تاریخ انتشار: دوشنبه 1395/11/18 - 11:20
کد خبر: 225858

دستور ترامپ، «دست فرمان» شخصی بود؟/ اپیزود پنجم

2000 ترور موفق سعودی‌ها در آمریکا و دستور ضدتروریستی علیه ایران!

دولت اوباما در فوریه سال 2016، و تحت برنامه حذف روادید، 3 کشور لیبی، یمن و سومالی را به لیست کشورهای نگران کننده اضافه کرد. پیش از آن وزارت امنیت داخلی آمریکا چهار کشور ایران، سوریه، عراق و سودان را در این لیست قرار داده بود. اسپایسر در ادامه مصاحبه روز یکشنبه خود گفت که کشورهای مسلمان بسیار دیگری هستند که شامل این ممنوعیت نمی‌شوند.

خبرنامه دانشجویان ایران: ابتدای هفته گذشته بود که دونالد ترامپ رئیس جمهور جمهوری خواه آمریکا، با امضای دستوری که هدف از آن "حفاظت از آمریکا در مقابل حملات تروریستی" خوانده شده ورود پناهجویان به آمریکا را برای چهار ماه معلق کرد و موقتاً بازدید شهروندان هفت کشور با اکثریت مسلمان از جمله اتباع ایران به آمریکا را ممنوع کرد. براساس این طرح سفر شهروندان ایرانی ابتدا برای 90 روز متوقف می‌شود اما احتمال تمدید آن وجود دارد. این دستور ترامپ طی روزهای اخیر با واکنش ها و تحلیل های گوناگونی روبرو بوده است، عده ای در داخل این مسئله یک دستور «شخصی» که توسط ترامپ اعمال شده، می دانند و عده ای نیز آن را بخشی از سیاست های «کلان» ایالات متحده ارزیابی کرده اند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به همین بهانه سعی داریم طی سلسله گزارش هایی به واقعیات پشت صحنه این دستور رئیس جمهور جدید آمریکا بپردازیم، و با مرور انگاره های «روشن» تاریخی چند سال اخیر، به پاسخی نسبت به این دو دیدگاه مطرح شده، برسیم.

اپیزود پنجم؛
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور جدید آمریکا روز جمعه (بامداد شنبه به وقت تهران 9 بهمن 95) فرمان اجرایی بررسی سخت‌گیرانه سوابق مهاجران به آمریکا را امضا کرد. بر اساس متن نهایی این فرمان، صدور روادید برای اتباع کشورهای «مضر برای منافع ایالات متحده» به مدت 90 روز تعلیق شده است. این بازه زمانی در پیش‌نویس فرمان 30 روز بود.هرچند فهرست دقیقی از کشورهای هدف منتشر نشده، اما بر اساس ارجاعات متن به نظر می‌رسد این فرمان شامل حال اتباع دستکم هفت کشور ایران، عراق، سوریه، یمن، لیبی، سودان و سومالی باشد.

در این فرمان به فهرست «دولت‌های حامی تروریسم»، کشورهایی که «تهدیدی فوق‌العاده» به شمار آمده و آمریکا علیه آنها وضعیت اضطراری اعلام کرده و همچنین کشورهای حاضر در فهرست «کشورها یا مناطق مایه نگرانی» وزارت امنیت داخلی قرار دارند (هفت کشور فوق‌الذکر)، اشاره شده است.

در متن همچنین از عبارت «ممانعت از ورود» استفاده شده، به این معنی که احتمالا افرادی که از قبل روادید داشته باشند هم برای 90 روز اجازه ورود به آمریکا را نخواهند داشت. ضمنا در متن فرمان از عبارت افراد «غیر شهروند» اشاره شده به این معنی که افرادی که شهروند ایالات متحده نباشند. با این حال مشخص نیست که وضعیت افرادی که تابعیت دوگانه یکی از کشورهای هدف و یک کشور غیرآمریکایی مثل کانادا را داشته باشند، چگونه خواهد بود. کشورهایی که ترامپ ورود از آنها را ممنوع کرده و کشورهایی که در یازده سپتامبر دخالت داشتن، کشورهایی که نارنجی شدن کشورهایی هستند که ترامپ با آنها روابط تجاری دارد.

