تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/01/11 - 10:55
کد خبر: 350466

در گفتگو با «سیاح» مدیرگروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیما مطرح شد؛

وزارت صمت برای مشاغل گوناگون شرایط بگذارد/ بهبود سامانه ملی کسب و کار

وزارت صمت برای مشاغل گوناگون شرایط بگذارد/ بهبود سامانه ملی کسب و کار

اصناف مرتبط با کشاورزی چندین حسن دارد؛ کار اول اینکه زمینه برای صادراتشان همچنان مهیا است از شرق و غرب کشور فروش می رود ثانیا اینکه چند بستر برای عرضه اینترنتی آنها وجود دارد سایت باسلام مخصوص کسب و کارهای خانگی و کشاورزی هست.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دانشجویان قرارگاه جهادی دانشگاه امام صادق(ع) درپی تعطیلی کسب و کارها و لطمه اقتصادی که به مردم و دولت وارد شده است، برای کنترل این معضل اقتصادی در اقدامی با عنوان «به فکر باشیم» به گفتگو و مصاحبه اینستاگرامی با کارشناسان اقتصادی پرداختند.

موضوع گفتگوی لایو اینستاگرامی پنجم با دکتر «امیر سیاح»، کارشناس محیط کسب و کار و مدیر گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیما درباره سیاست‌های ایمن‌سازی اقتصاد و عدم تعطیلی کسب و کارهای اقتصادی است.

متن کامل این گفتگو در ادامه آمده است:

چیزی که به فکر وزارت صمت به عنوان متصدی بازار رسیده است این است که جشنواره فروش اینترنتی راه بیندازد چون در فروش اینترنتی معمولا وارد کننده ها و کالاهای خارجی خیلی با تجربه هستند  و ما به وزارت صمت اصرار کردیم به شرطی می آییم پای کار که حتما کالای ایرانی باشد ما باید به فکر کارگر باشیم.

من به وزارت بهداشت هم مکرر عرض کردم که درست است کرونا کشنده است اما کارگری که دستمزد ندارد و بیکار شده است و ذهن او از فکر معیشت و از فکر اینکه حالا چه کار کنم ماه بعد چه کنم اجاره خانه ام را چه کنم این دارد متلاشی می شود و ممکن است از کرونا بدتر باشد. از نظر امنیت خودش، هم سلامتی خودش و هم سلامتی اطرافیان خودش. خلاصه مسئله اصلی ما یک کارگر و تولید کننده ایرانی است اگر می رویم به سمت فروش اینترنتی قید باید بزنیم کالای ایرانی یک سری کارهای دیگر هم می شود کرد مثل فرصت های کسب و کاری که کرونا دارد. کرونا برای صنایع شیمیایی فرصت است نه تنها هر محصولی در بازار که توسط تولید کننده تولید می شود، همین الان نقدی خرید می شود حتی حاضر هستند بازاری ها پول نقد بدهند و محصول دو هفته ی بعد را هم بخرند بلکه می شود صادر کرد یعنی می شود ظرفیت تولید برخی اقلام مانند ضد عفونی کننده ها و ماسک و اینجور چیزها را آنقدر بالا برد که نیاز چند برابر شده ی داخل کشور را جواب بدهد و هم صادر بکنیم چون همه ی دنیا خریدار این ها هستند و این تاحدودی نیازهای ارزی ما را جواب می دهد و هم کارگر های بیکار شده ی ما تا حدودی می توانند در واحد های جدید سرکار بروند و تولید کننده های به خصوص پوشاک و نساجی که دچار مشکل هستند می توانند محصولاتی تولید کنند که هم در داخل کشور و هم از خارج از کشور هم پول نقد بابت آن می دهند.

یک سری کارهای دیگر می شود کرد از نوع همت مردمی مثل اینکه امسال گفتند سفر نروید وقتی سفر نمی رود پول آن ذخیره می شود پول آن را می تواند نگه دارند و آن را هدیه کنند به کارگر هایی که بیکار می شوند و خانواده های بی سرپرست و خانواده هایی که امسال سرپرست آنها نتوانسته درآمدی کسب کند این چیزی بود که تا الان به فکر من رسیده بود.

