تاریخ انتشار: 26 آبان 1388 - 00:00:00
کد خبر: 3387

متن کامل آخرین گزارش البرادعی درباره برنامه هسته‌ای ایران

قرار است پایان ماه جاری جای خود را در آژانس اتمی به «یوکیو آمانو» ژاپنی بدهد، عصر روز دوشنبه آخرین گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را به شورای حکام آژانس ارائه کرد. قرار است شورای حکام آژانس 26 نوامبر جلسه‌ای را برای بحث و بررسی این گزارش تشکیل دهد.

ه گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران برای بیست و یکمین بار بر نبود انحراف در برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد.
**

اجرای توافقنامه پادمان‌های ان‌پی‌تی و مفاد مرتبط با قطعنامه‌های 1737 (2006)، 1747 (2007) ، 1803 (2008) و 1835 (2008) شورای امنیت در جمهوری اسلامی ایران.

گزارش مدیر کل
1. مدیرکل در تاریخ در 28 آگوست 2009 درباره اجرای توافقنامه پادمان‌های ان‌پی‌تی و مفاد مرتبط با قطعنامه‌های 1737 (2006)، 1747 (2007) ، 1803 (2008) و 1835 (2008) شورای امنیت در جمهوری اسلامی ایران به شورای حکام گزارش داد (GOV/2009/35). گزارش پیش رو به پیشرفتهای مرتبط از آن تاریخ تا کنون می‌پردازد.

A. فعالیتهای مرتبط غنی‌سازی فعلی

A.1. نطنز: تاسیسات غنی‌سازی سوخت و تاسیسات غنی‌سازی آزمایشی سوخت

2. ایران در دوم نوامبر سال 2009 گاز یواف6 به 18 آبشار دستگاه آ24 (A24) و 6 آبشار دستگاه آ26 (A26) در تاسیسات غنی‌سازی سوخت در نطنز تزریق می‌کرد. (1) در آن روز، 12 آبشار دیگر دستگاه آ26 (A26) تحت خلا بودند. ایران به نصب آبشارها در دستگاه A28 ادامه داده است؛ تا دوم نوامبر 2009، 17 آبشار نصب شده بودند و نصب آبشار دیگر در حال ادامه بود. (2) تمام دستگاههای نصب شده تا تاریخ مزبور سانتریفیوژهای IR-1 با 165 دستگاه در هر آبشار هستند. کار نصب در دستگاههای A25 و A27 همچنان ادامه دارد.

3. ایران تخمین زده است که، بین 18 نوامبر 2008 و 30 اکتبر 2009، 10 هزار و 395 کیلوگرم گاز یواف6 به آبشارها تزریق شده و در مجموع 924 کیلوگرم گاز یواف6 با درصد غنای پایین تولید شد(3)، که به تولید در مجموع یک هزار و 763 کیلوگرم گاز یواف6 با درصد غنای پایین از زمان آغاز بکار تاسیسات غنی‌سازی سوخت منتج می‌شود. مواد هسته‌ای در تاسیسات غنی‌سازی سوخت (شامل تزریق، محصول و دور‌ریز) بعلاوه تمام آبشارهای نصب شده، تزریق و ایستگاههای تخلیه تحت نظارت و مهار آژانس باقی هستند.

4. راستی‌آزمایی فهرست اقلام فیزیکی (PIV) بعدی در تاسیسات غنی‌سازی سوخت برای 22 تا 30 نوامبر 2009 برنامه‌ریزی شده است. همانگونه که پیشتر به شورای حکام گزارش شد، در آن زمان، آژانس اقلام مواد هسته‌ای در تاسیسات را راستی‌آزمایی و تعادل مواد هسته‌ای را ارزیابی خواهد کرد. (5)

5. بین 14 آگوست و 27 اکتبر 2009، مجموعا حدود 53 کیلوگرم گاز یواف6 به آبشار IR-2m ده دستگاه و سانتریفیوژهای IR-1 تکی، IR-2m و IR-4 در تاسیسات غنی‌سازی آزمایشی سوخت تزریق شد. مواد هسته‌ای در تاسیسات غنی‌سازی آزمایشی سوخت بعلاوه ناحیه آبشاری، تزریق و ایستگاههای تخلیه تحت نظارت و مهار آژانس باقی هستند. (4) آژانس در حال حاضر نتایج راستی‌آزمایی فهرست اقلام فیزیکی را که بین 14 و 16 سپتامبر 2009 در تاسیسات غنی‌سازی آزمایشی سوخت انجام داد، ارزیابی می‌کند.

