تاریخ انتشار: پنجشنبه 1400/01/05 - 00:20
کد خبر: 389902

تشکل‌های دانشجویی در سالی که گذشت// جامعه اسلامی دانشجویان

از واکنش به واگذاری دانشگاه فرهنگیان تا واکنش به تقدیر مراجع از علی لاریجانی

از واکنش به واگذاری دانشگاه فرهنگیان تا واکنش به تقدیر مراجع از علی لاریجانی

توحید تقی زاده دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه آیت‌الله مصباح همواره در فتنه‌های سخت با تبعیت از ولایت پشت سر رهبری ایستاد و، ولی فقیه را به عنوان پرچمدار اصلی انقلاب معرفی کرد، گفت: روحیه آیت الله مصباح به عنوان عمار انقلاب در تبعیت از ولایت یک روحیه قابل تحسین است.

به گزارش سرویس تشکل‌های دانشجویی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در سالی که گذشت با وجود ویروس کرونا دانشگاه های کشور را وارد یک عرصه جدیدی کرد و حضور در کف دانشگاه ها را برای تشکل های دانشجویی به چالش کشید.

در این بین باوجود تعطیلی دانشگاه ها می خواهیم گریزی بر برخی عملکردها، موضع گیری‌ها و بیانات اتحادیه و اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان بپردازیم.

در همان ابتدای سال دفاتر این اتحادیه دانشجویی در حرکتی جمعی واگذاری دانشگاه فرهنگیان به پیام نور را محکوم کرد در قسمتی از این بیانیه آمده است:

اگر امر تربیت را موثر بر آینده مدیریتی این کشور می‌دانند پس چرا دیدگاه هزینه‌ای و خدماتی بر آموزش دارند؟! با توجه به سطح پایین کیفیت آموزشی در دانشگاه پیام نور چگونه چنین محیطی را مناسب آینده تعلیم و تربیت این مرز و بوم می دانید؟ چه اهداف سیاسی درپس راه اندازی مجدد دانشگاه پیام نور تحت هر شرایط حتی به قیمت نابودی تربیت معلم وجود دارد؟

اما در ادامه این اتحادیه با نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار بازکردن پرونده ای تحقیقاتی و عملیاتی برای بررسی حمله بیولوژیکی آمریکا شد که در بخشی از این نامه آمده است:

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به عنوان بزرگترین اتحادیه دانشجویی ایران اسلامی، ضمن درخواست از سازمان ملل متحد برای بازکردن پرونده ای تحقیقاتی و عملیاتی برای بررسی صحت و سقم این امر، در همین راستا خواستار اعزام کار گروهی ویژه و مورد اطمینان به پایگاه فوق الذکر برای تحقیقات میدانی است تا جوانب این موضوع به دور از هرگونه مصلحت اندیشی و مماشات با قاطعیت هر چه تمام مورد ارزیابی قرار بگیرد.

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در طول سال طرح های مطالعاتی زیادی برای دفاتر و دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور به صورت مجازی برگزار کرد. اصغر ولی؛ دبیر اجرایی طرح مطالعاتی حاج قاسم سلیمانی در خصوص این طرح می گوید:

 این طرح با همکاری واحد آموزش و واحد فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و با هدف تعمیق مبانی اسلامی مورد تاکید مقام معظم رهبری در پیامشان که در مراسم سی امین سالگرد تاسیس اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان قرائت شد، آمادگی بهره برداری از ماه مبارک رمضان، همچنین بزرگداشت یاد سردار شهید سلیمانی و همچنین استفاده بهتر از اوقات فراغت و فرصت فراهم شده در پی قرنطینه ویروس کرونا برگزار می شود.

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان همانند بسیاری دیگر از نیروهای انقلاب در گروه های جهادی مختلف به جنگ ویروس کرونا رفتند و با تولید ماسک و توزیع الکل ضدعفونی بین اقشار کم درآمد و حاشیه نشین شهرها کمکی در کنار نیروهای انقلاب بودند.