سوال: با این وضعیت یک دسته از اصناف می توانند چنین کاری کنند ولی یک سری از اصناف اینها که کار هایشان که از جنس این است که باید فرد حضور داشته باشد برای اینها چه ایده ای دارید؟

اتفاقا به وزارت بهداشت گفتیم و امروز من یک صورت جلسه ی ستاد ویژه ی کرونایی وزارت صمت را می خواندم که وزارت صمت به وزارت بهداشت می گوید که برای صنوف مختلف شما به جای اینکه تعطیل بکنید دستورالعمل بدهید مثلا دستورالعمل بدهید که در چه صورتی رستوران ها می توانند باز باشند؟ حالا رستوران ها خیلی سخت است مثلا تولید کنندگان پوشاک در چه صورت می توانند؟ باز باشند تولید کنندگان کفش در چه صورتی می توانند باز باشند؟ صنایع نیمه سنگین صنایع سنگین نمی شود که همه آن را ببندند. الان شب عید است می گوییم مثلا یک هفته تعطیل می شوند اما بعد از آن که باید کار کنند نمی شود که کل کشور تعطیل باشد یعنی همه کارمند های دولت نیستند که باعرض معذرت یک طوری که بود و نبود آنها تغییری نکند. برخی از واحد های تولیدی به خصوص بخش خصوصی، اینها اگر تولید نکنند محصولی هم ندارند و نمی توانند حقوق بدهند و مواد اولیه بگیرند. لذا پیشنهاد ویژه ما این است که وزارت صمت برای چه مشاغل خانگی چه بقیه حوزه ها و رسته ها به جای اینکه یک ضرب بگوید تعطیل کنید، بگویید که در چه شرایطی باز باشید و در چه شرایطی کار کنید مثلا اینکه روزی ده بار ضدعفونی کنید و اصول و استاندارد بگذارد برای اینکه کار ادامه پیدا کند چون کار ادامه پیدا کردن خیلی مهم است شاید به اندازه رعایت پیش گیری از کرونا مهم باشد چون اگر کارگری که درآمد نداشته باشد ممکن است از کرونا هم خطرناک تر باشد.

اصناف مرتبط با کشاورزی: اصناف مرتبط با کشاورزی یکی دو تا حسن دارد: کار اول اینکه زمینه برای صادراتشان همچنان مهیا است از شرق و غرب کشور فروش می رود ثانیا اینکه چند بستر برای عرضه اینترنتی آنها وجود دارد سایت باسلام مخصوص کسب و کارهای خانگی و کشاورزی هست. آنجا می توانند بفروشند الان بیشتر تولید کننده های کوچک و متوسط صنعتی هستند که گیر و گرفتاری دارند به خصوص آن محصولاتی که شب عید فروش می رفت ولی امسال فروش نمی رود به خصوص مثل پوشاک آجیل و شیرینی و نمی شود که صادر بکنیم چون بازار صادراتی درستی ندارند و معلوم نیست که چقدر بتوانند بازاریابی کنند در کوتاه مدت و مسائل بهداشتی هم دارد برای اینها که باید یک فکری بکنیم.

آموزش در این فضا به این صورت می تواند باشد که اولا تلاش کنیم فرصت های شغلی را در این فضا به مردم آموزش بدهیم خیلی ها به ما می گویند الان چه کار کنیم پاسخ این است که شما فرض کنید الان کرونا نبود شما بخواهید یک کسب و کار شروع کنید الان چه کار می کردید مطالعه می کردید نقشه می کشیدید فکر می کردید می رفتید یک دوره های آموزشی یک چیزهایی را مطالعه می کردید الان آن کارها را بکنید فرض کنید بگویند اول اردیبهشت ان شاءلله کرونا تمام است از الان کار بکنید تا برسید. دوره هایی است، کتاب است کاری کنید که اول اردیبهشت شما آماده باشید خیلی الان فرصت خوبی است برای کسانی که مشکل معیشیتی ندارند فکر نان شب شان نیستند که زبان بخوانند زبان دانستند باعث می شود که احتمال شغل پیدا کردن شما یا احتمال اینکه بتوانید شغل بهتری پیدا کنید درآمد بیشتری داشته باشید ضریب می خورد سه برابر می شود چهار برابر می شود هر یک مهارتی که به دست می آورید این مهارت ها به خصوص اینکه کاربردی باشد باعث می شود که احتمال شغل پیدا کردن شما خیلی بیشتر شود. معلم ها خیلی کار می توانند بکنند می توانند از طریق آموزش های مجازی کاسبی کنند البته معلم هایی که رسمی هستند مشکل معیشتی ندارند حداقل می توانند فکر کنند چیز بنویسند پادکست درست کنند کلی کار می توانند بکنند و کلاس حل تمرین بگذارند نگران فروش آنهم نباشید اعتبار خودتان بالا میرود و حتی فی سبیل الله بروید اگر مشکل معیشتی نداشته باشید.