6. نتایج نمونه‌های محیطی گرفته شده در تاسیسات غنی‌سازی سوخت و تاسیسات غنی‌سازی آزمایشی سوخت نشان می‌دهد که حداکثر سطح غنی‌سازی اعلام شده
(کمتر از پنج درصد غنی‌سازی اورانیوم-235 (U-235)) در هیچکدام از این تاسیسات فراتر نرفته است.(6) از زمان گزارش قبلی، آژانس دو بازرسی سرزده از تاسیسات غنی‌سازی سوخت انجام داده است، که در مجموع شمار بازرسی‌های سرزده آژانس از تاسیسات غنی‌سازی سوخت از مارس 2007 تا کنون به عدد 31 می‌رسد.

A.2. قم: تاسیسات غنی‌سازی سوخت فردو

7. ایران در نامه‌ای به مدیرکل به تاریخ 21 سپتامبر 2009 به آژانس اطلاع داده است که "بر اساس حق مسلم پادمانی [آن] ... تاسیسات هسته‌ای حساس از طریق ابزارهای مختلف نظیر بکارگیری سیستم‌های پدافند غیرعامل ... [ایران] تصمیم گرفته است که یک تاسیسات غنی‌سازی آزمایشی سوخت (تا غنی‌سازی 5 درصد) بسازد ". ایران اعلام کرد که زیرساختهای مورد نیاز برای این تاسیسات آماده شده و این مرکز در حال ساخت است. آژانس در نامه‌ای به تاریخ 25 سپتامبر 2009 از ایران خواست تا اطلاعات بیشتری را در زمینه وضعیت فعلی ساخت آن مرکز و برنامه‌های ایران برای معرفی مواد هسته‌ای این تاسیسات ارائه کند. آژانس همچنین درخواست کرد که ایران پرسشنامه اطلاعات طراحی (DIQ) مفصلی را ارائه کرده و به محض امکان دسترسی به این تاسیسات را مهیا کند.

8. ایران در جریان نشستی با مدیرکل در تهران در تاریخ 4 اکتبر 2009 توافق کرد که به آژانس اجازه دسترسی به تاسیسات غنی‌سازی سوخت فردو را بدهد. ایران همچنین ضمن نامه‌ای به آژانس به تاریخ 18 اکتبر 2009 یک پرسشنامه اطلاعات طراحی مقدماتی درباره تاسیسات غنی‌سازی سوخت فردو ارائه کرده است.

9. آژانس در 26 و 27 اکتبر 2009 راستی‌آزمایی اطلاعات طراحی (DIV) در تاسیسات غنی‌سازی سوخت فردو را انجام داد، که در حدود 20 کیلومتری شمال شهر قم واقع است. آژانس همچنین در 25 و 28 اکتبر 2009 دو نشست در تهران برای بازبینی پرسشنامه اطلاعات طراحی و بحث درباره زمانبندی طراحی و ساخت تاسیسات غنی‌سازی سوخت فردو بعلاوه وضعیت و ماهیت آن برگزار کرد. آژانس راستی‌آزمایی کرد که تاسیسات غنی‌سازی سوخت فردو در حال ساخت تا 16 آبشار با مجموع حدودا 3 هزار سانتریفیوژ را در خود جای دهد. ایران گزارش کرد که در حال حاضر برنامه دارد تا فقط سانتریفیوژهای IR-1 در تاسیسات غنی‌سازی سوخت فردو نصب کند، اما اینکه اگر ایران تصمیم بگیرد چنین سانتریفیوژهایی را در آینده استفاده کند، این تاسیسات می‌تواند به منظور داشتن سانتریفیوژهایی از نوع پیشرفته‌تر، دوباره شکل بگیرد. ایران اعلام کرد که برخی از تجهیزات واقع شده در تاسیسات غنی‌سازی سوخت فردو از سایت نطنز آورده شده‌اند، و اینکه سایت نطنز پشتیبانی اصلی از تاسیسات غنی‌سازی سوخت فردو، نظیر مونتاژ سانتریفیوژ و رفع آلودگی تجهیزات را تامین خواهد کرد. ایران همچنین اعلام کرد که هیچ مواد هسته‌ای به تاسیسات غنی‌سازی سوخت فردو وارد نشده است.