در متن، وزیر خارجه مأمور شده است که پس از 30 روز، از تمام کشورها بخواهد اطلاعات مورد نظر آمریکا در مورد اتباعشان را ارائه کنند. کشورها 60 روز برای ارائه این اطلاعات زمان خواهند داشت. پس از این بازه، فهرستی از کشورهایی که این اطلاعات را ارائه نکرده‌اند، به ترامپ داده می‌شود تا در مورد وضعیت ورود اتباع آنها تصمیم‌گیری کند. ترامپ در مراسم امضای این فرمان که در پنتاگون برگزار شد، گفت: دارم تمهیدات جدیدی برای غربالگری ایجاد می‌کنم تا تروریست‌های اسلامی رادیکال را از ایالات متحده آمریکا بیرون نگه دارم. وی افزود: ما نمی‌خواهیم آنها اینجا باشند. می‌خواهیم اطمینان یابیم کسانی را به کشورمان نمی‌پذیریم که تهدیدی برای سربازانمان هستند که در خارج از کشور می‌جنگند. می‌خواهیم تنها کسانی را به کشورمان راه دهیم که از کشور ما حمایت کرده و عمیقا عاشق مردم ما هستند. این فرمان همچنین برنامه پذیرش پناهجو را هم به مدت 120 روز تعلیق کرده است. همچنین آمریکا به مدت نامعلومی پذیرش پناهجو از سوریه را متوقف می‌کند. نکته مهم دیگر در متن این است که بخش مربوط به ایجاد «منطقه امن» در سوریه که در متن پیش‌نویس بود، از نسخه نهایی فرمان حذف شده است.  به نظر می‌رسد کاخ سفید دستکم فعلا از این اقدام صرف نظر کرده است. او گفت این فرمان نیروهای نظامی آمریکا را بازسازی کرده و توان آنها برای محافظت از آمریکا را افزایش می‌دهد.

قانون جدید و کشورهای متهم به حادثه 11 سپتامبر
روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در مقاله‌ای با اشاره به سردرگمی‌های ناشی از حکم ترامپ برای توقف صدور ویزا به شهروندان هفت کشور جهان نوشت: خانواده‌ها، تجار، ورزشکاران و توریست‌های هفت کشور خاورمیانه و شمال آفریقا که برنامه سفر به آمریکا را داشته‌اند با حکم دولتی روز جمعه ترامپ مبنی بر ممنوعیت صدور ویزا برای این کشورها بلاتکلیف شدند.

این حکم همه سفرها به آمریکا را برای شهروندان این کشورها که اکثریت آنان را شیعیان تشکیل می‌دهند، برای ۹۰ روز متوقف می‌کند. سه کشور از این کشورها در میان کشورهای حامی تروریسم در آمریکا به شمار می‌روند: ایران، سوریه و سودان و در مورد سه کشور دیگر نیز نگرانی‌هایی از این بابت وجود دارد: لیبی، سومالی و یمن. کسانی که پاسپورت و ویزای آمریکایی آنها آماده است اما خارج از آمریکا هستند نیز در این مدت حق ورود به کشور را ندارند. ترامپ قبل از امضای این حکم در پنتاگون اعلام کرد که «ما تنها به کسانی اجازه می‌دهیم وارد آمریکا شوند که به کشور ما احترام بگذارند و عمیقا عاشق مردم ما باشند. ما هرگز درس‌هایی که از یازده سپتامبر گرفتیم و قهرمانانی که جانشان را در پنتاگون از دست دادند را فراموش نمی‌کنیم. به گزارش نیویورک تایمز هواپیماربایان حادثه یازده سپتامبر از کشورهای مصر، لبنان و عربستان سعودی و امارات متحده عربی بودند در حالی که هیچ یک از این کشورها در میان کشورهایی که ترامپ تصمیم گرفته قانون منع ورود را برای آنها اعمال کند، وجود ندارند.

در سال ۲۰۱۵ بر اساس آمارهای وزارت امنیت داخلی آمریکا در مجموع ۳۰ هزار و ۲۶۶ ایرانی با ویزای غیرمهاجرتی به آمریکا سفر کرده‌اند و این در مقایسه با ۲۱ هزار و ۳۸۱ شهروند عراق و ۱۶ هزار و ۱۰ شهروند سوریه و ۵ هزار و ۵۴۹ شهروند یمن و ۴ هزار و ۷۹۲ شهروند سودانی و ۲ هزار و ۸۹ شهروند لیبیایی و ۳۵۹ شهروند سومالیایی بسیار بیشتر است.