در بحث نشریات این اتحادیه دانشجویی نیز از سایرین عقب نمانده و با انتشار نشریات مختلف مواضع بیان کرده این اتحادیه در همان ابتدای سال ویژه نامه نشریه اختصاصی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به مناسبت آغاز سال جدید و تحت محوریت بیماری کووید ۱۹ منتشر کرد..

 در این ویژه نامه به مواردی از جمله پیام نوروزی مقام معظم رهبری، تجربه اقتصادی پویا و مولد، فعالیت‌های گروه جهادی شهید شاهینی، بیماری کرونا، وحدت انتخاباتی جریان انقلابی و قهرمانان گمنام این روزها پرداخته شده است.

این اتحادیه دانشجویی در بحث نشریات با برگزاری پنجمین دوره جشنواره نشریات اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان دفاتر خود را نیز در سطح کشور پویاتر و فعال تر کرده است.

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان از همان ابتدای این دولت همواره منتقد وضعیت نا به سامان اقتصادی کشور بود که در سال گذشته نیز طی نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهور درباره مسائل اقتصادی و حمایت از کسب و کارهای خرد به بیان نظرات خود پرداخت که در بخش از این نامه آمده است:

جنابعالی در جریان هستید که سیاست های غلط و نگاه به غرب متاسفانه در سال های اخیر شرایط بغرنج اقتصادی و معیشتی را برای مردم شریف کشورمان ایجاد کرده است.

اعضای شورای مرکزی این اتحادیه  همواره با رصد بخش های مختلف اجرایی درخصوص شیوع ویروس کرونا هرکجا که لازم بود در بخش های مختلف تذکراتی که لازم می دید به سیستم اجرایی کشور گوش زد می کرد. که با شیوع کرونا در کشور کارگروه بهداشت و درمان گروه جهادی شهید شاهینی، با رصد دقیق نیاز های کشور متوجه مراکز بهزیستی شد.

محمد زادمهر، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در این خصوص با بیان اینکه  زندگی گروهی، جمعی از کودکان و نوجوانان در این مراکز و کمبود اقلام بهداشتی، احتمال ابتلا به ویروس کرونا در این مراکز را بالا می برد، تصریح کرد: به همین دلیل تصمیم گرفته شد با مشارکت دفاتر سراسر کشور، اتحادیه  جامعه اسلامی دانشجویان، اقدام به تهیه تعداد قابل توجهی اقلام بهداشتی  برای مراکز بهزیستی با اولویت مراکز استانهای محروم کند.

واحد خواهران این اتحادیه نیز پا به پای بقیه جلو می آمد و علاوه بر اینکه در همه برنامه های و مواضع مشارکت فعال داشتند در خصوص خانواده و تشکیل آن برنامه ای تخصصی خوبی برگزار کردند.

زهرا نائب دبیر واحد خواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در خصوص طرح طهورا که با همکاری واحد فرهنگی و واحد خواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برگزار می شد گفت: این دوره در بخش اول با ۴ موضوع ازدواج در دوران دانشجویی، ملاک ها و معیارهای انتخاب همسر شایسته، طرح موضوع با شخص مدنظر و خانواده و خواستگاری و مطرح کردن مسائل مدنظر برگزار می شود.

واحد سیاسی یکی از مهم ترین واحدهای هر مجموعه و تشکل های دانشجویی است که با اقدام های مختلف باعث پویاتر شدن آن مجموعه یا با مواضع به موقع باعث روشنگری های جامعه می شوند که واحد سیاسی این اتحادیه نیز با برگزاری جشنواره ها و مواضع مختلف همواره این اتحادیه را از چالش های مختلف موفق بیرون آورد.

محمد قاسمی دبیر اجرایی جشنواره شهید آیت اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: واحد سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به منظور شناسایی و گزینش نخبگان سیاسی فعال در دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان و همچنین تقدیر از فعالین سیاسی دفاتر این اتحادیه در سراسر کشور اقدام به برگزاری یک برنامه ملی تحت عنوان «جشنواره  ملی شهید آیت» کرده است.