10. راستی‌آزمایی اطلاعات طراحی شامل بررسی تصویری دقیق همه نواحی تاسیسات، عکسبرداری لوله‌کشی آبشار و سایر تجهیزات فرآیند، نمونه‌برداری محیطی و ارزیابی دقیق طراحی، پیکربندی و ظرفیت اجزا و سیستم‌های مختلف تاسیسات بود. ایران دسترسی به تمام نواحی تاسیسات را مهیا کرد. آژانس تایید کرد که این تاسیسات مطابق با اطلاعات طراحی ارائه شده توسط ایران بود و با وجود اینکه هیچ سانتریفیوژی به این تاسیسات وارد نشده بود، این تاسیسات در مرحله پیشرفته ساخت قرار داشت. پایه‌های نصب سانتریفیوژ، لوله‌های اصلی و فرعی، لوله‌کشی آب، کابل‌های برق در اطاقک نصب شده اما هنوز متصل نبودند؛ مخازن غیرفعال، تله‌های شیمیایی، تله‌های سرد و جعبه‌های خنک‌کننده همچنین نصب شده بودند، اما متصل نبودند. علاوه بر آن، یک ساختمان تاسیسات شامل ترانسفورماتور برق و چیلرهای آب همچنین نصب شده بودند.

11. آژانس در جریان نشست در تهران در 25 اکتبر 2009 توضیحاتی را درباره پرسشنامه اطلاعات طراحی مقدماتی ارائه شده توسط ایران ارائه کرد و درخواست کرد که یک پرسشنامه اطلاعات طراحی مقدماتی بازبینی شده با اطلاعات بیشتر ارائه شود، که ایران آن را در دور نشست بعدی در 28 اکتبر انجام داد. ایران به آژانس اطلاع داد که با پیشرفت تاسیسات، اطلاعات بیشتر مورد نیاز در پرسشنامه اطلاعات طراحی را تهیه خواهد کرد. آژانس به ایران اطلاع داد که، مطابق با توافقنامه پادمان‌های آن، تاسیسات غنی‌سازی سوخت فردو از این به بعد تحت راستی‌آزمایی اطلاعات طراحی توسط آژانس قرار خواهد داشت. راستی‌آزمایی اطلاعات طراحی بعدی قرار است پایان نوامبر 2009 انجام شود.

12. ایران اعلام کرد که سایت فردو در نیمه دوم 2007 به سازمان انرژی اتمی ایران اختصاص یافته است و اینکه آن زمان، موقعی بود که ساخت تاسیسات غنی‌سازی سوخت فردو آغاز شده بود. ایران متعاقبا طی نامه‌ای به تاریخ 28 اکتبر 2009 این توضیحات را تایید کرد. در آن نامه ایران اعلام کرد که:
"در نتیجه افزایش تهدیدات حملات نظامی علیه ایران، جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت مراکز اضطراری برای سازمان‌هاو فعالیت‌های مختلف ایجاد کند ...

«تاسیسات غنی‌سازی نطنز در میان اهدافی بود که مورد تهدید نظامی قرار گرفته بود. بنابراین، سازمان انرژی اتمی خواستار سازمان پدافند غیرعامل شد تا یکی از مراکز مذکور را به منظور [یک] مرکز غنی‌سازی اضطراری اختصاص یابد، تا اینکه در صورت هر گونه حمله نظامی فعالیتهای غنی‌سازی تعلیق نشوند. در همین رابطه، سایت فردو، که یکی از آن مراکز ساخته و آماده شده است، در نیمه دوم سال 2007 برای سازمان انرژی اتمی اختصاص یافت. ساخت تاسیسات غنی‌سازی سوخت فردو همان زمان آغاز شد. ساخت آن هنوز ادامه دارد. بنابراین این تاسیسات هنوز برای فعالیت آماده نیست و قرار است در سال 2011 عملیاتی شود.»

