تاریخ انتشار: شنبه 1399/10/20 - 08:30
کد خبر: 381909

واکنش وزارت علوم به ضایعاتی شدن برخی پایان‌نامه‌ها

هر پایان‌نامه یا رساله (پارسا) از دو وجه بالفعل و بالقوه ارزشمند است. او درخصوص وجه بالفعل گفت: وجه بالفعل آن لازمه تکمیل یادگیری و تحقق آموزش دانشجو است در حالی که برای وجه بالقوه آن چنین الزام و کاربردی وجود ندارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از اایلنا، مدیرکل برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: خواهش می‌کنم از اصطلاح بی‌فایده و بی‌ارزش برای هیچ یک از پارساهایی که توسط دانشجویان سختکوش در دانشگاه‌های خوب کشور انجام می‌شود، استفاده نکنیم. 

محمدرضا آهنچیان، مدیرکل برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم،  در واکنش به اینکه برخی پایان‌نامه‌های دانشجویی پس از جمع‌آوری به ضایعاتی فروخته شده یا تبدیل به زباله می‌شوند و در پاسخ به سوالی درباره چرایی تداوم ارایه پایان‌نامه‌ها به شکل کاغذی بیان کرد: در این باره می‌خواهم دو نکته را مطرح کنم؛ نکته نخست اینکه پایان‌نامه یا رساله امر یا موضوع عارضی بر یادگیری دانشجو نیست، بلکه هسته اصلی و قلب آموزش دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی است.

هر پایان‌نامه یا رساله (پارسا) از دو وجه بالفعل و بالقوه ارزشمند است. او درخصوص وجه بالفعل گفت: وجه بالفعل آن لازمه تکمیل یادگیری و تحقق آموزش دانشجو است در حالی که برای وجه بالقوه آن چنین الزام و کاربردی وجود ندارد. در وجه بالفعل دانشجو موظف است تا پارسای خود را بگذارند که از آن طریق یادگیری خود را گسترش و عمق بدهد. در طراحی و اجرای هر پارسا، هم دانش تخصصی که دانشجو طی دوره تحصیل خود فراگرفته است به‌طور کلی مورد مرور و استفاده قرار می‌گیرد و هم دانش روش تحقیق او که برای آینده شغلی و حرفه‌ای حایز اهمیت است.

آهنچیان بیان کرد: وجه بالقوه هر پارسا، امکان‌پذیری کاربرد آن است؛ یعنی پارسای انجام‌شده که وجه بالفعل آن محقق شده باشد، اگر کاربرد هم پیدا کند و بتواند به‌طور مستقیم گرهی از جامعه باز کند، نوری بر نوری افزوده است و دامنه آثار آن از دانشگاه و فرآیند تحصیل دانشجو فراتر می‌رود که این دستاور مورد تاکید وزارت علوم است.  مدیرکل برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم تاکید کرد: با این توضیح می‌خواهم خواهش کنم تا همگی از اصطلاح بی‌ارزش یا بی‌فایده برای هیچ‌یک از پارساهایی که توسط دانشجویان سختکوش در دانشگاه‌های خوب کشور انجام می‌شود، استفاده نکنیم. نکته دوم هم اینکه در سال ۱۳۹۷ معاونت آموزشی وزارت علوم، طی بخشنامه‌ای اعلام کرد که تمام پارساها باید در نسخه غیرکاغذی آماده و ارایه شود. وزارت علوم بر این موضوع اصرار دارد و اطلاع دارم که درصد بسیار بالایی از دانشگاه‌های کشور از این قاعده تبعیت می‌کنند.  او گفت: انجام پایان‌نامه با مراعات استانداردهای مورد انتظار دارای ارزش‌های بی‌پایانی برای یادگیری و تحصیل دانشجو است و از این رو ارزش هیچ پارسایی زایل نخواهد شد و ثمرات آن در دانشجو شکل گرفته و در عمر خدمتی او مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top