تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/12/12 - 14:03
کد خبر: 387609

فضای مجازی؛ بستر فعالیت‌ دانشجویان در انتخابات

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از برگزاری فعالیت‌های دانشجویی انتخابات ریاست جمهوری در بستر فضای مجازی خبر داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، غلامرضا غفاری روز سه شنبه در گفت و گو درباره نحوه فعالیت های دانشجویی در انتخابات ریاست جمهوری با توجه به حضور نداشتن دانشجویان در محیط های دانشگاهی، اظهار داشت: انتخابات ریاست جمهوری اواخر نیمسال دوم تحصیلی برگزار می شود؛ از یک طرف باید منتظر اعلام وضعیت دانشگاه ها ماند اما بر اساس آنچه تاکنون اعلام شده است، حضور دانشجویان در دانشگاه ها امکانپذیر نیست و شرایط دانشگاه ها فقط برای دانشجویان دارای دروس عملی و تحصیلات تکمیلی فراهم است.

فضای مجازی؛ بستر فعالیت‌ دانشجویان در انتخابات

وی افزود: با این حال، بدنه اصلی دانشجویی با توجه به مباحثی که تاکنون اعلام شده است، در دانشگاه ها حضور ندارند. بنابراین فعالیت های دانشجویی برای انتخابات ریاست جمهوری در بستر فضای مجازی رقم می خورد و دانشجویان این فرصت را فراهم می کنند با نامزدهای این انتخابات مثل سابق آشنایی لازم به دست بیاورند؛ اما کنشگری و آنچه که به دلیل شیوع کووید ۱۹ شکل می گیرد، در سال ۱۴۰۰ مقداری با سال های گذشته متفاوت است.

معاون وزیر علوم، خاطرنشان کرد: البته به این نکته هم باید توجه کرد که فعالیت و کنشگری دانشجویان قبل از کووید ۱۹ هم در فضای مجازی مختصات دیگری داشت و بخشی از فعالیت های خودشان را به فضای مجازی انتقال داده بودند. اگر انتخابات پیشین ریاست جمهوری را در نظر بگیرید، به مانند دوره های قبل تر، رونق آنچنانی نداشت چون بخشی از فعالیت های تبلیغی و اطلاع رسانی نامزدها به شبکه های اجتماعی و فضای مجازی منتقل شده بود.

غفاری در ادامه این گفت و گو با اشاره به رغبت بیشتر دانشجویان برای فعالیت در فضای مجازی، تاکید کرد: دانشجویان در شرایط فعلی بیشتر از طریق این فضا فعالیت و برنامه ها را دنبال می کنند. الان که به علت شیوع ویروس کرونا، سازگاری بیشتری با فضای مجازی ایجاد شده است، اکثر این برنامه های انتخاباتی در بستر فضای مجازی رونق می گیرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: آنچه را که تحت عنوان کنشگری در قالب فعالیت جمعی و حضوری از آن یاد می کنیم، جای خود را به فعالیت فضای مجازی ولی با اختصاصات ویژه خود داده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم بر این باور است، امکان تحقق کامل فعالیت های فضای واقعی در فضای مجازی وجود ندارد؛ همچنین به نظر می رسد فعالیت هایی که پیش از این در دانشگاه به عنوان ساختار اصلی وجود داشتند، آن قوت و صلابت قبلی را ندارد چرا که فعالیت های شکل گرفته در فضای مجازی، در بی مرزی قرار دارد و وضعیت فعالیت ها را با فضای واقعی متفاوت می کند.

غفاری در پاسخ به این سوال که وزارت علوم برنامه ای برای تعیین نظام نامه ای برای فعالیت های دانشجویی در فضای مجازی دارد یا خیر، گفت: آنچه می توان روی آن تاکید کرد، کدها و نشان های عامی است که در جایگاه جامعه دانشگاهی و دانشجویی، تشخص خاص خود را دارد. در این جا باید به نوعی فرهنگ مناسب فعالیت و کنشگری در فضای مجازی را برای خودمان داشته باشیم و خیلی به نظر نمی شود در قالب قاعده و قانون سفت و سخت، قراردادی برای فعالیت در این فضا ثبت کرد.

به گفته این مسوول وزارت علوم، حتی باید از نگاه و نظر جامعه ای که درگیر این فضا است، کمک گرفت و جامعه برای اینکه حرکت و فعالیت اثرگذار، درست و مناسب داشته باشد برای خود قواعدی حتی نانوشته تعیین کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top