در۴۹ سال گذشته در داخل آمریکا هیچ آمریکایی بدست کسی با ملیتی ازایران یا ۶ کشور تحریم شده، کشته نشده اما بیش از۲۰۰۰ آمریکایی بدست سعودیها کشته شده‌اند.

واکنش حسن روحانی
حسن روحانی نه به صورت مستقیم و صریح، بلکه غیرمستقیم و تلویحا نسبت به اقدام ضد ایرانی دولت آمریکا واکنش نشان داد و گفت نباید دور مرزها دیوار کشید! روحانی دیروز در هفدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری که در محل اجلاس سران برگزار شد،‌ گفت: ما به صلح و آشتی و برادری و همزیستی افتخار می‌کنیم، امروز زمانی نیست که بین ملت‌ها دیوار کشید، یادشان رفته است که سالیانی پیش دیوار برلین فرو ریخت.

زندگی پسابرجام با زندگی ماقبل برجام کاملاً متفاوت است!

او افزود: دیوارها بین ملت‌ها اگر هم باشد باید برداشته شود، دنیای امروز دنیایی نیست که بین ملت‌ها و مردمان سرزمین‌های مختلف فاصله ایجاد کرد، امروز روز همسایگی است. ما همه از لحاظ فرهنگی، علمی و تمدنی همسایه یکدیگر شده‌ایم و هستیم. اما در حالی که پروژه جهانی شدن و نیز ابزارهای آن ساخته و پرداخته خود آمریکایی‌هاست، حسن روحانی از اعتقاد خود به آن گفت و اظهار داشت: جهان ارتباطات و فناوری ارتباطات فاصله‌های ما را کمتر کرده است. در واقع جهانی شدن فاصله ما را کمتر کرده است. وی خاطرنشان کرد: امروز روز آشتی، نزدیکی و همزیستی مسالمت‌آمیز است و روز ایجاد فاصله بین ملت‌ها نیست.

واکنش محمد جواد ظریف
محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه هم در واکنشی سه پیام توئیتری پشت سر هم منتشر کرد. او ابتدا نوشت که اعمال محدودیت برای مسلمانان نشانه بی اساس بودن ادعاهای آمریکا در دوستی با مردم علی رغم وجود برخی مسایل با دولت ایران است. سپس در توئیت دوم خود گفت که ما ضمن احترام به آمریکایی ها و جدا کردن حساب آنها از سیاست‌های خصمانه دولت این کشور، اقدامات متقابل را برای حمایت از شهروندانمان به عمل می آوریم. نهایت توئیت آخر رئیس دستگاه دیپلماسی با این مضمون بود که اعمال محدودیت برای ورود مسلمانان به آمریکا به عنوان یک هدیه برای افراط‌گرایان و حامیانشان در تاریخ ثبت خواهد شد.

واکنش وزارت امور خارجه ایران
چند ساعت پس از دستور ترامپ برای محدودیت سفر ایرانیان به آمریکا، وزارت امور خارجه ایران با انتشار بیانیه‌ای به این اقدام آمریکا واکنش نشان داد و اعلام کرد که اصل عمل متقابل را اجرا خواهد کرد. در این بیانیه با اشاره به تصمیم دولت ایالات متحده در ایجاد محدودیت برای سفر مسلمانان به آمریکا هر چند به صورت موقت 3 ماهه آمده است: اقدام نسنجیده دولت آمریکا، با اعمال تبعیض جمعی علیه شهروندان کشورهای اسلامی، شکاف‌ها و گسل‌هایی که افراطیون تروریست برای سربازگیری و فریفتن جوانان به حاشیه رانده شده از آن استفاده می‌کنند را عمیق‌تر می‌کند و زمینه‌های سوءاستفاده برای ترویج خشونت و افراط را تقویت می‌کند. 

زندگی پسابرجام با زندگی ماقبل برجام کاملاً متفاوت است!

