تاریخ انتشار: 00 00 0000 - 00:00:00
کد خبر: 5329

4 ترمی شدن منتفی شد؟

علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در خصوص نتایج جلسه این کمیسیون برای بررسی پیشنهاد 4 ترمه شدن دانشگاه‌ها اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی ماموریتی را به وزارت علوم واگذار کرده بود که بخشی از آن به موضوع اصلاح ترم تحصیلی دانشگاه‌ها با توجه به برخی مناسبت‌های شمسی و قمری و همچنین تعطیلات نوروزی اختصاص داشت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به این نتیجه رسیدند که امکان اجرای پیشنهاد 4 ترمه شدن سال تحصیلی دانشگاه‌ها در کشور وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در این خصوص 4 پیشنهاد مطرح بود، افزود: اولین پیشنهاد به داشتن دو نیمه تحصیلی در دانشگاه‌ها اختصاص داشت که طی آن نیمه اول بلندتر باشد و از 15 شهریور تا بهمن ماه ادامه یابد و نیمه دوم سال کوتاه‌تر شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین ادامه داد: دومین پیشنهاد ادامه شرایط کنونی بود و سومین پیشنهاد نیز به سه فصله شده دانشگاه یعنی ترم پائیزه، زمستانه و بهاره اختصاص داشت و آخرین پیشنهاد نیز همان طرح 4 ترمه شدن و یا اصطلاحا کوآرتری سال تحصیلی دانشگاه‌ها بود.

سلیمی در ادامه با اشاره به حضور معاون آموزشی و برخی از مسئولین وزارت علوم در جلسه روز یکشنبه کمیسیون آموزش مجلس اضافه کرد: در نهایت اعضای کمیسیون به این نتیجه رسیدند که امکان اجرای پیشنهاد 4 ترمه شدن سال تحصیلی دانشگاه‌ها در کشور وجود ندارد که در این زمینه دلایل متعددی نیز مطرح شد.

وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز اکنون این طرح را اجرا نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: در اروپا و آمریکا نیز سال تحصیلی دانشگاه‌ها در دو ترم تحصیلی پیگیری می‌شود، از سوی دیگر اجرای پیشنهاد 4 ترمه کردن دانشگاه‌ها به یک نظم و انضباط فوق‌العاده‌ای نیاز دارد که بتوان مراحل برگزاری امتحان، جمع‌آوری نمرات و ابلاغ آن را به موقع انجام داد که این سیستم در شرایط کنونی کشور ما عملاً جواب نمی‌دهد.

نماینده مردم محلات و دلیجان در ادامه یادآور شد: دانشگاه‌های اروپایی نیز اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که سیستم کوآرتری پاسخگوی اهداف آموزشی آنها نبوده و به همین دلیل از آن دست کشیده‌اند، ضمن اینکه در کشور ما نیز برای اجرای این سیستم نیاز به معادل‌سازی و تغییر محتوا داریم که موضوع را بسیار پیچیده می‌کند.

سلیمی با بیان اینکه اجرای این پیشنهاد برای کشور هزینه‌های زیادی به بار خواهد آورد، اظهار داشت: برای اصلاح مراحل ثبت‌نام، اعلام نمرات و... در دانشگاه‌ها، هزینه‌های زیادی برای کشور ایجاد خواهد شد، درحالی که امروز دانشجویان ما عملا 140 روز سر کلاس درس حاضر هستند و تغییر این روند هزینه‌ها را چند برابر خواهد کرد.

وی تعطیلات مناسبتی کشور را یکی دیگر از موانع اجرای این پیشنهاد خواند و گفت: در پیشنهادی که برای 4 ترمه شدن سال تحصیلی دانشگاه‌ها مطرح شده بود چگونگی در نظر گرفتن سیستم تعطیلات کشور مشخص نبود، همچنین تعطیلات سال قمری نیز همواره در حال چرخش است که این موضوع مشکلات اجرای این پیشنهاد را بیش از پیش می‌کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه سخنان خود با بیان اینکه نظام آموزش عالی قرار نیست تمام مشکلات کشور را حل کند، خاطرنشان کرد: اینکه اکنون دانشجویان از 15 اسفند به دانشگاه نمی‌روند در واقع یک مشکل مدیریتی است که با این تغییرات حل نمی‌شود، یعنی این کارها راه حل این مشکل نبوده بلکه فرار از این مشکلات است.

