تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/11/17 - 14:41
کد خبر: 423370

تاکید زلفی‌گل بر ضرورت حفظ نخبگان و جلوگیری از مهاجرت آنان

تاکید زلفی‌گل بر ضرورت حفظ نخبگان و جلوگیری از مهاجرت آنان

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه اشتغالزایی دغدغه اول کشور است، بر ضرورت حفظ نخبگان و جلوگیری از مهاجرت آنان و همچنین توسعه آموزش‌های مهارتی در کشور تأکید کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس؛ محمدعلی زلفی‌گل در مراسم معارفه سرپرست دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای که در دانشکده شریعتی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای برگزار شد، با اشاره به اینکه نهضت اشتغالزایی اولویت اول کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: بیکاری یکی از مشکلات کشور است که باید برطرف شود و باید نخبگان خود را حفظ کنیم و مهاجرت معکوس را رقم بزنیم.

وزیر علوم با بیان اینکه هم اکنون میزان دانایی در جامعه ما توسعه یافته و فرهنگ جامعه ما فرهنگ علم، دانش و فناوری شده است، گفت: اعتقاد دارم، چون این نظام بر پایه خون شهدا بنا شده است، هر مسؤول و مدیری که در مسیر غیر از شهدا را طی کند، عاقبت به خیر نمی‌شود.

زلفی‌گل با بیان اینکه باید برنامه‌ریزی و مدیریت درست از این فرهنگ شکل بگیرد، افزود: بزرگترین سرمایه هر کشور ایجاد فرهنگ سالم است. آرمان جامعه ما تحقق مدینه فاضله است و مدینه فاضله بر مدار علم و دانش و فناوری است و وظیفه سنگینی داریم که باید این فرهنگ را به درستی شکوفا کنیم.

وی تأکید کرد: در قبل از انقلاب ۱۷۰ هزار دانشجو در کشور تحصیل می‌کرد و در حال حاضر بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل هستند و بیش از ۲۰ میلیون تحصیلکرده دانشگاهی داریم.

وزیر علوم افزود: درجه دانش و درجه دانایی کشور ما توسعه پیدا کرده است چنانچه در سال ۲۰۲۱ بیش از ۷ هزار سند علمی بین‌المللی توسط دانشمندان کشور منتشر شده و این توسعه علمی برغم وجود تحریم‌های ظالمانه است که برای کشور ما شکل گرفته است.

زلفی‌گل همچنین به رتبه علمی کشور اشاره کرد و گفت: بیش از دو درصد تولید علم جهان متعلق به کشور ماست و هم اکنون رتبه ششم را در صنعت نانو داریم و در مجموع رتبه ۱۵، رتبه علمی کشور در دنیاست و باید این ظرفیت و استعداد جوان ایرانی شکوفا شود.

وی ادامه داد: ما باید شرایطی را ایجاد کنیم که نه خام فروشی و نه خام سوزی در کشور شکل بگیرد. ما در قبال آیندگان باید پاسخگو باشیم.

وزیر علوم افزود: باید به دنبال مرجعیت علمی باشیم و برای اثربخشی بیشتر آموزش عالی و نقش پررنگ‌تر در زندگی مردم باید بتوانیم آموزش مهارتی را در کشور توسعه دهیم.

زلفی‌گل گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای الگو و محور و مدار آموزش مهارتی محور در کشور است به همین دلیل دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید در این دوره به طور ویژه مور توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: اکثر دانشجویان فنی و حرفه‌ای دنبال کار نیستند بنابراین باید برنامه جامع برای نظام نوآوری کشور و نیز بسترسازی درسی در این عرصه شکل بگیرد.

در پایان این مراسم از ۴ طرح مراکز فنی و حرفه‌ای در استان‌های مختلف از جمله ایلام، خوزستان، گلستان با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری به صورت مجازی بهره برداری شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و هیأت همراه در بدو ورود به دانشکده شریعتی، بر سر مزار شهدای گمنام دانشکده، حضور یافته و با نثار گل و قرائت فاتحه، به مقام شامخ شهدا ادای احترام کردند و سپس ضمن بازدید از کارگاه آموزشی و دستاوردهای آثار هنری اساتید و دانشجویان گروه هنر، مرکز نوآوری و خلاقیت و شتابدهی مد و لباس و گلخانه، مرکز توسعه، آموزش و مهارت آموزی پوشاک کشور را افتتاح و در ادامه طی مراسمی در سالن اجتماعات دانشکده، ضمن قدردانی از زحمات صالحی عمران رئیس پیشین دانشگاه فنی و حرفه‌ای، خسرویان را به عنوان سرپرست جدید این دانشگاه معرفی کرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top