تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/12/12 - 13:45
کد خبر: 387605

فعالان دانشجویی در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران» مطرح کردند؛

تصویب FATF موجب تشدید تحریم اقتصادی و بانکی می‌شود/ مجمع تشخیص تحت تاثیر پروپاگاندای دولتی‌ها قرار نگیرد!

تصویب FATF موجب تشدید تحریم اقتصادی و بانکی می‌شود/ مجمع تشخیص تحت تاثیر پروپاگاندای دولتی‌ها قرار نگیرد!

اگرچه برخی از حامیان FATF ولو دیرهنگام، اعتراف کردند که مشکلات موجود بر سر مبادلات مالی ایران به دلیل تحریم‌های آمریکاست و نه لیست سیاه FATF، اما هنوز هم بسیاری از حامیان FATF حاضر نیستند پنبه را از گوش خود درآورده و چشم‌هایشان را باز کنند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پس از آنکه دو لایحه الحاق ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT توسط شورای نگهبان مغایر با شرع و قانون اساسی تشخیص داده شد، تعیین تکلیف این دو لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام سپرده شد. بر خلاف دیگر طرح‌ها و لوایح، تعیین تکلیف این دو لایحه بسیار طولانی شد تا آنجا که بر اساس آئین‌نامه داخلی مجمع، این دو لایحه پس از گذشت یک سال از مطرح شدن‌شان، بدون آنکه تصمیمی درباره آنها گرفته شود، از دستور کار مجمع خارج شد.

اگرچه برخی از حامیان FATF ولو دیرهنگام، اعتراف کردند که مشکلات موجود بر سر مبادلات مالی ایران به دلیل تحریم‌های آمریکاست و نه لیست سیاه FATF، اما هنوز هم بسیاری از حامیان FATF حاضر نیستند پنبه را از گوش خود درآورده و چشمهایشان را باز کنند و همچنان ادعاهای پوچ خود را تکرار می‌کنند. اما کار بدین جا نیز ختم نشد.

تصویب FATF موجب تشدید تحریم اقتصادی و بانکی می‌شود/ مجمع تشخیص تحت تاثیر پروپاگاندای دولتی‌ها قرار نگیرد!

فشارها بر مجمع تشخیص مصلحت نظام تا آنجا پیش رفت که برخی اعضای دولت با چشم بستن بر همه کوتاهی‌های خود در اداره اقتصاد کشور، تلویحاً مجمع تشخیص مصلحت را تهدید کردند که باید تبعات تصمیمی را که می‌گیرد بپذیرد؛ در چنین شرایطی کافی بود مجمع تشخیص مصلحت نظام با تصویب این لوایح مخالفت کند تا بهانه به دست جریان غربگرا افتاده و همه کاسه کوزه‌ها را بر سرِ مجمع تشخیص مصلحت نظام بشکند! از این رو اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام برای دور ماندن از اتهام، تصمیم‌گیری درباره این لوایح را مسکوت گذاشتند.

با روی کار آمدن بایدن در آمریکا، جریان سیاسی غربگرا در کشور جان تازه‌ای گرفته و امیدوار است با بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها، به خیال خود مشکلات به وجود آمده، حل شود. از این رو بار دیگر پرونده این دو لایحه را گشوده و با اجازه رهبری، آنها را مجدداً در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار داده است. با این حال فضاسازی‌ها و فشارهای رسانه‌ای جهت اثرگذاری بر رأی مجمع، همچنان در دستور کار تیم رسانه‌ای آنها قرار دارد.

از این رو گفتگویی با فعالان دانشجویی از دانشگاه‌های سراسر کشور داشتیم که در ادامه می‌خوانید؛

حسین بسطامی، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی همدان: متاسفانه ضعفی که دولت در برخورد با زورگویی های روز افزون کشورهای غربی  از خود نشان می دهد در تصمیم گیری های سایر ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران هم به نوع دیگر در حال ظاهر شدن است. زمانی که حاج قاسم سلیمانی ناجوانمردانه توسط شرورترین انسان ها ترور شدند  FATF از دستور کار مجمع خارج شد و متاسفانه اکنون شاهد بازگشت آن هستیم و این نشان دهنده ضعف بسیار زیاد است که باعث پایمال  شدن خون حاج قاسم می شود.