13. آژانس در جریان این نشست به ایران اطلاع داد که تصاویر ماهواره‌ای سایت فردو قابل دسترس از طریق بازرگانی را به دست آورده بود که نشان می‌دهد بین سالهای 2002 و 2004 در این سایت فعالیت ساخت انجام شده بود و اینکه فعالیت‌های ساخت در سال 2006 از سرگرفته شده و تا به این تاریخ ادامه یافته است. آژانس همچنین به اطلاعات وسیع ارائه شده به آژانس توسط شماری از کشورهای عضو درباره جزئیات طراحی تاسیسات رجوع کرد، که با طراحی همانگونه که توسط آژانس در جریان راستی‌آزمایی اطلاعات طراحی راستی‌آزمایی شده بود، سازگار بود. آژانس همچنین به ایران اطلاع داد که این کشورهای عضو ادعا کردند که کار طراحی تاسیسات در سال 2006 آغاز شده بود.

14. آژانس همچنین گزارش داد که هنوز سئوالاتی را درباره هدف این تاسیسات و چگونه این سایت مناسب برنامه هسته‌ای ایران بود، دارد. آژانس همچنین گزارش داد که اعلام تاسیسات جدید ایران سطح اعتماد در نبود سایر تاسیسات هسته‌ای تحت ساخت را کاهش می‌دهد و سئوالاتی درباره اینکه آیا تاسیسات هسته‌ای دیگر در ایران وجود دارد که هنوز به آژانس اعلام نشده است، مطرح می‌کند.

15. نظر به موارد فوق، آژانس دسترسی به مدیر پروژه تاسیسات غنی‌سازی سوخت فردو و افراد مسئول طراحی تاسیسات غنی‌سازی سوخت فردو به همراه دسترسی به اسناد اصلی طراحی نظیر نقشه‌های مهندسی را به منظور تایید توضیحات ایران درباره زمانبندی و هدف تاسیسات، درخواست کرد.

16. ایران اعلام کرد که هیچ تاسیسات هسته‌ای دیگر که در حال حاضر در دست ساخت یا فعالیت باشد و تا کنون به آژانس اعلام نشده باشد، ندارد. ایران همچنین اعلام کرد که چنین تاسیسات آتی «مطابق الزامات ایران به آژانس، به آژانس گزارش خواهد شد ». آژانس طی نامه‌ای به تاریخ 6 نوامبر 2009 از ایران خواست تا تایید کند که برای ساخت یا تصویب ساخت هر گونه تاسیسات هسته‌ای دیگر که به آژانس اعلام نشده است، تصمیم نگرفته است.

17. بنا به دلایل ارائه شده در گزارش‌های قبلی به شورای حکام، ایران به کد 1/3 بازبینی‌شده بخش عمومی ترتیبات اجرایی که در سال 2003 با آن توافق کرده بود، پایبند باقی مانده است، (7) که نیازمند این است که اطلاعات طراحی مقدماتی درباره یک تاسیسات هسته‌ای جدید به محض اینکه تصمیم برای ساخت یا تصویب ساخت آن تاسیسات گرفته شود، در اختیار آژانس قرار داده شود. کد 1/3 بازبینی‌شده همچنین نیازمند این است که ایران اطلاعات طراحی بیشتری همزمان با اینکه طراحی در ابتدای تعریف پروژه، طراحی مقدماتی، ساخت و مراحل تصویب توسعه می‌یابد، در اختیار آژانس قرار دهد. (8) حتی اگر، همانگونه که توسط ایران اعلام شده، تصمیم برای ساخت تاسیسات جدید در سایت فردو در نیمه دوم سال 2007 گرفته شده باشد، عدم اقدام ایران در اطلاع دادن به آژانس درباره تاسیسات جدید تا سپتامبر 2009 با الزامات آن تحت ترتیبات اجرایی توافقنامه پادمان آن در تناقض بود.

