تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/03/02 - 08:46
کد خبر: 471105

در میزگرد اقتصادی دانشگاه علامه طباطبایی مطرح شد؛

راغفر: اینکه عده‌ای توقع دارند از برنامه هفتم معجزه شود، شبیه شوخی است/ مومنی: از فعالیت‌های مخرب بانک‌های خصوصی جلوگیری شود

راغفر: اینکه عده‌ای توقع دارند از برنامه هفتم معجزه شود، شبیه شوخی است/ مومنی: از فعالیت‌های مخرب بانک‌های خصوصی جلوگیری شود

مومنی: در مسیر برنامه‌ریزی توسعه عالمانه‌ترین و شرافتمندانه‌ترین کاری که ساختار قدرت باید انجام دهد انتشار فهرستی است از رویه‌هایی که باید متوقف شوند. نکته دوم اصلاح نظام مالیاتی است که دقیقا دارد ضد توسعه عمل می‌کند. مساله سوم جلوگیری از فعالیت‌های مخرب بانک‌های خصوصی است. گزارش‌های کمیسیون اقتصادی مجلس نشان می‌دهد به ازای هر واحد نقدینگی ایجاد شده توسط دولت، بانک‌های خصوصی ۶ برابر آن را تولید می‌کنند.

به گزارش سرویس اقتصادی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همایش مرزهای دانش توسعه، روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. در این همایش که به مناسبت بزرگداشت بیستمین سالگرد درگذشت حسین عظیمی از اثرگذارترین مروجان دانش اقتصاد توسعه در ایران برگزار شده بود، اساتید و کارشناسان مختلفی به سخنرانی و ارائه دیدگاه درباره اندیشه‌های مرحوم عظیمی و نسبت‌ آنها با مسائل امروز ایران پرداختند. فرشاد مومنی، رضا امیدی، عباس شاکری، هاجر اصغری، محمد قاسمی و حجت میرزایی، سخنرانان این همایش بودند.

در بخشی از این همایش با حضور فرشاد مومنی، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی حسین راغفر، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا میزگردی برگزار شد. این دو اقتصاددان در این میزگرد به بررسی و اظهار نظر پیرامون مسائل روز اقتصاد ایران و راه‌های نجات از دور باطل توسعه نیافتگی پرداختند که در ادامه می بینید:

حسین راغفر در آغاز سخنرانی خود اظهار داشت: فقر و نابرابری هر دو حاصل نظام‌ اجتماعی‌اند. سیاست‌های بخش عمومی است که فقر و نابرابری ایجاد می‌کند. به نظر من علت اصلی نابسامانی‌ها بر می‌گردد به اینکه مردم به طور کلی از صحنه سیاستگذاری کنار گذاشته شده‌اند و یک گروه خاصی در درون قدرت جایگزین نقش مردم شده است. جزئیات بیشتر را در این کلیپ ببینید.

راغفر اضافه کرد: این توجیهاتی که برای نابسامانی‌ها می‌آورند و می‌گویند انقلاب برای شکم نبوده و این قبیل حرف‌ها، غیر قابل پذیرش است. اصول اقتصادی قانون اساسی تعهدات حاکمیت نسبت به مردم را مشخص کرده است. این در حالی است که حاکمیت به تدریج از مردم دور شده و منابع را در اختیار همان گروه خاص گذاشته است. همین باعث شده که فرار سرمایه داشته باشیم. جزئیات بیشتر را در این کلیپ ببینید.

وی اظهار داشت: امروز شاهد پدیده عجیبی هستیم و می‌بینیم که گفته می‌شود قانون اساسی کاملا متاثر از نگاه توده‌ای‌‌ها بوده است. ارزیابی من این است که الیگارش‌ها چون حس می‌کنند حاکمیت دچار ضعف شده می روند و با طرف قدرتمندی وارد مذاکره می‌شوند که این طرف قدرتمند امروز در دنیا آمریکاست. آن چه تحت عنوان مناظره اقتصادی دیدیم بخشی از این ماجراست و علائمی است برای آمریکا و سرمایه‌داری غربی اینکه بعد از این مناظره یک مرتبه ۸۰ صفحه مطلب توسط رسانه‌های این جریان منتشر می‌شود اتفاقی نیست. جزئیات بیشتر را در این کلیپ ببینید.