قرار بود انتقام سخت بگیرم اما متاسفانه نتوانستیم موازنه قوا را که از دست رفته بود بازیابی کنیم که همین هم ترور شهید فخری زاده و حملات بیشتر به جبهه مقاومت را به دنبال داشت. با این وضع امتیاز به دشمن میدهیم و موجودیت نظام به خطر میافتد به طوری که نه تنها توان اقتصادی ما با تصویب FATF  قوی تر نمیشود بلکه همزمان هم وضعیت اقتصادی ما بدتر خواهد شد هم با ادامه فشارها توان منطقه ای ما از دست خواهد رفت  که در این صورت موقعیت ما به خطر خواهد افتاد، به شدت این اتفاق باعث نگرانی است و ما هشدار می‌دهیم که عواقب این وضعیت بسیار جدی خواهد بود .

علی پارسا، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز: بزک‌کنندگان FATF با حمله به منتقدان، هر فردی را که با پیوستن به این سازمان مافیایی مخالف است، «مدافع پولشویی» و «مدافع قاچاق» و «مخالف شفافیت» و «جماعتی که ریگی به کفش دارد» معرفی می‌کند. این طیف در ماجرای برجام نیز به دلیل آنکه دستش از استنادات کارشناسی و فنی خالی بود، ضمن «کاسب تحریم» نامیدن منتقدان، با ایجاد دوگانه «هسته‌ای-معیشت» اینگونه القاء کرد که اگر برجام امضا و اجرا شود، کشور گلستان شده و اگر برجام اجرا نشود، معیشت مردم نابود می‌شود.

تصویب FATF موجب تشدید تحریم اقتصادی و بانکی می‌شود/ مجمع تشخیص تحت تاثیر پروپاگاندای دولتی‌ها قرار نگیرد!

گفته شد در صورت پذیرش برخی لوایح FATF بلافاصله دسترسی ایران به بازارهای مالی جهانی و دارایی های بلوکه شده فراهم می‌شود و تحریم هایی که سال ها دشمنان بر مردم تحمیل کرده بودند از بین می‌رود اما در عمل این رویا آنگونه که انتظار می رفت تعبیر نشد و حتی با توجه به عدم دسترسی کشور به راهکارهای تامین مالی خارجی که دولت امید زیادی به آن بسته بود، امکان تامین مالی صنایع محقق نشد و هرروز شاهد تعطیلی یکی از نام های آشنای صنعت کشور هستیم. همچنین توقیف اموال و دارایی های ایران در کشورهای دیگر هم موجب اعتراض دولت و مردم شده است.

پیوستن به FATF و پذیرفتن دستورات این سازمان مافیایی، خیانت به کشور است. با عضویت در کنوانسیون‌ها و نسخه‌های استعماری همچون CFT نه تنها مشکلی از کشور حل نمی‌شود بلکه برعکس به مشکلات افزوده شده و با دست خودمان، ابزاری بین‌المللی دیگری نیز به دست دشمن داده می‌شود تا علیه ایران اقدام کند.

مریم مهری، دبیر واحد سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد: درمورد FATF مواد این قرارداد مشخص هست و این دو سه سال صحبت ها و بحث های زیادی شده و هزینه هایی که به موجب پذیرفتنش، به نظام تحمیل موی شود بیان شده است. کاملا مبرهن است و توقع میرود حتی درصورت تلاش مصرانه و غیرقابل توجیه دولت برای پیوستن ایران به FATF، مجمع تشخیص مصلحت نظام از هوشیاری و جایگاه و مسئولیت خود غافل نشود. در غیر این‌صورت، ماهیت استعماری این قرارداد و دیدگاه تشکل های دانشجویی بیدار و مردم بصیر و انقلابی نسبت به آن، تغییر نخواهد کرد و طبیعتا موضع دفتر ما هم نسبت به موضوع FATF، منفی است و قطعا زیر بار پذیرشش این لایحه نخواهیم رفت.