B. فعالیت‌های بازفرآوری
18- آژانس اتمی به بررسی استفاده و ساخت سلول‌های داغ در راکتور تحقیقاتی تهران (TRR) و تاسیسات تولید رادیوایزوتوپ مولیبدن، ید و زنون (MIX) ادامه داده است. آژانس راستی‌آزمایی اطلاعات طراحی در راکتور تحقیقاتی تهران در تاریخ در 19 آگوست 2009 و 9 نوامبر 2009 در تاسیسات تولید رادیوایزوتوپ مولیبدن، ید و زنون انجام داد. هیچ نشانه‌هایی از فعالیت‌های مرتبط با بازفرآوری در دست اقدام در این تاسیسات وجود نداشت. در حالیکه ایران اعلام کرده است هیچ فعالیت مرتبط با تحقیق و توسعه‌ای در ایران وجود نداشته است، آژانس قادر است این امر را فقط با توجه به این دو تاسیسات تایید کند، اگرچه بندهای پروتکل الحاقی در حال حاضر با توجه به آن برای ایران در دسترس نیست.

C. پروژه‌های مرتبط با راکتور آب سنگین
19- آژانس اتمی پرسشنامه‌ اطلاعات طراحی به روز شده برای تاسیسات تولید سوخت (FMP) در اصفهان را که در تاریخ 21 آگوست 2009 (پاراگراف 9، GOV/2009/55) توسط ایران ارائه شده، بررسی کرده است. بر خلاف آنچه در نامه تاریخ 19 ژوئن 2009 آژانس اتمی درخواست شده بود، این پرسشنامه‌ اطلاعات طراحی به روز شده شامل اطلاعات درباره مشخصات طراحی مونتاژ سوخت راکتور IR-40 نبود. آژانس اظهاراتی را درباره پرسشنامه‌ اطلاعات طراحی فوق برای ایران در تاریخ 5 نوامبر 2009 انجام داد و در آن تقاضای خود مبنی بر اینکه ایران اطلاعات مونتاژ سوخت را ارائه کند، تکرار کرد.

20- آژانس اتمی ارزیابی خود از نتایج راستی‌آزمایی فهرست اقلام فیزیکی را که در آگوست 2009 در تاسیسات تولید سوخت (پاراگراف 10، GOV/2009/55) انجام داد را نهایی کرده است و نتیجه گیری کرده است که فهرست مواد هسته‌ای در تاسیسات تولید سوخت همانگونه که ایران اعلام کرده با آن نتایج مطابقت دارند، البته با در نظر گرفتن عدم قطعیت‌های اندازه‌گیری که معمولا همراه تاسیسات تولید مشابه با چنین ظرفیت‌هایی وجود دارند. در 24 اکتبر 2009 آژانس یک راستی‌آزمایی اطلاعات طراحی در تاسیسات تولید سوخت انجام داد. آژانس اتمی تایید می‌کند که وضعیت این تاسیسات بدون تغییر باقیمانده است و اینکه دستگاه‌ها، میله‌ها و پالت‌های بیشتری تولید نشده است.

21- در تاریخ 7 نوامبر 2009 آژانس اتمی یک راستی آزمایی اطلاعات طراحی در راکتور IR-40 اراک انجام داد. آژانس تایید می‌کند که ساخت و ساز این تاسیسات در حال انجام است. آژانس همچنان به استفاده از عکسبرداری ماهواره‌ای برای زیر نظر داشتن وضعیت «تاسیسات تولید آب سنگین» که به نظر نمی‌رسد از زمان آخرین گزارش راه اندازی شده باشد، ادامه داده است.

22- در تاریخ 25 اکتبر 2009 در حین انجام راستی آزمایی اطلاعات طراحی در "تاسیسات تبدیل اورانیوم " (UCF) اصفهان، آژانس 600 بشکه 50 لیتری که بر اساس اعلام ایران حاوی آب سنگین بود، مشاهده کرد. آژانس در نامه‌ای به تاریخ 10 نوامبر 2009 از ایران تقاضا کرد تا تعداد این بشکه‌ها و محتویات آنها را تایید کند و اطلاعاتی در باره منشاء این آب سنگین ارائه دهد.