در بیانیه وزارت امور خارجه با تاکید بر پاسداری از حرمت و شأن تمام آحاد ملت بزرگ ایران در داخل و خارج از کشور، تصریح شده است: ضمن احترام به مردم آمریکا و تمایز میان آنها و سیاست‌های خصمانه دولت ایالات متحده،  برای حمایت از حقوق شهروندان خود تا زمان برطرف شدن محدودیت‌های توهین‌آمیز ایالات متحده علیه اتباع ایران، اصل عمل متقابل را اجرا می‌کند. این بیانیه می‌افزاید: به منظور نظارت بر اجرای این تصمیم و اتخاذ تدبیرهای مناسب و منطبق با منافع ملی در شرایط ویژه، سازوکاری با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط در وزارت امور خارجه ایجاد شده است. وزارت امور خارجه به همه نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی جمهوری اسلامی ایران در خارج کشور دستور داد تسهیلات کنسولی برای همه اتباع ایرانی که به دلیل این اقدام غیرقانونی دولت آمریکا از بازگشت به محل زندگی، کار و تحصیل خود محروم می‌شوند را  با اولویت فراهم کنند.

ممنوعیت ورود تجار و خدمه پروازها به آمریکا
مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران هم  در پاسخ به این سؤال که با توجه ممنوعیت ورود شهروندان شش کشور از جمله ایران به آمریکا درپی امضای فرمان اجرایی اخیر توسط ترامپ، آیا بازرگانان ایرانی نیز امکان حضور در این کشور برای تجارت نخواهند داشت اظهار کرد:  ممنوعیت ورود ایرانیان به آمریکا شامل حال همه افراد بوده و بازرگانان را نیز شامل می‌شود. وی افزود: بر اساس این دستور اجرایی ترامپ، ورود افراد به این کشور ممنوع است اما ممنوعیتی برای تجارت با  ایران ایجاد نشده است. رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به محدود بودن حجم تجارت ایران و آمریکا ادامه داد: این اقدام ترامپ به‌هرحال ضربه‌ای به تجارت دو کشور به‌حساب می‌آید و این امکان را دارد که مشکلات و محدودیت‌هایی را در آینده ایجاد کند.

انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA) اعلام کرد که ممنوعیت اعمال شده برای ورود اتباع هفت کشور مسلمان به خاک آمریکا شامل خدمه پرواز هواپیماهای مسافربری نیز می شود. اداره گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده آمریکا در ابلاغیه خود به این انجمن، نه تنها سرنشینان عراقی، ایرانی، سوری، سومالیایی، یمنی، لیبیایی و سودانی را از ورود به خاک آمریکا منع می کند، بلکه خدمه هواپیماهای حامل آنها را نیز از این امر مستثنی نمی داند.

محدودیت‌های اخیر شامل دارندگان گرین کارت نمی‌شود
رینس پریبس، رئیس دفتر کاخ سفید گفته است محدودیت‌های اخیر مهاجرتی درباره شهروندان ایران و شش کشور دیگر، شامل دارندگان گرین کارت یا کارت اقامت دائم آمریکا نمی‌شود. پربنس در مصاحبه‌ای با شبکه سی بی اس آمریکا گفته است: " ما چیزی خلاف پیشنهادهای سازمان امنیت داخلی آمریکا نمی گوییم اما این قانون دارندگان گرین کارت را تحت تاثیر قرار نخواهد داد." به گفته رئیس دفتر کاخ سفید اگر شخصی بطور مرتب به هفت کشوری که اعلام شده مسافرت کند تحت اقدامات کنترلی بیشتر قرار خواهند گرفت. پیشتر بعضی مقام‌های بلندپایه آمریکایی گفته بودند این محدودیت در مواردی شامل افرادی که گرین کارت هم دارند می‌شود.

کاخ‌سفید: لیست کشورهای ممنوع‌الورود به آمریکا را دولت اوباما تعیین کرده بود
"شان اسپایسر" سخنگوی کاخ سفید روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه خبری "ای‌بی‌سی" درباره دستور اجرایی اخیر "دونالد ترامپ" در منع مهاجرت گفت که در واقع دولت اوباما بود که این هفت کشور را به عنوان کشورهای نگران کننده اعلام کرده بود.

وی افزود: پیش از هر چیز و در وهله اول این دولت اوباما بود که این موضوع را مشخص کرد.

