تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/06/23 - 17:29
کد خبر: 407741

لزوم تقاضامحور کردن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: رویکرد جدی خود را کاربردی‌کردن تحقیقات و تقاضامحور کردن پایان نامه و رساله‌های دانشجویی قرار داده‌ایم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از وزارت علوم، در نشست معاونان دستگاه‌های اجرایی با محوریت برگزاری آئین هفته پژوهش و فناوری سال ۱۴۰۰ که صبح امروز به صورت مجازی برگزار شد، غلامحسین رحیمی با بیان اینکه رویکرد جدی خود را کاربردی‌کردن پایان نامه‌های و تحقیقات و تقاضامحور کردن پایان نامه و رساله‌های دانشجویی قرار داده‌ایم، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد تحقیقات ما در قالب پایان نامه و رساله انجام می‌شود. اگر ۵۰ درصد همین موارد به معنای واقعی در طول یک سال و دوسال تقاضامحور باشند و مبتنی بر مطالبات بیرون از محیط علمی تعریف شوند و به نتیجه برسند، یک حرکت عظیمی در کشور شروع می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه در طول یک دهه اخیر کاربردی شدن تحقیقات دانشگاهی بیشتر شده است، گفت: ولی هنوز با استانداردهای بین‌المللی فاصله داریم و هنوز هم عمده تحقیقات ما مقاله‌محور است.

وی در ادامه با اشاره به بحث نمایشگاه عرضه و تقاضای فناوری، گفت: این نمایشگاه با نمایشگاه ساخت داخل متفاوت است. امسال می‌خواهیم با وسعت و گستردگی بیشتر این نمایشگاه را برگزار کنیم. این نمایشگاه بدون حضور دستگاه‌های مختلف اجرایی معنایی ندارد.

رحیمی همچنین به سامانه ساتع و سمات اشاره کرد و گفت: این سامانه‌ها، سامانه عرضه و تقاضای فناوری است. یعنی نیازهای و اولویت‌های موجود حوزه فناوری کشور منعکس شده و از سوی دیگر قابلیت‌های علمی کشور عرضه می‌شود.

وی در ادامه افزود: باید بدانیم که فناوری یک کارویژه در پاسخگویی به نیازهای فعلی دارد و همچنین باید نظر عملیاتی به آینده نیز داشته باشد. در این راه نمی‌خواهیم نظریه‌پردازی کرده، بلکه می‌خواهیم به صورت مصداقی ورود کنیم.

دکتر رحیمی در جمع بندی نظرات و برنامه‌ها اعلام کرد: در دو دهه اخیر، کشور در حوزه علم و فناوری دستاوردهای خیلی مهمی را داشته ودر حوزه پژوهش ما از مرحله کشور در حال توسعه گذشتیم ودر حوزه فناوری نیز در این یک دهه خیلی خوب کار شده است.

وی همچنین ضمن ابراز امیدواری که در سه سال آینده مثل حوزه پژوهش، بسترهایی که میزبان واحدهای فناور در کشور هستند تبدیل به یک جریان ملی شوند، گفت: اصولاً ارتباط محیط‌های علمی و نظامات علمی با دستگاه‌های اجرایی، مناسب نیست ولی در مجموع به سمت مطلوب در حرکت است. ولی همین الان فضای تفاهم و همکاری ایجاد شده رو به گسترش است. همکاری بین نهادهای علمی و نهادهای اجرایی به معنای اعم هر سال رو به افزایش و مستحکم‌تر بوده است که شواهد آماری متعددی از این موضوع وجود دارد.

رحیمی همچنین درباره وضعیت اقتصاد و تأثیر آن بر پژوهش و فناوری گفت: اگر نظامات اقتصادی مناسب نباشد هر چند دربخش پژوهش و فناوری قوت داشته باشیم، اثر تخریبی خودش را می‌گذارد. از آن طرف هم اگر دولت بودجه مناسبی هم داشته باشد ولی نظامات پژوهش و فناوری وجود نداشته باشد، به وابستگی منجر می‌شود.

وی در پایان با اشاره به شکل گیری مجمع پژوهشگاه‌های دستگاه‌های اجرایی گفت: یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های ارتباط دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی همین مجمع و پژوهشگاه‌های دستگاه‌های اجرایی است. باید این مجمع را تقویت کنیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top