در این جشنواره، علاوه بر تقدیر از فعالین سیاسی دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان در سراسر کشور، نخبگان و استعدادهای جدیدی کشف می شوند. همچنین فعالیت های سیاسی دفاتر در سطح کشور شناسایی شده و مورد ارزیابی قرار می گیرد.

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان درخصوص مبارزه با ویروس کرونا از هیچ اقدامی دریغ نمی کرد که به همین منظور جشنواره شهید ابراهیم هادی را با هدف اشتراک گذاری ایده‌ها و تجارب دفاتر عضو اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در مبارزه با کرونا برگزار کرد و زمینه‌های لازم جهت اشتراک گذاری و استفاده بیش از پیش این تجربیات ارزنده را فراهم کرد.

این اتحادیه در خصوص مشکلات کارگری و خصوصی سازی که در این دولت گریبان گیر آن شدند نیز ساکت ننشسته و همواره با کارگران و مسئولین برای رفع این مشکلات اقدامی انجم می داد که نشست"مشترک جمعی از دانشجویان، کارگران، مسئولین استانی پیرامون مسئله هپکو یکی از این اقدامات بود.

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به مناسبت روز قدس بیانیه ای منتشر کرد و موضع خود را در این خصوص برای مردم روشن ساخت که در بخشی از این بیانیه آمده است:

بیش از نیم قرن است که تجاوزات رژیم اسرائیل به شکلی سازمان یافته، در مقابل سکوت نهادهای بین‌المللی به قدس شریف انجام می‌شود. اسرائیل نماد یک رژیم جعلی است که بر بستر نظام های سرمایه داری و استعماری حاکم شکل گرفته است. امروز بسیاری از فجایع منطقه و جهان را از همین زاویه می‌توان تحلیل و تبیین کرد که حتی خارج از مرزهای فلسطین اشغالی در حال وقوع است. دخالت رژیم صهیونیستی در فرآیند ناامنی منطقه و حمایت از تروریست های تکفیری و مسخره شدن حکومت های عربی از سوی صهیونیست ها تاکیدی بر این حقیقت است.

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان همیشه مواضع خود را روشن و شفاف بیان می کند که در واکنش به تقدیر مراجع از علی لاریجانی این اتحادیه طی نامه‌ای خطاب به مراجع عظام تقلید موضع خود را بیان کرد که در بخشی از این نامه آمده است:

 تقدیر مراجع از آقای لاریجانی و استفاده از واژگانی همچون مدیریت شایسته، خدمات فراوان، مدیریت مخصوص، دوره افتخار آفرین و ... موجب نگرانی دانشجویان انقلابی و حزب اللهی شده است چرا که در این ۱۲ سال خون دل‌های بسیاری از اقدامات رئیس سابق مجلس شورای اسلامی خورده‌ایم.

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان طی بیانیه‌ای ضمن ابراز تأسف از قتل سیاه پوستان آمریکا، تبعیض نژادی مرگ‌آور در این کشور را محکوم کرد و خواهان اجرای عدالت در خصوص رسیدگی به این جنایات شد. در قسمتی از این بیانیه آمده است:

 سال هاست که نظام سرمایه داری، با استثمار و بهره کشی از ملت‌های دیگر، بنای تمدنی خود را برپا نموده است. امّا آنچه که تا به امروز در ادوار گذشته؛ شاهد آن هستیم، موضوع حقوق بشر، به ابزاری برای بهره برداری‌های سیاسی در سطح بین المللی تبدیل و از معنای واقعی خود فاصله گرفته است.