زندگی پسابرجام با زندگی ماقبل برجام کاملاً متفاوت است!

دولت اوباما در فوریه سال 2016، و تحت برنامه حذف روادید، 3 کشور لیبی، یمن و سومالی را به لیست کشورهای نگران کننده اضافه کرد. پیش از آن وزارت امنیت داخلی آمریکا چهار کشور ایران، سوریه، عراق و سودان را در این لیست قرار داده بود.

اسپایسر در ادامه مصاحبه روز یکشنبه خود گفت که کشورهای مسلمان بسیار دیگری هستند که شامل این ممنوعیت نمی‌شوند. 46 کشور مسلمان دیگر در جهان وجود دارد که جزو این 7 کشور نمی‌باشند.

دستور ترامپ و اسکار
تریتا پارسی رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) در صفحه توییتر خود نوشت: اصغر فرهادی نماینده ایران اجازه نخواهد داشت برای حضور در مراسم اسکار وارد خاک امریکا شود. او در رشته بهترین فیلم خارجی زبان نامزد شده است. با این حال، روابط عمومی «فروشنده» اعلام کرد، اصغر فرهادى براى سفر به آمریکا منع قانونى ندارند، اما تصمیمش براى حضور یا عدم حضور در مراسم را تا چند روز آینده به طور رسمى اعلام خواهند کرد.

واکنش اصغر فرهادی
اصغر فرهادی در یادداشتی که نیویورک تایمز منتشر کرد به دستور ترامپ اینگونه واکنش داد: متاسفم که از طریق این نوشته اعلام می‌کنم در مراسم اسکار امسال در کنار دیگر اهالی سینما شرکت نخواهم کرد. در روزهای گذشته علی‌رغم شرایط غیرمنصفانه‌ای که برای ورود مهاجران و مسافران چند کشور به ایالات متحده پیش آمد، همچنان تصمیمم بر حضور در این مراسم بود و ابراز نظراتم به رسانه‌ها درباره این شرایط و به هیچ عنوان قصد عدم حضور و یا تحریم مراسم را به نشانه اعتراض نداشتم چون آگاهم که بسیاری از اهالی سینمای آمریکا و اعضای آکادمی مخالف افراطی‌گری و تندروی‌هایی هستند که این روزها بیش از گذشته در حال اعمال است و همان‌گونه که روز اعلام نتایج آکادمی به پخش کننده‌ام در آمریکا اعلام کردم به همراه مدیرفیلمبرداری‌ام در این مراسم حضور خواهیم داشت، همچنان تصورم همراه بودن در این اتفاق بزرگ فرهنگی بود. اما امروز به نظر می‌آید که این امکان حضور با اما و اگرهایی همراه است که برایم به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست حتی اگر برای سفر من به آمریکا استثنایی قایل شوند. پس مایلم آنچه را که قرار بود در فرصت سفرم بیان کنم در اینجا ابراز نمایم.

تندروها علی‌رغم جنگ‌ها و دعواهای سیاسی‌شان در همه جای دنیا، بسیار شبیه به هم به جهان می‌نگرند. آن‌ها برای درک جهان چاره‌ای ندارند جز تقسیم آن به دو بخش ما و دیگران تا همواره با ساختن تصویری هولناک از دیگران، مردم کشورشان را دچار ترس از آن‌ها بکنند. این فقط محدود به آمریکا نیست. در کشور من نیز تندروها اینگونه‌اند. سال‌هاست  در دو سوی اقیانوس عده‌ای تندرو تلاششان بر آن است تا از مردم کشور مقابل تصویری غیرواقعی و هولناک بسازند و از تفاوت‌های بین ملت‌ها و فرهنگ‌ها اختلافات، و از اختلافات دشمنی‌ها، و از دشمنی‌ها ترس ایجاد کنند. ترس مردم ابزار مهمی‌ست برای توجیه افراطی‌گری و تندروی صاحبان ذهن‌های بسته. حال آنکه من باور دارم شباهت‌های بین انسان‌ها در روی این کره‌ی خاکی در سرزمین‌ها، فرهنگ‌ها و ادیان مختلف بسیار گسترده‌تر از تفاوت‌هاست. من باور دارم ریشه بسیاری از خشونت‌های امروز جهان در میان ملت‌ها را باید در تحقیرهای دو سویه دیروزشان جستجو کرد و تحقیرهای امروز ملت‌های دیگر به یقین بذری‌ست برای خشونت‌های فردا. تحقیر ملت‌های دیگر به بهانه حفظ امنیت مردم یک کشور پدیده تازه‌ای در جهان نیست و همواره خود زمینه‌ای برای ایجاد شکاف و دشمنی در آینده بوده است. من از این طریق انزجار خود را از شرایط تحمیل ‌شده ناعادلانه‌ای که برای ورود قانونی بعضی از هموطنانم و همچنین مردم شش کشور دیگر به ایالات متحده در حال اعمال است ابراز می‌کنم و امیدوارم این شرایط منجر به شکاف بیشتر بین ملت‌ها نشود.

