به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» حجتالله بنیادی، پژوهشگر و عضو هیاتعلمی دانشگاه فرهنگیان گفت: ساختاری برای تغییر و بروزآوری کتب درسی نداریم. باید ساختاری باشد که همه تغییرات در حوزههای مختلف از جمله صنعت، روابط اجتماعی، زیست و… را رصد کند.
کتابهای درسی در بخشهایی ناکارآمد هستند و به درد زندگی بچهها نمیخورند. این مسئله را از دوره ابتدایی نگاه کنید تا برسد به دبیرستانها و هنرستانها. رشتههایی که در هنرستانها داریم چقدر متناسب با نیاز جامعه کنونی و بازار کار ماست؟
باید نظام تربیت معلم نه تنها با کمک دورههای ضمن خدمت بلکه به طورکلی بروزرسانی شود. دانشگاه فرهنگیان که کار تربیت معلم انجام میدهد امروز جدای از سازمان پژوهش است. ما افرادی داریم که کتاب تالیف میکنند و افراد دیگری که معلم تربیت میکنند این یعنی رابطه ساختارمندی بین آنها وجود ندارد.
اگر برخی دروس به کار دانشآموز نمیآید باید فرصت انتخابی بیشتری متناسب با هدفی که برای زندگیاش ترسیم کرده به او بدهیم و مطالب عمومی که غالبا کم اثرند کمتر کنیم.