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در نامه ای به رئیس شعبه 12 مجلس شورای اسلامی خواستار پیگیری قانونی اعتبارنامه منتخب مردم گچساران شد. در قسمتی از این نامه آمده است:

نیک مستحضرید نظر به اعتراض جمعی از وکلای پارلمان به اعتبارنامه جناب آقای تاجگردون منتخب مردم شریف شهرستان گچساران به استناد ماده 28 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی؛ اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به عنوان بزرگترین اتحادیه دانشجویی کشور درخواست می‌نماید ضمن شفافیت مدارک ارائه شده جهت رد اعتبارنامه فرد فوق الذکر مبنی بر رانت خواری، کسب منافع اقتصادی و نفوذ شبکه ای و غیره؛ درخواست برخورد مطابق قانون را داشته و چنانچه این شائبه و مستندات مطرح شده صحیح می باشد انتظار داریم به عنوان اولین اقدام مجلس یازدهم که با شعار مجلسی انقلابی و جهادی تشکیل شده است، نسبت به عدم صدور اعتبارنامه شخص مذکور اقدام فرمایید تا به جایگاه نمایندگی مردم آسیبی وارد نشود.

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در نامه‌ای خطاب به علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی خواستار پاسخ مناسب ایران به قطعنامه اخیر شورای حکام شد که در بخشی از آن آمده است: خط مشی اروپایی‌ها بعد از خروج آمریکا از برجام تا اکنون، همیشه با اهمال در تعهدات برجامیِ خود و قراردادن جمهوری اسلامی ایران در وضعیت بلاتکلیفی همراه بوده است.

اعضای شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با حجت الاسلام و المسلمین تقوی معاونت فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها جلسه ای برگزار کردند.

همچنین اعضای شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با حضور در بیمارستان شهدای تجریش از کادر درمانی در مقابله با کرونا تقدیر کردند و نشان شجاعت از سوی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به کادر درمانی اهدا شد.

محمد زادمهر، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان ضمن قدردانی از کادر درمانی گفت: به عنوان نماینده قشر فرهیخته جامعه و از طرف دانشجویان ایران اسلامی مراتب تشکر و سپاس خود را خدمت شما عزیزان و فداکاران عرصه سلامت ابلاغ نموده و این نشان شجاعت را به عنوان نماد تشکر ملت ایران تقدیم شما می کنیم.

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان پیرامون دیوان محاسبات خطاب به قالیباف نامه ای نوشت که در قسمتی از آن آمده است:

اینکه انتخاب ریاست دیوان محاسبات نباید محلی برای منازعه احزاب سیاسی باشد لازم و ضروری است چراکه اگر مجلس وارد بازی سیاسی احزاب، گروه‌ها و افراد شود قطعا در آینده استقلال دیوان برای ورود به پرونده‌ها و برخورد با افراد زیرسوال خواهد رفت.

نشست «کرونا و کسب و کارهای زنانه» با هدف « بررسی تاثیر کرونا بر کسب و کار زنان کارآفرین و زنان سرپرست خانوار از سوی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد.این نشست با خوش آمد گویی و ذکر اهداف جلسه، توسط دبیر خواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان آغاز شد و در ادامه بانوان به ارائه مسائل و مشکلات خود پرداختند.

دبیرکل و دبیر واحد تشکیلات از برگزاری انتخابات اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در ۱۳ شهریور به صورت مجازی خبر دادند.

محمد زادمهر، ان شاءلله ۱۳ شهریورماه انتخابات اتحادیه را به صورت مجازی برگزار خواهیم کرد. البته این اقدام مقدماتی را نیاز داشت در همین رابطه با یک شرکت معتبر قرارداد بستیم سامانه آماده شده تا انتخابات برگزار شود.

توحید تقی زاده، دبیر واحد تشکیلات و امور شهرستان های اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان : ثبت نام کاندیداها 18 مرداد آغاز خواهد شد و تا بیست و سوم هم ادامه خواهد داشت و انشالله ۱۳ شهریور انتخابات بیست و سومین دوره اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

بعد از برگزاری انتخابات و برگزاری اولین جلسه شورای مرکزی این اتحادیه توحید تقی زاده دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان شد.