واکنش ترانه علیه دوستی
ترانه علیدوستی نیز با انتشار توییتی به زبان انگلیسی اعلام کرد به دلیل اینکه چنین حکمی را مصداق بارز نژادپرستی می‌داند، در مراسم اسکار 2017 شرکت نخواهد کرد.

پس از انتشار متن اعتراض علیدوستی به ممنوعیت صدور ویزا برای شهروندان ۷ کشور از جمله ایران برای ورود به آمریکا و تصمیم او مبنی بر عدم حضور در مراسم اسکار۲۰۱۷  بسیاری از همکاران سینمایی علیدوستی در ایران با نوشته او همراهی و واکنش‌های متفاوتی را در شبکه‌های اجتماعی ثبت کردند و از طرفی بسیاری از رسانه‌های معتبر دنیا هم از تصمیم ترانه علیدوستی بازیگر نقش اول فیلم «فروشنده» نوشتند و این توییت در رسانه‌هایی همچون گاردین، نیویورک تایمز، هالیوودریپورتر، آسوشیتدپرس و... بازتاب یافت. آسوشیتدپرس خبر را با تیتر «بازیگر زن ایرانی اسکار را در اعتراض به ترامپ تحریم کرد» منتشر کرد.

وب‌سایت روزنامه گاردین هم درباره حرکت ترانه علیدوستی نوشت: «ترانه علیدوستی بازیگر فیلم نامزد اسکار «فروشنده» به افرادی پیوست که طرح ترامپ برای ممنوعیت ورود اتباع کشورهای مسلمان به آمریکا را محکوم می‌کنند.»  همچنین ایندیپندنت روزنامه صبح بریتانیایی چاپ لندن هم در این باره مطلبی را منتشر کرد و نوشت این نخستین‌بار نیست که اسکار با جنجال دیدگاه‌های نژادپرستانه روبه‌رو می‌شود. سال پیش نیز بی‌توجهی به سیاهپوستان موجب شد تا شماری از چهره‌های مطرح چون اسپایک لی و جیدا پینکت اسمیت این مراسم را تحریم کنند.

همچنین ایندی‌وایر که یکی از سایت‌های مهم سینمای جهان برای حمایت از فیلم‌های مستقل است هم نسبت به اظهارات علیدوستی واکنش نشان داد و در گزارشی عنوان کرد: اگر «فروشنده» جایزه اسکار را ببرد، غیبت علیدوستی بسیار طعنه‌آمیز خواهد شد و یادآوری تلخی‌این امر است که هالیوود هم نمی‌تواند تصویر آمریکا را در چشم جهانیان نجات دهد. روزنامه دیلی میل هم در واکنش به این حرف‌ها نوشت: بازیگر ۳۳ ساله ایرانی اسکار را به‌دلیل نژادپرستانه بودن دستور ترامپ تحریم کرد. این موضوع منجر به کامنت گذاشتن وسیع مردم درباره این خبر شده که در بیشتر موارد تصمیم ترامپ را تقبیح و اعلام کرده‌اند ایران را دوست دارند. از سویی دیگر  واشنگتن پست این عمل ترانه علیدوستی را یادآور سخنرانی مریل استریپ در دعوت به خیزش علیه سیاست‌های ترامپ خواند.

