تاریخ انتشار: شنبه 1399/08/03 - 10:42
کد خبر: 374067

سازه‌های چوبی و سازه‌های بتنی؛ کدامیک؟!

با تمام این گفته‌ها ممکن است این سوال را بپرسید که چوب در مقابل آب، تورم پیدا می‌کند و از این لحاظ، کلبه چوبی مناسب مناطق نیمه مرطوب و کاملا مرطوب نیست. در پاسخ باید بگوییم که اکثر چوب‌های طبیعی در برابر آب متورم می‌شوند و ساختار منظم خود را از دست می‌دهند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» بحث مقایسه سازه های چوبی و بتنی همواره بین مالکان ساختمان‌ و کارشناسان متخصص معماری مطرح بوده است! اگر به ما بگویند که از بین دو گزینه‌ی خانه چوبی و خانه بتنی، یک کدام را انتخاب کنید، احتمالاَ 99 درصد از پاسخ دهندگان، خانه چوبی را انتخاب خواهیم کرد. علاوه بر زیبایی و آرامشبخشی، ضد زلزله بودن خانه های چوبی یکی از مزیت‌های بسیار بزرگی است که در خانه چوبی دیده می‌شود و به همین خاطر، در سراسر دنیا از خانه‌های چوبی بعنوان دوست داشتنی‌ترین بناها یاد می‌شود. خانه چوبی در مقایسه با سایر انواع سازه‌های ضد زلزله، با سرعت بیشتری ساخته می‌شود و هزینه‌های کمتری برای ساخت و تکمیل آن‌ها نیاز است. این درحالی است که ساخت سازه‌های بتنی زمان‌‌بَر است و به هزینه‌های نسبتا بیشتری نیاز دارد. در ادامه به بررسی چندین و چند ویژگی بارز سازه‌های چوبی و بتنی می‌پردازیم تا همه چیز مثل روز برای شما روشن شود.

سازه‌های چوبی و سازه‌های بتنی؛ کدامیک؟!

مقایسه بین سازه های چوبی و بتنی

مقایسه بین سازه های چوبی و بتنی کمک می‌کند تا بدانیم که کدام یک از آن‌ها، خانه‌‌ی رویایی و مطابق با میلمان است؛ البته که اگر دوستدار طبیعت باشید، مطمئنا خانه چوبی را به خانه‌ی بتنی ترجیه می‌دهید. در حالی که اگر به سمت و سوی زندگی مدرن گرایش داشته باشید، احتمالاَ شما هم در دسته‌ی همان افراد متعددی هستید که خانه بتنی را انتخاب می‌کنید.

در صورتی که بین یک دوراهی مانده‌اید و نمی‌دانید که کدام یک از این دو گزینه برای شما بهترین است، می‌بایست به بحث مقایسه بین سازه های چوبی و بتنی، نگاه تخصصی و موشکافانه‌ای داشته باشید.

  • خانه چوبی زنگ می‌زند؟

در مقایسه سازه های چوبی و بتنی، مسلم است که خانه‌های چوبی زنگ نمی‌زند. به احتمال زیاد، از خودتان می‌پرسید که حالا به چه دردمان می‎خورد که سازه‌های چوبی زنگ نمی‌زنند؟! در پاسخ باید به شما بگوییم که کلبه چوبی که در مناطق کوهستانی ساخته می‌شود، در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد و می‌توان انتظار داشت که بیش از 20 سال می‌توانید در فضای امن آن، زندگی رویاییتان را بسازید و پشت پنجره‌اش، چایی گرم و دلپذیر خود را میل کنید. حال اگر خانه بتنی داشته باشید، در سرمای پاییز و خصوصا زمستان، باید به فکر راه‌های رفع رطوبت چارچوب داخلی ساختمان باشید. با در نظر داشتن این موضوع، خانه‌های چوبی گزینه‌ی مطمئن‌تری برای چنین شرایطی هستند.

سازه‌های چوبی و سازه‌های بتنی؛ کدامیک؟!

با تمام این گفته‌ها ممکن است این سوال را بپرسید که چوب در مقابل آب، تورم پیدا می‌کند و از این لحاظ، کلبه چوبی مناسب مناطق نیمه مرطوب و کاملا مرطوب نیست. در پاسخ باید بگوییم که اکثر چوب‌های طبیعی در برابر آب متورم می‌شوند و ساختار منظم خود را از دست می‌دهند. اما جای نگرانی نیست. بعضی از چوب‌ها همانند چوب سدر سرخ غربی در مقابل رطوبت، نرخ جذب پایینی دارند و در مناطق مرطوب، بسیار پرکاربرد هستند.