بیانیه اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در محکومیت توهین مجله موهن شارلی ابدو به نبی اکرم اسلام صادر و در این بیانیه بر لزوم استفاده وزارت خارجه از تمام ظرفیت‌های حقوقی برای جلوگیری از تکرار اهانت‌ به مقدسات مسلمانان تاکید شد.

این اتحادیه دانشجویی در مورد مناقشه قره باغ بیانیه ای صادر کرد؛

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان این درگیری‌ها و مناقشات را چیزی جز دستاورد حضور منحوس رژیم جنایتکار و اشغال‌گر صهیونیستی در این منطقه نمی‌داند و از تمامی کشورهای اسلامی می‌خواهد به ماحصل ارتباط با آن رژیم کودک‌کش بنگرند و از سازش حقیرانه با ظالمان پرهیز کنند

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان طی بیانیه ای با امضای بیش از ۶۰دفتر دانشگاهی به وضعیت معیشتی و مشکلات اقتصادی واکنش نشان داد.

متاسفانه دولت نشان داده که نه تنها توان مهار قیمت ها، بلکه اراده‌ای هم برای انجام آن ندارد از این رو لازم است تا مجلس از تمامی ظرفیت‌های تقنینی و نظارتی خود برای بهبود وضعیت معیشتی مردم کمک بگیرد تا بتواند مقداری از امید از دست رفته را به جامعه بازگرداند

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به ریاست ستاد کل نیروهای مسلح پیرامون مسئله سربازی اجباری نامه ای ارسال و در این نامه به معایب و مشکلات عدیده این شیوه از خدمت سربازی اشاره کرد.

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و جمعی از دفاتر پیرامون شهادت شهید محسن فخری زاده و مذاکره مجدد دولت با آمریکا بیانیه ای صادر کرد.

آنچه منجر به شهادت محسن فخری زاده شد: مماشات در برابر ترور، پیشنهاد مذاکره در برابر فشار! مشخص نیست که چرا غرب‌گرایان که در ماه‌های پایانی زمامداری خود به سرمی‌برند هنوز بر راهبرد شکست خورده سازش تاکید دارند.

درگذشت علامه مصباح یزدی که ازابتدای انقلاب در حوزه های مختلف خلاء های زیادی را در کشور برطرف کرد اندوه زیادی بین مردم و نیروهای انقلاب ایجاد کرد در همین رابطه اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در خصوص ارتحال آیت الله حاج محمد تقی مصباح یزدی پیام تسلیت صادر کرد.

توحید تقی زاده دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه آیت‌الله مصباح همواره در فتنه‌های سخت با تبعیت از ولایت پشت سر رهبری ایستاد و، ولی فقیه را به عنوان پرچمدار اصلی انقلاب معرفی کرد، گفت: روحیه آیت الله مصباح به عنوان عمار انقلاب در تبعیت از ولایت یک روحیه قابل تحسین است.

به همت واحد آموزش اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان مدرسه رشد با حضور بیش از ۱۸ تیم آغاز به کار کرده و این دوره یک سال به طول می انجامد. مراسم افتتاحیه مدرسه رشد که با حضور دانشجویان سراسر کشور و مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، نماینده دفتر نشر آثار رهبری و ریاست محترم مرکز تبیین آثار امام و رهبری برگزار شد عنوان شد که در این دوره ۱۷ اثر از آثار مقام معظم رهبری به بحث و گفت گذاشته خواهد شد.

امیرمحمد زارعی دبیر واحد سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در همایش سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان: در حال حاضر کشور در شرایط حساسی قرار دارد و دانشجویان در گذر کشور از این شرایط باید کمک‌ کنند. لزوم برگزاری انتخاباتی با حضور و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات از موضوعات ویژه همایش تحول حکمرانی در گام دوم انقلاب اسلامی است.

گزارش از مسلم خلخال

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
Ali
1400/01/09 - 13:37

بخشی از اتحاد ایران با هوش چینی .اخراج و حذف شبه نظامیان بریتانیا از عراق
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top