D. دیگر موضوعات اجرا

D.1. تبدیل اورانیوم

23- آژانس در نامه‌ای به تاریخ 16 اکتبر 2009، از ایران درخواست کرد تا اطلاعاتی درباره طرح، تجهیزات و نصب که برای یک آزمایشگاه تحلیلی در نظر گرفته شده ارائه کنند، آزمایشگاهی که در پرسشنامه اطلاعات طراحی به روز شده برای تاسیسات تبدیل اورانیوم که در آگوست 2009 تحویل آژانس شد ایران اشاره کرده بود که قصد دارد در محلی زیرزمینی در یکی از نواحی ذخیره تاسیسات تبدیل اورانیوم اصفهان نصب خواهد شد.

24- آژانس در تاریخ 25 اکتبر 2009 یک راستی آزمایی اطلاعات طراحی در تاسیسات تبدیل اورانیوم اصفهان انجام داد. در آن زمان، این تاسیسات در حال تعمیرات و نگهداری بود. هیچ گاز هگزا فلورید اورانیومی (UF6) از تاریخ 10 آگوست 2009 تولید نشده است. بنا بر این مقدار کلی اورانیوم به شکل گاز هگزا فلورید اورانیوم تولید شده در تاسیسات تبدیل اورانیوم از تاریخ مارس 2004 ، 366 تن باقی مانده است که مقداری از آن به تاسیسات غنی سازی سوخت و تاسیسات غنی‌سازی آزمایشی سوخت انتقال داده شد و اینکه موردی برای نظارت و مهار آژانس باقی مانده است (پاراگراف 12، GOV/2009/55). بین 11 آگوست 2009 و 25 اکتبر 2009، 92 نمونه‌ از "دیورانات آمونیوم " (ADU) که شامل حدود یک کیلوگرم اورانیوم بود از طریق تاسیسات تولید اورانیوم بندرعباس در تاسیسات تبدیل اورانیوم اصفهان دریافت شد.

25- اطلاعات طراحی
ایران تا کنون اجرای متن اصلاح شده بخش عمومی ترتیبات اجرایی موسوم به کد 1/3 در خصوص تهیه اولیه اطلاعات طراحی را از سر نگرفته است و فقط وضعیت فعالیت‌های هسته‌ای که توافق پادمان‌های جامعی در اجرا دارد باقی است اما در حال اجرای مفاد کد اصلاح شده 3.1 نیست. اشاره به این مطلب مهم است که نبود چنین اطلاعات اولیه‌ای زمان در دسترس آژانس برای طراحی ترتیبات پادمان‌های ضروری را بویژه برای تاسیسات جدید کاهش می‌دهد و سطح اعتماد را در غیاب دیگر تاسیسات هسته‌ای در دست ساخت همانطور که در بالا اشاره شد، کاهش می‌دهد.

26- آژانس در دسامبر 2007 اطلاعات طراحی مقدماتی نیروگاه برق هسته‌ای که قرار است در دارخوین ساخته شود را تقاضا کرد (پاراگراف 11، GOV/2008/38). ایران در نامه‌ای به تاریخ 22 سپتامبر 2009 اطلاعات طراحی مقدماتی این نیروگاه را ارائه داد که همانطور که در نامه 21 سپتامبر 2009 درباره تاسیسات غنی سازی سوخت فردو اشاره کرده است، تمایل دارد به جای الزام قانونی همکاری کند. در این اطلاعات طراحی مقدماتی، نیروگاه دارخوین به عنوان یک راکتور 360 مگاواتی با آب تحت فشار توصیف شده که ساخت و ساز آن قرار است در سال 2011 آغاز شود و قرار است در سال 2015 برق آن در شبکه وارد شود. آژانس اتمی این اطلاعات طراحی را بررسی کرده است و از ایران شفاف‌سازی‌های اضافی،علاوه بر چیزهای دیگر، در خصوص طراحی دستگاه‌های سوخت و طرح این تاسیسات درخواست کرده است.