سلیمی در همین زمینه تصریح کرد: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در جلسه دیروز خود به این نتیجه رسید که با این تغییر شتاب‌زده و بدون پشتوانه علمی مخالفت کند و نظر معاون آموزشی وزیر علوم نیز با این مخالفت هماهنگ بود، بنابراین امیدواریم که بجای پرداختن به مسائل حاشیه‌ای که ظرفیت‌های مجلس و دولت را هدر می‌دهد به مسائل اصلی نظیر ارتقاء علمی کشور، مهندسی فرهنگی و تغییر جدی در علوم انسانی پرداخته شود.

وی با بیان اینکه در جلسه کمیسیون آموزش تصمیماتی در خصوص عدالت آموزشی در مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز گرفته شد، اضافه کرد: در این جلسه با حضور نمایندگان وزارت علوم، وزارت بهداشت و مرکز پژوهش‌ها به موضوع عدالت آموزشی در مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز پرداخته شد.

نماینده محلات و دلیجان، همچنین یادآور شد: بعضا مواردی در پذیرش دانشجویان این مقاطع مشاهده می‌شود که همخوانی لازم با عدالت را ندارد که این بحث در کمیسیون آموزش بررسی شد و بزودی در صحن علنی مجلس نیز مطرح می‌شود.

سلیمی با بیان اینکه سهمیه رزمندگان کماکان به قوت خود باقی می‌ماند، گفت: با توجه به اینکه این عزیزان زحمات فراوانی را برای حفظ نظام اسلامی متحمل شده و ممکن است اکنون از نظر جسمانی مشکلاتی را برای انجام برخی فعالیت‌ها داشته باشند، تصمیم گرفتیم که سهمیه رزمندگان همچنان به قوت خود باقی بماند.

وی با بیان اینکه سهمیه مناطق محروم و مربیانی که در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند نیز همچنان پابرجا است، اظهار داشت: تمام این سهمیه‌ها به شرط کسب حد نصاب 80 درصدی به واجدین شرایط اختصاص خواهد یافت و نتیجه تمام این بررسی‌ها نیز بزودی در صحن علنی مجلس ارائه می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به باقی ماندن سهمیه نخبگان نیز خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که پایه‌های علمی کشور را که در مقاطع تکمیلی شکل می‌گیرد با ورود نخبگان بیش از پیش تقویت کنیم تا شاهد یک جهش علمی در کشور باشیم.

وی در پایان اظهار داشت: در مجموع در این موارد به دنبال این بودیم که برخی از سهمیه‌هایی که ممکن است بر اساس سفارش، توصیه و پارتی‌بازی برای ورود به مقاطع دکترا وجود داشته را ساماندهی کنیم تا عدالت بیش از پیش رعایت شود.

بنابراین گزارش، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پیش از این نیز با پیشنهاد اعطای سهمیه به متأهلین در مقاطع تحصیلات تکمیلی مخالفت کرده و وزارت علوم نیز اعلام کرده بودکه این طرح در سال جاری اجرا نخواهد شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جشن برداشت زعفران در ایران
آموزش تیزهوشان نهم رایگان!
معرفی صرافی آبان تتر، نگاهی بر قابلیت ها و خدمات این صرافی ارز دیجیتال
راهنمای خرید ویپ از سایت ویپ دیاکو
پاپ اسمیر چیست؟ و بهترین زمان انجام آن
فرش ماشینی با فرش دستباف چه تفاوت‌هایی دارد؟
امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود + عکس
بزرگترین مزرعه استخراج ارز دیجیتال در خراسان شمالی کشف شد
آمریکا این بار با اف ۱۵ های جدید جیب عربستان را خالی می‌کند
امام‌ جمعه این شهر در اثر سانحه تصادف درگذشت
صدایی که دستور جنایت صادر کرد!
مرگ؛ ایستگاه پایانی دو قاتل
سرکوب آمریکایی‌ها توسط چماقداران ایرانی - یهودی
باران بهاری در راه ۱۸ استان
چند ساعت در شبانه‌روز بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟
۳ روز مانده به بازگشایی نمایشگاه کتاب/ کارگران مشغول کارند
کمبود آب بلوچستان تا ۴ سال آینده رفع می شود
رونالدو و مسی هم تیم می‌شوند؟!
مورایس: برای آینده برنامه‌هایی دارم
پیروزی تماشایی و مهیج لیورپول مقابل تاتنهامی
لورکوزن شکست‌ناپذیرترین تیم تاریخ فوتبال اروپا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top