تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/03/31 - 18:44
کد خبر: 399481

دستیاران پزشکی خواستار لغو آزمون ارتقا

در پی درخواست جمعی از دستیاران پزشکی در سراسر کشور برای لغو برگزاری آزمون ارتقا در شرایط کرونا به دلیل نبود وقت کافی برای مطالعه، معاونت آموزشی وزارت بهداشت با لغو این آزمون مخالفت کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» دوره دستیاری پزشکی یکی از مقاطع تحصیلی دانشگاهی است که دارندگان مدرک دکترای حرفه‌ای می‌توانند پس از گذراندن آن موفق به اخذ مدرک تخصصی در یکی از رشته‌های تخصصی پزشکی شوند. در واقع دستیاران، پزشکانی هستند که دوره پزشکی عمومی را تمام کرده‌اند و وارد یکی از تخصص‌های پزشکی می‌شوند.

آزمون ارتقا یکی از آزمون‌هایی است که اجازه می‌دهد یک دستیار پزشکی در سطح بالاتری به تحصیل خود ادامه دهد و هر دستیار تخصصی برای ارتقا به سال بالاتر، باید امتحان سالانه "ارتقا" را پاس کند.

در چند روز گذشته و در پی درخواست جمعی از دستیاران پزشکی در سراسر کشور برای لغو برگزاری آزمون ارتقا در شرایط کرونا به دلیل نبود وقت کافی برای مطالعه، معاونت آموزشی وزارت بهداشت اعلام کرد که عزم این وزارتخانه بر این است که این آزمون برای داوطلبان، آزمونی ساده و متناسب با شرایط باشد و با لغو این آزمون مخالفت کرد.

در پی اعلام مخالفت وزارت بهداشت با لغو آزمون ارتقا، جمعی از دستیاران پزشکی مقابل دانشکده‌های پزشکی بسیاری از شهرهای کشور با در دست داشتن پلاکاردهایی که عبارت‌هایی از قبیل " ما امتحان خود را پس داده‌ایم" و "امتحان ما سلامتی مردم در دوران کرونا بود" اعتراض خود را نسبت به برگزاری آزمون ارتقا اعلام کرده‌اند.

با این وجود، علی اکبر حقدوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: «اینکه آزمون لغو شود، بیش از همه به ضرر شما دستیاران عزیز خواهد بود. سال گذشته به دلیل عدم برگزاری آزمون، شما عزیزان به صورت قبولی مشروط پذیرفته شده‌اید و امسال باید دو آزمون ارتقا را باهم شرکت کنید. حذف آزمون به این معنی است که شما دو سال قبولی مشروط خواهید داشت و این مسئله طبق قوانین، مقررات و ضوابط امکان پذیر نیست حتی اگر به صورت فوری مصوبه‌ای گرفته شود، بازهم سال آینده باید سه آزمون ارتقا را باهم داشته باشید.»

با وجود این اظهارات، نگرانی دستیاران از عدم قبولی در این آزمون به دلیل نبود امکان مطالعه برای آزمون ارتقا و گواهینامه پزشکی کماکان ادامه دارد.

این دستیاران درخواست خود برای لغو آزمون را در نامه‌ای به وزیر بهداشت نوشته‌اند؛ در بخشی از این نامه آمده است: « در شرایطی که هنوز بخش وسیعی از مناطق کشور درگیر اپیدمی و بسیاری از بیمارستان‌های آموزشی مملو از بیماران کوید 19 بوده و دستیاران به طور فعال و مستمر در بخش‌های کرونا و پوشش کشیک بیمارستانهای کرونا مشارکت دارند، زمانی و رمقی برای مطالعه و شرکت در امتحان ارتقاء و گواهینامه بجای نمانده است. دستیاران، سلامت بیماران و سربلندی کشورمان را اولویت اول و اساسی قرار داده و بجای پناه بردن به گوشه کتابخانه‌ها و افزودن بر دانسته‌های صرفا تئوریک، حضور در میدان مبارزه عملی را انتخاب کرده و اکنون که حاصل این حضور و تلاش بی شائبه به بار نشسته است از جنابعالی و مسولان محترم انتظار داریم که رسیدگی به مشکلات و پاسخ مساعد به خواسته بر حق ما را که تقاضای لغو امتحان ارتقا و گواهینامه است را دراولویت و مورد اجابت قرار دهید.»

چرا وزارت بهداشت با لغو آزمون مخالف است؟

سیما سادات لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی و سخنگوی وزارت بهداشت امروز در یک برنامه تلویزیونی به مشکلات معیشتی، حق الزحمه پایین، بار سنگین آموزشی و درمانی بر دوش دستیاران اذعان و علت لزوم برگزاری آزمون ارتقا را این‌گونه عنوان کرده است: «رشته‌های پزشکی با جان مردم سر و کار دارد و بنابراین باید این امتحان برگزار شود. البته ما با مشکلات آشنایی داریم و در جریان هستیم که دستیاران استرس زیادی دارند و بنابراین قرار شده امتیازات درون دانشگاهی بیشتر مد نظر قرار گیرد و با توجه به شرایط کرونا، در طرح و ارزیابی سوال و اختصاص نمره ملاحظاتی صورت بگیرد.»

البته باید توجه داشت که سنجیدن سالانه دانش پزشکان به دلیل اهمیت شغل آن‌ها و سر و کار داشتن این قشر با جان مردم، موضوعی مهم و اساسی است اما دستیاران به دلیل نداشتن وقت کافی برای مطالعه و درگیر بودن در بخش‌های کرونایی، درخواست کرده‌اند که امتحانات درون گروهی و عملکرد آنها در بخش‌ها، ملاک سنجش ارتقاء و گواهینامه قرار گرفته و صرفا امتحان بورد به صورت اختیاری در اواخر شهریور 1400 برگزار شود!

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پاسخ به شایعه/ تکذیب آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران
نظر خواننده مشهور آمریکایی درباره پاسخ ایران به اسرائیل + فیلم
ورود کمیته انضباطی به خوشحالی کادرفنی استقلال
مداحی ضد اسرائیلی شنیدنی مهدی رسولی +فیلم
تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر ۱۵ ساله
موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود
حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات اشغالی
زمان تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس
خداحافظی رقیب آمریکایی کامران قاسمپور از دنیای کشتی
جدایی یک بازیکن از جمع آبی پوشان
دامنه نوسان بازار سرمایه به روال عادی بازگشت
ثبت‌نام وام شهریه دانشگاه تهران آغاز شد
انتخاب رشته آزمون دوره دکتری سال ۱۴۰۳ از امروز آغاز می‌شود
این علائم یعنی ممکن است دچار حمله قلبی شویم
حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود
احداث آرامستان جدید در ۲ نقطه تهران
تکلیف لیست خروجی استقلال مشخص شد
حمایت کامل مرکز مدیریت حوزه از فراجا / کلان پروژه دشمن برای حیازدایی و عادی سازی بی‌حجابی
بیانیه جامعه مدرسین درحمایت از اقدامات قانونی و حقوقی فراجا
پیام تسلیت دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پی درگذشت مرحوم پرویز داوودی
محکومیت باشگاه پرسپولیس به دلیل نشر اکاذیب
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top