اما در مورد دست فروشان: خیلی ممنون که حواستان هست چون دست فروشان از آن کسانی هستند که می شود آنها را کمک کرد تنها با تعاون و donation می توان کمک کرد و دولت می تواند سامانه اطلاعات ایرانیان را که سالها است درست کرده به کار بگیرد یعنی سامانه ای که در آن یک کد ملی بزنید معلوم بشود که چقدر درآمد دارد چقدر گردش حساب های او بوده است و مثلا از اینهایی که یک مقدار بیشتر دارند بگیرد بدهد به اینها یا تشویق کند مردم را که این لیست کسانی هست که به نان شب شان محتاج هستند کمک کنید ماده قانون بهبود سامانه ملی کسب و کار این وظیفه را بر عهده شهرداری ها گذاشته است که دست فروش ها را هم کد بدهند هم سامان دهی کنند هر کسی که دست فروشی می کند معلوم بشود که کد او این است شماره تلفن او این است.

بازار بورس: متاثر از عوامل مختلفی هست من خودم آنقدر تخصص ندارم که راجع به آن اظهار نظر کنم.

بازار خودرو و مسکن: بازار خودرو می توانست یک اتفاق بامزه برای او بیفتند چون شب عید مردم میخواستند تهیه کنند برای سفر های نوروزی اما امسال همچین تقاضایی نیست تقاضا از بازار خودرو آمده است بیرون و تقاضای مصرفی اما تقاضای سوداگری هنوز در بازار خودرو هست اگر دولت یعنی مجلس آینده این دولتی که به او هیچ امیدی نیست دولت را مجبور کند که سی جی تی را در بازار خودرو اعمال کند یعنی مالیات بر سرمایه کسی که خودرویی را می خرد و میفروشد مجبور باشد که بخشی از سود خود را مالیات بدهد یا اینکه خودرو دوم خانوار ها خودرو سوم و کلا کسی که خودرو خرید و فروش می کند تقاضای سوداگری را از بازار بگیرد قیمت خودرو قطعا پایین می آید بازار مسکن هم همینطور خانه دوم سوم خانه خالی هر نوع تقاضای سوداگری را می توان با مالیات کم کرد.

بازار طلا: بازار طلا سخت است البته سکه بانک مرکزی می تواند سکه هایی را که درست می داند qr code  بزند و از روی این باز مالیات بگیرد یعنی هر کسی که سکه می گیرد یک  qr code هم کنار آن باشد که معلوم بشود که سکه را کی خریده و کجا فروخته است و چقدر سود کرده است اینطوری معلوم می شود چقدر سود کرده است متاسفانه مسئولین بانک مرکزی و کلا دولت رها کردند اقتصاد را وگرنه مدیریت کردن اقتصاد آنقدر هم سخت نیست.

ارزش سرمایه گذراری در مسکن: نمی دانم باید فکر و مطالعه کنم راجع به آن ولی معمولا بازار مسکن ارزش سرمایه گذاری را دارد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بازگشت دوباره به استقلال؟
تکلیف حضور گل محمدی و فرهاد مجیدی در تراکتورسازی مشخص شد
سرمربی پرسپولیس پیشنهاد جدید دریافت کرد
درحمله به پایگاه نظامی عراق شرکت نکردیم
کرایه‌های حمل و نقل عمومی افزایش یافت
نخستین واکنش آمریکا به انفجار بزرگ در پایگاه حشدالشعبی عراق
زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت مشخص شد
آمریکا موشک‌های پدافندی اسرائیل را شارژ کرد
شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
سامانه بارشی جدید در راه کشور
ریچارد هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد
روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل
معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد
قتل زن میانسال به دست دختر ۱۱ ساله
یک عادت مهم برای کاهش استرس و سلامت قلب
گفت و شنود/ به تو مربوط نیست!
صفحه نخست روزنامه‌های اول اردیبهشت
خانه سست عنکبوت/ فعالان دانشجویی در خصوص پیامدهای عملیات «وعده صادق» چه می‌گویند؟
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top