  • به زیبایی شناختی خانه بتنی نمره چند می‌دهید؟

در مقایسه سازه های چوبی و بتنی می‌توانید بگویید که کدام یک از آن‌ها را می‌توان به رنگ قهوه‌ای سوخته یا شکلاتی در آورد و یک زیبایی نمایی بسیار دل‌انگیز ساخت؟! خانه‌های بتنی دارای ساختار یکنواختی هستند و مطمئنا نمی‌توان همچنین ایده‌هایی را در آن‌ها پیاده سازی کرد. در مقابل، از لحاظ زیبایی شناختی به کلبه چوبی می‌توان نمره 10 از 10 را داد. البته این مزیت بزرگ را مدیون تنوع چوب‌های موجود در طبیعت هستیم. غیر از تنوع جنس، تنوع رنگ، شکل و اندازه آن‌ها را هم می‌توان به مزایای انواع کلبه چوبی اضافه نمود.

  • در کمال ناباوری، دوام کلبه چوبی خیلی بیشتر است

نوشتن پارامترهای متعدد در مقایسه بین سازه های چوبی و بتنی به ما کمک می‌کند تا دریابیم که کدام یک از سازه‌ها می‌تواند دوام بیشتری داشته باشد. در نگاه نخست، ممکن است اینطور به نظر بیاید که سازه‌های بتنی دوام بیشتری دارند، چرا که وزن سازه‌های بتنی خیلی بیشتر است؛ این درحالی است که سازه‌های چوبی در برابر زلزله، مقاومت بسیار بیشتری دارند. با این تفاوت که وزن سازه‌های چوبی خیلی کمتر از وزن سازه‌های بتنی است و ضد زلزله بودن خانه های چوبی در کشورهایی مانند ایران که بسیار زلزله خیز است، یک نوع سازه‌ی استاندارد و ایده‌آل محسوب می‌شوند. حتی در مناطقی که خاک آنجا سست و مرطوب است، سازه‌های چوبی به راحتی بنا می‌شوند و نگرانی از بابت کم بودن استحکام این سازه‌ها وجود نخواهد داشت.

  • با انتخاب خانه‌های چوبی، متحمل ضررهای مالی کمتری خواهید بود

اگر بیاییم در مقایسه بین سازه های چوبی و بتنی طول عمر مفید آن‌ها را ملاک قرار بدهیم، باز هم عمر مفید کلبه‌های چوبی بیشتر است. حتی وقتی که دمای فضای داخلی خانه چوبی زیاد است، ساختار چوب منبسط نمی‌شود و تغییر شکل پیدا نمی‌کند. در مقابل سازه‌هایی که بتنی هستند، به شدت در مقابل افزایش دما حساس هستند. به طوری که اگر شوفاژ یا بخاری را در 24 ساعت روشن نگهدارید، فلزهای موجود در سازه بتنی تغییر شکل می‌دهند و به تدریج فرم استاندارد آن به هم می‌ریزد.

مشاوره و طراحی انواع خانه چوبی با مجموعه ارتمن پاسارگارد

سازه‌های چوبی و سازه‌های بتنی؛ کدامیک؟!

با توجه به معیارها و ملاک‌هایی که در مقایسه بین سازه های چوبی و بتنی بیان کردیم، مشخص شد که سازه‌های چوبی در هر شرایط آب و هوایی و منطقه‌ای، سازگاری بیشتری دارند. گرچه که خانه‌های چوبی در مقایسه با سایر مجموعه‌ها بهترین هستند، اما فراموش نکنید که انتخاب بهترین مجموعه‌ی مهندسی در کیفیت و عمر مفید خانه و کلبه چوبی تاثیر چندبرابری دارد. مجموعه ارتمن پاسارگارد (http://wooden-villa.com/) دارای نیم قرن سابقه در زمینه‌ی طراحی و ساخت انواع خانه چوبی است که شما می‌توانید صفر تا صد پروژه‌های ساخت سازه‌های چوبی را با سرعت بالا و هزینه‌ی مناسب تحویل بگیرید.

گروه مهندسی ارتمن پاسارگاد با نیم قرن تجربه ساخت ویلا چوبی در ایران و جهان

آدرس دفتر مرکزی :

تهران- بلوار آفریقا (جردن) خیابان ناهید شرقی- پلاک۲۲- طبقه۱

Email:eng.artmen@gmail.com

Phone: +98 (21) 88787403

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top