تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/05/24 - 18:35
کد خبر: 243278

به دنبال موافقت وزارت نفت با واگذاری دانشگاه نفت به وزارت علوم

تراژدی دردناک بی‌عدالتی به نخبگان بورسیه

زنگنه با تأکید بر اینکه در حال حاضر شرایط استخدام تمام فارغ التحصیلان دانشگاه نفت وجود ندارد، گفت: دانشجویان دانشگاه نفت را بورسیه نکرده‌ایم و برای استخدام آنها همانند دیگر دانشجویان آزمون ورودی برگزار می‌کنیم و راه حل مشکل نیروی انسانی ایجاد اشتغال است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ خبر واگذاری دانشگاه نفت، به وزارت علوم چندین ماه است که با حواشی گوناگونی همراه بوده است. بیژن زنگنه؛ وزیر نفت، با تأکید بر اینکه در حال حاضر شرایط استخدام تمام فارغ التحصیلان دانشگاه نفت وجود ندارد، بیان کرد: دانشجویان دانشگاه نفت را بورسیه نکرده‌ایم و برای استخدام آنها همانند دیگر دانشجویان آزمون ورودی برگزار می‌کنیم و راه حل مشکل نیروی انسانی، ایجاد اشتغال است.

زنگنه که ظاهرا رضایت چندانی به حضور دانشگاه نفت در وزارتخانه خود ندارد، معتقد است اگر دانشجویان وابسته به وزارت نفت شوند، رفتار کارمند گونه پیدا می کنند و از خلاقیت آنها کاسته می شود.

اما شروع ماجرا
شروع ماجرا از دادن وعده بورسیه به دانشجویان ممتاز، برای ادامه تحصل در دانشگاه صنعت نفت بود. دانشجویانی که با هزار امید و به وعده تامین اشتغال و آینده خود راهی دانشگاه شدند و حال پس از گذشت 2 سال، باز با بی‌مهری مسئولین نفت مواحه شدند. در این زمینه یکی از دانشجویان گفت: ما حتی از مشهد هم دانشجو داشتیم، از قوچان هم داشتیم، وقتی برای اولین بار آمدیم دانشکده نفت اهواز از دیدن منطقه قدری شوکه شدیم، هر شب تیراندازی می‌شد رفت و آمد توی شب خیلی خطرناک بود.

اما ما هم این مسائل را به خاطر اولویت استخدام تحمل می‌کردیم، بعضی‌ها که راهشان خیلی دور بود هر ترم یک بار می رفتند خانه هایشان و این همه سختی را فقط به خاطر وعده استخدام و آینده ای خوب تحمل می کردند؛ همه چیز داشت به خوبی میگذشت تا اینکه خرداد ماه امسال یعنی موقع ای که داشتیم امتحانات آخر ترم می‌دادیم؛ وزیر با ارسال نامه‌ای هر گونه استخدام دانشجویان دانشگاه صنعت نفت را ممنوع اعلام کرد.

آغاز واکنش دانشجویان:
اولین واکنش دانشجویان در قالب کاملا منطقی و طی بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه صنعت نفت خطاب به رئیس دانشگاه، اعلام شد. طی این بیانیه اعلام شد که آیا شایسته است که با وعده‌های واهی، در جهت حفظ جایگاه علمی دانشگاه به جذب دانشجویان ممتاز اقدام گردد؛ درحالی‌که وقایع و مستندات، ممنوعیت استخدام فارغ التحصیلان دانشگاه نفت را تأیید می‌کند؟(متن کامل بیانیه)

واکنش های بعدی توسط جامعه اسلامی دانشجویان از رئیس دانشگاه بابت خلف وعده در جذب (متن کامل نامه)، نامه مسئولین شورای صنفی دانشکده ی نفت اهواز(شهسواری)، مسئول شورای صنفی دانشکده ی نفت آبادان(قهرمان نژاد)، مسئول بسیج دانشجویی دانشکده ی نفت آبادان(نصیری پور)، دبیر جامعه ی اسلامی دانشگاه صنعت نفت(مومنی)، دبیر جامعه ی اسلامی دانشکده ی نفت آبادان(خواجه)، نماینده ی جامعه ی اسلامی دانشکده ی نفت اهواز(حیدری)، صورت گرفت که طی نامه‌ای اعلام کردند ضمن احترام و اعتماد به پیگیری های مسئولین دانشگاه، پیگیری و مطالبه‌ی به حق و همراه با احترام متقابل را حق تمامی دانشجویان دانسته و برای حل این مسئله، در چارچوب های قانونی و با رعایت حقوق و احترام مسئولین و دانشجویان، از هیچ کمکی فروگذار نخواهد کرد(متن کامل).