پیمان ناصری، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه کرمانشاه: نظر قطعی بنده و دفتر ما، رد FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام هست. کشور ما در قرارداد برجام  که یک طرف قضیه بود و در صفر تا صد آن دخالت داشت، نتیجه آن بعد عهدی غربی ها و درنتیجه تورم بیشتر و فشار حداکثری شد.

حال در قرار دادی شرکت کنیم که تمام بندهای آن را غربی ها نوشته اند و به بهانه مبارزه با تروریسم، دست و پای کشورها رو می بندند؟ امروز ما در خیلی از مولفه ها مورد تحریم واقع شده ایم بنابراین موضوعیت ندارد در مولفه ای مشارکت کنیم که عملا دست و پای ما را می بندد و محدود می کند تا در مسیر های اصولی دیگری حق و حقوق را احصا نکنیم.

این موضوع FATF با توجه به محدودیت های مبادلات تجاری و جابجایی پول که داریم در واقع مشکلات را بیشتر خواهد کرد.

تصویب FATF موجب تشدید تحریم اقتصادی و بانکی می‌شود/ مجمع تشخیص تحت تاثیر پروپاگاندای دولتی‌ها قرار نگیرد!

محسن حقی، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه آزاد اردبیل: با  پیوستن به FATF  تراکنش های مالی کشور فقط  باید از بسترهای رسمی مورد تایید انجام گیرد و بهره برداری از چنین بسترهایی در کشوری که دچار تحریم های اقتصادی و بانکی شدید است باعث می شود آمریکا به راحتی بتواند با تحلیل تراکنش ها و عملیات های مالی کشور قدرت تحریم های خود را بالاتر ببرد و به آنچه غرب آن را تحریم های فلج کننده نامیده است نزدیک تر گردد.

بنابراین تا زمانی که شیطنت های آمریکا و اروپایی ها ادامه دارد تصویب چنین لوایحی هم مزیتی ندارد و هم گل به خود محسوب میشود، زیرا آمریکا و اروپا دنبال صلح منطقی و عادلانه با ایران نیست بلکه دنبال بهانه برای تشدید دشمنی است و هربهانه که رفع گردد بهانه جدیدتر روی میز خواهند گذاشت. پس ما با هرگونه باج دهی به آمریکای قلدر و هم پیمانان عهدشکنش از جمله این لایحه شدیدا مخالفیم و آن را به ضرر مملکت و مردم میدانیم.

محمد کلاه کج، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی علوم دریایی خرمشهر: چیزی که از خبرهای منتشر شده از مجمع به دست می‌آید تصویب طرح پیوستن به دو کنوانسیون پالرمو و cft با شرط برداشتن تحریم‌ها است در ظاهر قضیه شرطی انجام نشدنی مقرر شده‌است ولی وقتی قوه مجریه که اجرای این گونه طرح ها به دولت واگذار است تجربه خوبی از اجرای شروط نشان نداده است.

آن شروطی که در تصویب برجام توسط رهبری مقرر شد آیا انجام ‌گرفت؟ .آیا این تأیید مجمع دستمایه‌ای برای القای رفع تحریم توسط دولت نیست که بازهم خود را به پای میز مذاکره بکشاند؟ بسیاری از شرکت‌ها، بانک‌ها و شرکای معاملات نفتی ایران که با اعتماد به اینکه نام آن‌ها در تجارت با ایران فاش نمی‌شود آیا بازهم می‌توانند با اعتماد به‌دنبال همکاری باشند اگر این مسئله خود تحریمی نیست چه نامی برای آن انتخاب می شود؟

سارینا خانی، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان: در رابطه با پیوستن به دو سازمان جهانی مبارزه با تروریسم و فساد اما بعد از زمانی معنا پیدا می کند که تحریم‌ها کاملا برداشته شود وگرنه نباید FATF پذیرفته شود. تصویب شدن این لوایح، خودتحریمی است و اگر مشکلی به دلیل تصویب شدنشان پیش بیاید، مجمع تشخیص مقصر است. انجمن اسلامی اصفهان با این کار مخالف است و پیوستن به FATF درواقع ظلم به مردم ایران است.

مصاحبه از مسلم خلخال

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top