27- به دلایلی که در گزارش‌‌های پیشین شورای حکام آمده است، آژانس اتمی بر این باور است که کد اصلاح شده 3.1 برای ایران لازم الاجرا باقی مانده است. بنا بر این همانطور که در بالا در خصوص تحویل دیرهنگام اطلاعات طراحی تاسیسات غنی سازی سوخت فردو اشاره شد، عدم موفقیت ایران در ارائه اطلاعات طراحی تاسیسات دارخوین تا سپتامبر سال جاری میلادی در مغایرت با تعهدات آن تحت ترتیبات اجرایی توافقنامه پادمان‌های آن است.

D.3. دیگر موارد

28- انجام یک راستی‌آزمایی فهرست اقلام فیزیکی در نیروگاه اتمی بوشهر برای 17 نوامبر 2009 در نظر گرفته شده است.

29- آژانس در 23 سپتامبر 2009 یک راستی‌آزمایی اطلاعات طراحی را در آزمایشگاه شیمی اورانیوم در اصفهان انجام داد و قادر است وضعیت توقف این تاسیسات را تایید کند (پاراگراف 17، GOV/2009/55).

30- بر اساس تصاویر ماهواره‌ای و اسناد پشتیبان مرتبط با نمونه‌های دیورانات آمونیوم دریافت شده در تاسیسات تبدیل اورانیوم اصفهان (پاراگراف 23 بالا را مشاهده کنید) آژانس ارزیابی می‌کند که فعالیت‌های بازیابی اورانیوم در ناحیه تاسیسات تولید اورانیوم بندر عباس تداوم دارد.

E. ابعاد نظامی احتمالی
31- همانگونه که در گزارش‌های پیشین مدیرکل آژانس به شورای حکام توضیح داده شد (جدیدترین مورد آن در پاراگراف 18، GOV/2009/55)، چند مورد موضوعات باقیمانده وجود دارد که موجب نگرانی‌های شده و باید به منظور عدم وجود ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای ایران شفاف سازی صورت پذیرد. همانطور که در آن گزارش‌ها اشاره شد، برای آنکه آژانس قادرباشد به این نگرانی‌ها بپردازد و در تلاش‌های خود برای ایجاد تضمین در خصوص عدم وجود مواد و فعالیتهای هسته‌ای اعلام نشده در ایران پیشرفت حاصل کند، ضروری است ایران علاوه بر چیزهای دیگر پروتکل الحاقی را اجرا کند و اطلاعات و دسترسی ضروری برای حل موارد زیر را فراهم کند تا سوالات مرتبط با مطالعات ادعایی حل شود، شرایط به دست آورد اسناد فلز اورانیوم شفاف سازی شود، فعالیت‌های اکتساب و تحقیق و توسعه موسسات و شرکت‌های نظامی مرتبط که می‌تواند به موضوع هسته‌ای مرتبط باشد شفاف سازی گردد و تولید تجهیزات و اجزای مرتبط هسته‌ای متعلق به شرکت‌های متعلق به صنایع دفاع شفاف سازی گردد.

32- آژانس اتمی هنوز منتظر پاسخی از ایران به تقاضای آن برای ملاقات با مقامات ایرانی مرتبط با این موضوعات است. آژانس همچنین هنوز منتظر پاسخ ایران به درخواست های مکرر آژانس برای دسترسی به افراد، اطلاعات و مکان‌های اعلام شده در اسناد مطالعات ادعایی است تا صحت اظهارات ایران مبنی بر اینکه این اسناد ساختگی و جعلی هستند را بیازماید. تحلیل‌های بیشتر اطلاعات در دسترس آژانس بر اهمیت تعامل ایران با آژانس را به روشی اساسی و جامع تاکید می‌کند و همچنین خواستار دسترسی تقاضا شده است تا اینکه احتمالا مسایل باقیمانده حل شوند. در این خصوص، کمک کننده است که کشورهای عضو آژانسی که اسناد را به آژانس ارائه کرده‌اند موافق باشند تا بیشتر این اسناد به نحو مقتضی با تهران تبادل شود.

خلاصه
33- آژانس به راستی‌آزمایی نبود انحراف در مواد هسته‌ای اعلام شده ایران ادامه می‌دهد. در حالی که ایران اخیرا اطلاعات طراحی مقدماتی راکتور دارخوین را ارائه کرد، آژانس به تاکید بر اینکه ایران به کد بازبینی شده 3.1 بخش عمومی ترتیبات اجرایی که در سال 2003 با آن توافق کرد‌، و اجرای آن را در مارس 2007 متوقف کرد، پایبند نبوده است، ادامه می‌دهد.