این نشریه معتبر به واکنش‌های متعدد به حمایت از علیدوستی در توییتر نیز اشاره کرد و در عین حال افزود: نمی‌توان پیش‌بینی کرد که این عمل به نفع فیلم فرهادی در اسکار منجر شود یا ضد آن کار کند. همچنین هالیوود ریپورتر هم با انتشار این خبر اعلام کرد که هنوز اصغر فرهادی و شهاب حسینی بازیگر اول این فیلم در این باره نظر خود را ابراز نکرده‌اند.  سایت سینمایی  بلیمیش نیز این تحریم را با سخنان عتاب‌آمیز مریل استریپ در گلدن گلوب مقایسه و اشاره کرد به نظر نمی‌رسد ترامپ موافقان زیادی در هالیوود داشته باشد. این سایت افزود: این تحریم می‌تواند آغازی بر موضع‌گیری‌های جدید باشد و در نهایت موجب شود مراسم اسکار امسال شماری از چهره‌های مهم خود را از دست بدهد. در همین رابطه  نیویورک تایمز اما به نقل این خبر اکتفا نکرد و با ترانه علیدوستی به‌صورت ایمیلی گفت‌وگو کرد. علیدوستی به این نشریه آمریکایی گفت: «مطمئنم که آمریکا نیز بارها از حضور ایرانیان مهاجر و خدماتشان سود برده است. بنابراین اصلا برای من قابل قبول نیست به دولتی احترام بگذارم که برای مردم کشور من احترامی قائل نیست.»

واکنش نماینده ای که توسط دولت اوباما دیپورت شد
واکنش حمید ابوطالبی، رئیس دفتر سیاسی رئیس‌جمهور به اقدام ضد ایرانی ترامپ هم قابل تامل بود. ابوطالبی که از سوی حسن روحانی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل معرفی شده بود اما با ممانعت دولت باراک اوباما نتوانست به آمریکا برود، درباره اقدام مشابه ترامپ علیه مردم ایران اظهاراتی شعاری مطرح کرد. ابوطالبی در واکنش به امضای دستور اجرایی ضد مهاجرت ترامپ تصریح کرد: ایرانی را در طول تاریخش هیچ کس نتوانسته تحقیر کند.

ابوطالبی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: جناب آقای رئیس‌جمهور آمریکا! ملت ایران نماد هویت و تاریخ آریایی، انسانیت اسلامی، آزادی، آزادگی و انسان‌دوستی است؛ حتما منشور کورش را دیده‌اید؟ ملت ایران ملت کهن و بسیار متمدنی است؛ خشونت و ترور را بر نمی‌تابد و با آن می‌ستیزد؛ حتما انوار مشعشع تمدن و فرهنگ چند هزارساله آن را رؤیت کرده‌اید؟ ملت ایران ملت دینداری است و به زرتشتیت(!)، یهودیت، مسیحیت و اسلام افتخار می‌کند؛ حتما افتخارآفرینی‌های آنها را در تاریخ شنیده‌اید؟ ملت ایران ملت پرغرور و پرافتخاری است که نقش او را در تاریخ‌سازی کسی نمی‌تواند انکار کند؛ حتما تاریخ را خوانده‌اید؟ آقای رئیس‌جمهور! به یاد داشته باشید ملت ایران بیش از 3 هزارسال استوار و سربلند ایستاده است؛ ایرانی را در طول تاریخش هیچ‌کس نتوانسته تحقیرکند.

واکنش های شرکت های آمریکایی
رید هستینگز"، مدیر ارشد شرکت "نتفلیکس" در این باره گفت: هفته ناراحت‌کننده‌ای برایمان رقم خورد. زنگ هشدار برای حفظ ارزش‌های آمریکایی و حفاظت از ارزش‌ والای آزادی و فرصت‌آفرینی برایمان به صدا درآمده است. "تیم کوک"، مدیرعامل شرکت اپل، با ارسال نامه‌ای به کارمندان خود اعلام کرد "فرمان جدید ترامپ هم‌سو با سیاست‌های مورد حمایت ما نیست و اطمینان می‌دهیم به کارمندانی که از قانون جدید متضرر می‌شوند، کمک کنیم." کوک در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: ما به کاخ سفید توضیح خواهیم داد کارمندان و کمپانی ما تا چه اندازه از ناحیه این قانون آسیب می‌بینند. "الون ماسک"، پایه‌گذار شرکت خودروسازی "تسلا" و شرکت هوافضایی "اسپیس ایکس" که خود زاده آفریقای جنوبی است، اخیرا با ترامپ ملاقاتی داشت.

