌طلب حاکم بودند همواره اختلاف بین وزارت علوم و دانشگاه آزاد وجود داشته است.
- احمدی‌نژاد علاقه‌مند بود که دانشگاه آزاد را از قید نظارت و مدیریت کلان آیت‌ا... هاشمی خارج کند.
- در زمان احمدی‌نژاد چالش بین دولت و دانشگاه آزاد چالش سیاسی بود و ارتباطی به مطابقت آموزه‌های دانشگاه آزاد با شاخصه‌های وزارت علوم نداشت.
- هرچند این امکان وجود دارد که در مدیریت دانشگاه آزاد گرایش‌های سیاسی خاصی را حاکم کرد، اما امکان تغییر مسیر علمی‌آموزشی و بنیاد‌های دانشگاه وجود ندارد.
- اگر نگاه بسته‌ای در دانشگاه آزاد حاکم شود، مسیر دانشگاه برای رسیدن به مقصد کند خواهد شد.
- طبیعتا در برخی رویه‌های فرهنگی دانشگاه آزاد تغییراتی ایجاد خواهد شد، اما واقعیت این است که دانشگاه نهادی اجتماعی است و این تغییرات را نمی‌پذیرد.
- تصور من این نیست که دکتر فرهاد رهبر با توجه به تجارب کسب کرده نمی‌تواند مسیر دانشگاه آزاد را تغییر دهد.
- در بستر تاریخی غیر از دوران کوتاهی مدیریت دانشگاه در اختیار اشخاصی بوده که بیشتر به نگاه روشنفکرانه آشنا بودند.
- اصلاح‌طلبان تنوع فکری را در فعالیت‌های دانشگاهی به رسمیت شناخته و فعالیت‌های دانشجویی را فرصت می‌دانند.

*** روزنامه آفتاب در گزارشی تنها به غایبان جلسه تودیع و معارفه سرپرست دانشگاه آزاد اشاره کرده است.

روزنامه آفتاب/ انعکاس تودیع و معارفه سرپرست دانشگاه آزاد

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طرح انسداد مرزهای شرقی افغانستان آغاز شد
رقم هدیه روز معلم مشخص شد
شکایت خواننده معروف به پلیس فتا
دستگیری ۲۵ داوطلب کنکور
نتانیاهو: با یا بدون توافق به رفح حمله می‌کنیم
آقای اژه‌ای برای رفع هرگونه نگرانی در تضییع حق طلبه خوزستانی دستور به بررسی مجدد دهید
طباطبایی: اظهارات نصیری تکرار یک شوخی بی‌مزه است/ رسولی:حرف‌های نصیری ارتباطی به جریان اصلاحات ندارد
اسکای ویو دبی: تجربه فوق العاده سرسره شیشه ای و سکو تماشای دبی
دیزل ژنراتور؛ راهکاری قدرتمند برای تأمین برق
اصولی که هر دانشجویی باید آن را رعایت کند
تظاهرات دانشجویان دانشگاه راتگرز در نیوجرسی آمریکا +فیلم
وعده صادق ضربه مهلکی به غرب پرستان داخلی بود!
شگرد جدید صهیونیست‌ها برای کودک‌کشی در غزه
محل آخرین بازی استقلال در لیگ برتر
آیا طرفداران امام خمینی خرافاتی بودند؟! +فیلم
پیام حماس به گروه‌های مقاومت درباره مذاکرات
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
اوسمار مدعی شد که سپاهان بلوف زده است
زمان بیست و دومین حراج شمش طلا در مرکز مبادله اعلام شد
کارگران قرارداد موقت دائمی می‌شوند؟
آغاز فروش بلیت قطارهای فوق‌العاده مشهد از امروز
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top