34 - ایران آژانس را در مورد ساخت یک تاسیسات جدید غنی‌سازی آزمایشی، تاسیسات غنی‌سازی سوخت فردو در قم مطلع کرده است. عدم اطلاع به آژانس از سوی ایران، مطابق با مفاد کد بازبینی شده 1.3 در مورد تصمیم ساخت یا تصویب ساخت یک تاسیسات جدید به محض آن که چنین تصمیمی گرفته شود، و ارائه اطلاعات، زمانی که طراحی توسعه می‌یابد، با تعهدات آن تحت ترتیبات اجرایی توافقنامه پادمان آن در تناقض است. علاوه بر این، تاخیر ایران در ارائه چنین اطلاعاتی به آژانس، به اعتمادسازی کمکی نمی‌کند. در حالی که آژانس تائید کرده است که این تاسیسات مطابق با اطلاعات طراحی ارائه شده توسط ایران است،‌ توضیحات ایران در مورد هدف این تاسیسات و زمانبندی طراحی و ساخت آن نیازمند شفاف‌سازی است.

35- ایران فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی یا کار در زمینه پروژه‌های مربوط به آب سنگین را که درخواست‌ شورای امنیت بوده، تعلیق نکرده است.

36- بر خلاف درخواست شورای حکام و تقاضاهای شورای امینت، ایران نه پروتکل الحاقی را اجرا کرده و نه در رابطه با مسائل باقیمانده نگران‌کننده، که باید برای منع از ورود ابعاد نظامی به برنامه هسته‌ای ایران روشن گردند، با آژانس همکاری کرده است. اکنون بیش از یک سال از زمانی که آژانس قادر بود با ایران در بحث درباره این مسائل باقیمانده تعامل کند، گذشته است. تا زمانی که ایران پروتکل الحاقی را اجرا نکرده و مسائل باقیمانده را از طریق مذاکرات اساسی روشن نسازد، آژانس در موقعیتی نخواهد بود که بتواند تضمینی معتبر در مورد نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران ارائه نماید.

37 - مدیرکل به گزارش در این خصوص به نحو مقتضی ادامه خواهد داد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
راهبرد آیت الله رئیسی در قبال عراق با قوت ادامه خواهد یافت
کشاورزان مراقب محصولات خود باشند/ هشدار تخریب محصولات کشاورزی به ۱۶ استان
ادای احترام رئیس‌جمهور و وزیر خارجه کوبا به مقام بزرگ شهید رئیسی
توقف تمام فعالیت‌های تجاری ترکیه با اسرائیل
اعلام آمادگی ۲۳۰ منتخب برای شرکت در مجمع عمومی فراکسیون اکثریت مجلس دوازدهم
قهرمانی تیم ملی هاکی ایران در آسیا
چگونه فرش دستباف را در منزل شست و شو دهیم؟
دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ایران
آخرین خبر از چگونگی حضور عارف در انتخابات ریاست جمهوری
قالیباف وارد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود؟
بن سلمان به ایران می آید +جزئیات
برای آشپزخانه های صنعتی به چه دستگاه هایی نیاز است؟ +نکات بهداشتی مهم
دوره ICDL در تبریز/ آموزشگاه آپادانا تبریز
۱۲ ویژگی مهم یک فلزیاب حرفه ای
مزایده آنلاین خودرو راهی سریع و موثر برای خرید خودرو
واکنش مادر رئیسی بعد از دیدن پیکر پسرش +فیلم
اولین واکنش همسر رئیس جمهور شهید بعد از شهادت +فیلم
گفت‌وگوی رهبر انقلاب با همسر شهید امیرعبداللهیان
حمله به دو خواننده معروف +جزئیات
استاد رفیعی: اخلاق را در انتخابات رعایت کنید +فیلم
آغاز توزیع کارت آزمون کارشناسی ارشد علوم پزشکی سال ۱۴۰۳ از فردا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top