با تداوم پیگیری و عدم پاسخگویی مسئولان دانشگاهی روز به روز شاهد اعتراضات بیشتر دانشجویان جهت احقاق حقوق خود بودیم که مهمترین اقدامات در این برهه را می توان به اعتراض دانشجویان دانشگاه صنعت نفت به وضعیت نامعلوم استخدام(مشاهده خبر)، تجمع دانشجویان دانشگاه صنعت نفت مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه(مشاهده خبر)، اعتصاب یک هفته‌ای دانشجویان دانشگاه صنعت نفت(مشاهده خبر)، در ادامه همین تحصن استعفای دسته جمعی شورای صنفی دانشکده نفت اهواز را شاهد بودیم(مشاهده خبر) درباره این تحصن وزیر نفت گفت با تحصن کسی استخدام نمی شود، 10 روز اعتصاب امتحان و غذای دانشجویان(مشاهده خبر) اشاره کرد.

با همه این اقدامات بالاخره تحصن دانشجویان دانشگاه صنعت نفت موقتا تمام شد و وزارت نفت کوتاه آمد(مشاهده خبر).

روز از نو؛ روزی از نو
در فاصله 84 روز بعد همه این وعده‌ها به حالت تعلیق در آمد(مشاهده خبر) و دانشجویان مجددا دانستند همه وعده‌ها، حرف بود. این بار دانشجویان که دریافتند از طریق دانشگاه و وزارت نفت مشکل استخدامی آنها حل نمی شود طی نامه ای به رئیس جمهور خواهان پیگیری مشکل خود شدند(مشاهده نامه). تجمع دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت در اعتراض به بدقولی دولت( مشاهده خبر)، نامه دانشجویان دانشگاه صنعت نفت به مسئول استخدامی وزارت نفت(مشاهده خبر)، نامه دانشجویان و دانش‌آموختگان نفت به جهانگیری(مشاهده خبر) بخشی از این اقدامات بود.

دانشجویانی که فدای وعده‌ها شدند

2000 نیروی متخصص در آستانه بیکاری بودند اما انگار این تراژدی پایانی نداشت. هرچه دانشجویان برای حق خود می جنگیدند، به طرق مختلف با شکست مواجه می شدند؛ وزارت نفت نیاز شدید به نیرو داشت، اما مانع استخدام دانشجویان بود(مشاهده خبر)، همکاری وزارت نفت ایران و دانشگاه دلفت هلند تبعیضی بود که بر دامنه اعتراض دانشجویان می افزود(مشاهده خبر). جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعت نفت از مسئولان دانشگاه خواست دانشجویان را وارد بازی پیچیده خود نکنند(مشاهده خبر).دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه صنعت نفت با تجمع مقابل مجلس (مشاهده خبر) و (فیلم)، بسیج دانشجویی دانشگاه صنعت نفت، طی نامه ای به حسن روحانی خواهان تغییر رویکرد دولت در پسا برجام مقابل دانشجویان بورسیه باشد(مشاهده خبر).

سرانجام در اپیزود دوم این تراژدی حجت‌الاسلام عبدالحمید خدری عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی، با اشاره به سومین روز تجمع دانشجویان دانشگاه صنعت نفت در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مطالبات این دانشجویان در جلسه اخیر کمیسیون مطرح و مقرر شد به آنها رسیدگی شود(مشاهده خبر). در همین راستا زنگنه اعلام کرد تعدادی از فارغ التحصیلان ممتاز دانشکده صنعت نفت استخدام می شوند(مشاهده خبر) اما گوش دانشجویان دیگر بدهکار این وعده ها نبوده و اعتراضات مقابل مجلس به هفته دوم رسید(مشاهده خبر)


دانشجویانی که فدای وعده‌ها شدند

در ادامه دانشجویان برای پیگیری مشکلات استخدامی به نهاد رهبری متوسل شدند و حجت‌الاسلام محمدیان نیز طی نامه‌ای به زنگنه خواستار اجرای تعهدات وزارت نفت شدند تا خدای ناکرده قوه مجریه مدیون دانشجویان نشود(مشاهده خبر)، دانشجویان حتی جهت گرفتن حق خود از علی مطهری نیز کمک خواستند(مشاهده خبر)؛ روزها و ماهها می گذشت از 3 ماه به 6 به 9 ماه، تا اینکه به 15 ما رسید اما همچنان دانشجویان بلا تکلیف ماندند(مشاهده خبر).

سکانس آخر:
دانشجویان رکورد اعتراض را شکستند(مشاهده خبر)، به مناسبت های مختلف همچون 19 ماهگی وعده‌ها، هفته دولت، قراردادهای نفتی و ... اعتراض می‌کردند(مشاهده خبر) اما هیچ نتیجه ای در پی نداشت. در جدیدترین اقدام همانطور که در ابتدا آمد، وزارت نفت قصد واگذاری دانشگاه نفت به وزارت علوم را دارد  اما هدف از این اقدام توسط وزارت نفت چیست؟

در این زمینه یکی از دانشجویان دانشگاه صنعت نفت گفت: این تصمیم وزارت نفت در صورت تحقق تیر خلاصی بر پیکره دانشجویان بورسیه و مصداق ناامیدی کامل از احقاق حقوق دانشجویان است. او خاطر نشان کرد از همان ابتدا دیدگاه مثبتی به دانشگاه نفت وجود نداشته و عملا از سال 94 شاهد ریشه سوزی این دانشگاه بوده ایم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top