وی در حساب کاربری توییتر خود نوشت: ایجاد ممنوعیت برای ورود شهروندان برخی کشورهای مسلمان به آمریکا بهترین راهکار برای سامان دادن به چالش‌های ما نیست. "بریان چسکی"، پایه‌گذار و رئیس شرکت "ایر بی‌ان‌بی" در این باره گفت: اینکه به مهاجران اجازه ورود به آمریکا را ندهی درست نیست. ما باید از آنهایی که در معرض آسیب‌های این فرمان قرار می‌گیرند حمایت کنیم. "آرون لِوی"، مدیرعامل شرکت ذخیره اطلاعات "باکس آی‌ان‌سی" گفت: دستور ترامپ درباره ممانعت از ورود مهاجران یک اقدام ضد اخلاقی و متضاد با ارزش‌های ما است. "ساندرا پیچای"، مدیر اجرایی هندی تبار گوگل اعلام کرد بیش از 100 کارمند این شرکت بزرگ فناوری تحت تاثیرات منفی فرمان جدید ترامپ قرار می‌گیرند.  شرکت آلفابت گوگل نیز از کارمندان مهاجر خود درخواست کرده است تحت هیچ شرایطی آمریکا را ترک نکنند زیرا برگشت آنها و پذیرفته شدنشان در کشور قطعی نخواهد بود. "مارک زوکربرگ"، مدیرعامل فیس بوک، در ساعات ابتدایی امضای فرمان ترامپ درباره مهاجران اظهار داشت عمیقا از تصمیم گرفته شده نگران است و هم‌صدا با مهاجران اعتراض خود را ابراز خواهد کرد. "برد اسمیت"، مدیر ارشد مایکروسافت، اعلام کرد 76 کارمند این کمپانی دارای تابعیت یکی از 7 کشور نام برده در فرمان ترامپ هستند و باوجود دارا بودن مجوز قانونی اقامت، مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار آنها است. برد اسمیت نیز خواستار لغو فرمان ترامپ برای جلوگیری از آسیب رسیدن به صنایع و نیروی کار در آمریکا شد.

اپیزود اول: «محور شرارت»، در روزگار «گفتگوی تمدن‌ها»

اپیزود دوم؛ صادر نکردن ویزا برای نماینده ایران در سازمان ملل با برچسب «تروریست‌ شناخته‌شده»!

 اپیزود سوم؛ ویزا؛ حربه اوباما برای محدودیت تجارت ایران بدون تحریم!

اپیزود چهارم؛ زندگی پسابرجام با زندگی ماقبل برجام کاملاً متفاوت است!

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
بیش از ۱۰ هزار نفر زیر آوارهای غزه مفقود هستند
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
واکنش کنعانی به دستگیری دانشجویان آمریکایی توسط پلیس
طرح انسداد مرزهای شرقی افغانستان آغاز شد
رقم هدیه روز معلم مشخص شد
شکایت خواننده معروف به پلیس فتا
دستگیری ۲۵ داوطلب کنکور
نتانیاهو: با یا بدون توافق به رفح حمله می‌کنیم
آقای اژه‌ای برای رفع هرگونه نگرانی در تضییع حق طلبه خوزستانی دستور به بررسی مجدد دهید
طباطبایی: اظهارات نصیری تکرار یک شوخی بی‌مزه است/ رسولی:حرف‌های نصیری ارتباطی به جریان اصلاحات ندارد
اسکای ویو دبی: تجربه فوق العاده سرسره شیشه ای و سکو تماشای دبی
دیزل ژنراتور؛ راهکاری قدرتمند برای تأمین برق
اصولی که هر دانشجویی باید آن را رعایت کند
تظاهرات دانشجویان دانشگاه راتگرز در نیوجرسی آمریکا +فیلم
وعده صادق ضربه مهلکی به غرب پرستان داخلی بود!
شگرد جدید صهیونیست‌ها برای کودک‌کشی در غزه
محل آخرین بازی استقلال در لیگ برتر
آیا طرفداران امام خمینی خرافاتی بودند؟! +فیلم
پیام حماس به گروه‌های مقاومت درباره مذاکرات
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top