راغفر ادامه داد: این که عده‌ای توقع دارند از برنامه هفتم معجزه در بیاید شبیه شوخی است. ما اصلا تا به حال برنامه نداشته‌ایم. دو هزار تا پروژه تعیین می‌کنند و بعد برای هیچکدام منابع مالی در نظر گرفته نشده است. برنامه‌ریزی ما باید امروز خیلی محدود باشد، مانند تمام کشورهای شرق آسیا که بر چند حوزه پیش‌برنده تمرکز کردند. جزئیات بیشتر را در این کلیپ ببینید

وی با اشاره به ماجرای خودروهای رشوه‌ای در مجلس گفت: تمام گرفتاری‌ها را مقامات می‌دانند. مثل همین ماجرای خودروها. چه کسی اینها را به نمایندگان داده؟ کسی غیر از همین مافیای خودرو؟! و بعد شرم‌آور است که قوه قضاییه می‌گوید شکایتی به ما نداده‌اند! پس مدعی‌العموم و دادستان کل کارشان چیست؟! اینها تحقیر آشکار مردم است و جامعه را به سمت رادیکال شدن می‌برد. البته جامعه ما به این بلوغ رسیده که رادیکال شدن فضا وضع را بدتر می‌کند.به خصوص وقتی وضع شرم‌آور اپوزسیون خارج از کشور را می‌بیند! مردم ما با ارزش‌هایی رشد کرده‌اند و همچنان به آن ارزش ها معتقدند. مساله عدالت چیزی نیست که مارکس آورده باشد. از زمان سقراط این بحث مطرح است. جزئیات بیشتر را در این کلیپ ببینید.

فرشاد مومنی نیز در آغاز سخنرانی خود اظهار داشت: تمام آنچه که شما امروز شنیدید یک نکته محوری داشت، و آن نکته این بود که این شیوه حکمرانی قابل تداوم نیست. اما با وجود تمام نقص‌ها و خطاهایی که این نظام حکمرانی دارد بی‌سابقه‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها روی تربیت کارشناس و نیروی انسانی در این ۴۵ سال رقم خورده است. بنابراین ما با هر ادبی، اعم از ادب دینی یا علمی یا اخلاقی بخواهیم با حاکمان صحبت کنیم باید بگوییم شما بزرگترین مسرفید؛ زیرا این همه کارشناس تربیت کرده‌اید و هنگام تصمیم‌گیری پشتتان را به آنها می‌کنید. جزئیات بیشتر را در این کلیپ ببینید.

مومنی افزود: در صورت به رسمیت شناسی نهاد علم و مشارکت جامعه، بزرگترین نفع را خود حکومت می‌برد. از آن طرف بزرگترین بازنده شوک درمانی و بی‌اعتنایی به مردم نیز خود حکومت است. مثلا بعد از جنگ که افزایش قیمت ارز را در دستور کار قرار دادند فکر می‌کردند ظرفیت‌های ریالی‌‌ حکومت گسترش می‌یابد، در صورتی که گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد این کار هزینه‌های دولت را چند برابر درآمد‌ها افزایش داده است. جزئیات بیشتر را در این کلیپ ببینید.

وی افزود: در مسیر برنامه‌ریزی توسعه عالمانه‌ترین و شرافتمندانه‌ترین کاری که ساختار قدرت باید انجام دهد انتشار فهرستی است از رویه‌هایی که باید متوقف شوند. نکته دوم اصلاح نظام مالیاتی است که دقیقا دارد ضد توسعه عمل می‌کند. مساله سوم جلوگیری از فعالیت‌های مخرب بانک‌های خصوصی است. گزارش‌های کمیسیون اقتصادی مجلس نشان می‌دهد به ازای هر واحد نقدینگی ایجاد شده توسط دولت، بانک‌های خصوصی ۶ برابر آن را تولید می‌کنند. جزئیات بیشتر را در این کلیپ ببینید.

مومنی ادامه داد: گاهی اوقات پیش می‌اید که خود حکومت با این مافیاها همکاری می‌کند. باور کردنی نیست که می‌بینیم نهاد حکومت داده‌های مربوط به اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی را طبقه بندی می‌کند. یا اینکه می‌بینیم حکومت در یک دوره زمانی طولانی داده‌های مربوط به تغییرات اندازه واسطه‌گری‌های مالی را حذف می‌کند. چه کسی از این کار ها نفع می‌برد؟! بعد از آن طرف کسی را که دغدغه محیط زیست دارد تبدیل به کیس امنیتی می‌کنید و با او برخورد می‌کنید؟ جزئیات بیشتر را در این کلیپ ببینید.

مومنی همچنین درباره روابط خارجی ایران اظهار داشت: هرگاه منازعه هژمونیک بین قدرت‌های بزرگ جدی می‌شود تلاش می‌شود برنامه‌ای برای نابود کردن تولید در ایران و افزایش وابستگی به خارج اجرا شود. چطور می‌شود که در اسناد موجود از توافقات ما با چین و روسیه، تمام آنچه به نفع آنهاست واو به واو مشخص است، اما اینکه دقیقا چه خیری برای ایران دارد معلوم نیست؟ چطور است که چین که خودش موفق‌ترین و گسترده‌ترین برنامه بازگشت به انرژی‌های تجدیدپذیر را دارد، خواسته‌اش از ما این است که خام‌فروش بمانیم؟! جزئیات بیشتر را در این کلیپ ببینید.

گزارش از حسین احسانی زاده

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top